Parlament schválil změnu ústavní Listiny základních práv a svobod a na ústavní úrovni uznal právo na obranu i se zbraní. Jde o významný akt, byť někteří probruselští centralisté klamavě tvrdí, že Brusel může toto právo zakázat.
Podstatou je, zda evropské právo je nadřazeno právu členských zemí, včetně jejich ústav. Tezi o nadřazenosti evropského práva prosazuje Soudní dvůr Evropské unie a Evropská komise, ale bez opory ve smlouvách o Evropské unii a o fungování Evropské unie. Ty o otázce vztahu evropského práva k ústavám členských států mlčí.
Při uzavírání smluv představitelé členských států nechtěli tuto otázku řešit. Jakékoliv textové vyjádření úpravy vzájemného vztahu evropského práva a ústavního práva narazí na otázku samotného charakteru Evropské unie a suverenity členských států. Buď má dominanci evropské právo, pak však se Evropská unie stála státem a již nelze hovořit o suverenitě členských států. Nebo má přednost ústava a nelze hovořit o nadřazenosti evropského práva.
Vztah práva Evropské unie k právu České republiky je určen Ústavou České republiky. Uznáváme-li suverenitu státu, nemá evropské právo přednost před naší ústavou. Naše ústava nenadřazuje evropské právo nad ústavní zákony. Všechny ústavní zákony České republiky platí na území České republiky a musí se aplikovat, byť nastane jejich rozpor s právem Evropské unie. Ústava suverénního státu nemůže být podroben jiné moci. Evropská nařízení a směrnice vydávané na základě mezinárodních smluv o Evropské unii mají přednost jen před obyčejnými zákony dle našeho ústavního pravidla, že mezinárodní smlouvy mají přednost před obyčejnými zákony.
Ve vztahu k ústavám členských států může přednost evropského práva obstát jen, pokud se vstupem do Evropské unie přišel členský stát o svoji suverenitu. Ovšem při vstupu členského státu do Evropské unie a podpisu následných změn základních smluv nikdy nebylo uvedeno, že je to okamžik ztráty suverenity členského státu.
Přednost naší ústavy před evropským právem deklaroval náš Ústavní soud. V nálezu, který se týkal Lisabonské smlouvy, v roce 2008 uvedl: : „v případě jasného konfliktu mezi domácí ústavou a evropským právem, který nelze zhojit žádnou rozumnou interpretací, musí mít ústavní pořádek České republiky, zejména jeho materiální ohnisko, přednost.“. Náš Ústavní soud se ostře postavil proti Soudnímu dvoru EU a jeho snaze nadřazovat své rozhodování nad naše ústavní předpisy v roce 2012 v souvislosti s důchody vyplácenými Slovenskem našim občanům zaměstnaným u slovenských podniků v době Československa, kdy Ústavní soud označil jednání Soudního dvora EU za „exces unijního orgánu“ a obvinil jej z toho, že nerespektuje evropské dějiny. Naše ústava se před bruselskými směrnicemi sklonit nemusí.
Zdeněk Koudelka