Slovenská speciální prokuratura a Brusel

0
Slovenská speciální prokuratura a Brusel
Advokát Zdeněk Koudelka Foto: Eva Paseková

Plán slovenské Ficovy vlády na zrušení Úřadu speciální prokuratury vzbudil nevoli Evropské komise. Její reakce je příkladem dvojího metru na staré západní členy a nové východní. Organizace prokuratury patří do pravomoci států, ne Evropské unie a většina starých členů žádné speciální prokuratury slovenského typu nemá.

V Německu žádné celostátní speciální státní zastupitelství není. Jen v některých spolkových zemích se některá státní zastupitelství na zemské úrovni zaměřují na určitou oblast. V Dolním Sasku mají speciální úřad pro zemědělské trestné činy. V Severním Porýní – Západní Falci mají čtyři specializované státní zastupitelství pro hospodářské trestné činy, takže jde spíše o obdobu našich krajských státních zastupitelství. Ani ve Francii nejsou speciální státní zastupitelství. Chce-li Slovensko zavést situaci, která je i ve Francii a Německu, očekávalo by se z Bruselu, že buď bude kritizovat všechny země stejně, nebo žádnou. Ale co je dovoleno bohovi, není dovoleno volovi. Na staré členské země se bruselská komise divá jinak.

Ani v České republice neexistuje celostátní speciální státní zastupitelství. Jeho zřízení bez úspěchu chtěla pražská vrchní státní zástupkyně v Praze Lenka Bradáčová. Návrhy zákonné změny, zpracované Nejvyšším státním zastupitelství za nejvyššího státního zástupce Pavla Zemana, neměly větší podporu, což byla i reakce na výsledky činnosti zvláštních odborů na vrchních státních zastupitelství. Velkým debaklem byla razie v roce 2013 na Úřadu vlády ze strany olomouckého vrchního státního zastupitelství, doprovázená mediálním humbukem, ale z právního hlediska hubenými výsledky.

Slovenská vláda chce převést působnost speciální prokuratury tam, kam patří. Tedy na krajské prokuratury, které na Slovensku, ale i u nás, jsou hlavním článkem boje proti závažné trestné činnosti. Přitom poukazuje na zneužití moci částí represivního aparátu, který se cítil být nedotknutelný a nekontrolovatelný. Představy, že se něco zlepší centralizací moci, nesčetněkrát v minulosti zkrachovaly. Pro nás je slovenská zkušenost varováním před zaváděním mimořádných a zvláštních soudů či státních zastupitelství.

Zdeněk Koudelka

Previous article Právní střípky z Osmdesátek: soukromé hospody a družstevní podnikání
Next article Snesitelná lehkost rozhodování Ústavního soudu
Doc. JUDr. Zdeněk Koudelka, PhD. je doktor práva v oboru ústavní právo a politologie, advokát. V letech 1998 – 2006 byl poslancem za ČSSD, od roku 2006 do roku 2011 pak náměstkem nejvyšší státní zástupkyně pro legislativu a mezinárodní vztahy. V roce 2009 byl jmenován docentem a v letech 2011 až 2013 působil jako náměstek ředitele Justiční akademie v Kroměříži. Je členem redakčních rad prestižních právnických publikací a autorem odborné právnické literatury. Přednáší na katedře ústavního práva a politologie právnické fakulty Masarykovy univerzity v Brně. Od roku 2014 je advokát. Veřejně se přihlásil k myšlenkám hnutí Trikolóra.