Jsem znalec, myslím si o sobě, že jsem odborník na oceňování. Oceňovacími posudky vysvětluji odbornou problematiku. Nejedná se o odbornou disputaci mezi odborníky. Do určité míry zjednodušuji. Myšlenky a názory sepisuji tak, aby je pochopil laik – soudce. Tak by to mělo být vždy, když odborník něco vysvětluje laikovi. Laikem obecně chápu průměrného (středoškolsky vzdělaného) člověka, který není odborníkem na danou problematiku. Z tohoto pohledu jsem jako laik také četl plenární nález ústavního soudu Pl. ÚS 106/20.
Jedná se o nález, kterým ústavní soud zrušil některá krizová opatření vlády (maloobchodní prodej).
Protože se jedná o nález, který se dotýká téměř všech lidí, kladu na něj obdobné nároky, jako na znalecký posudek. Nález má laikům vysvětlovat, proč ústavní soudci zrušili krizová opatření vlády. Většina se vyjádřila na 24 stranách a 98 odstavcích. Snažil jsem se, ale nedokázal jsem text přečíst. Citace je v textu psaná kurzívou. To je jediné rozlišení v textu. Důležité pasáže textu nejsou vytučněné. V prvním ještě nečíslovaném odstavci jsou vytučněná slova „skupina senátorů“ a „vláda“. A celý odstavec rozhodnutí. Tím že je vytučněný celý, tak také neupoutá. „ Text se čte velmi těžce a pro laika je téměř nesnadné najít a pochopit důvody pro zrušení. Očekával jsem, že na konci bude shrnutí, které ve zkratce problém vysvětli. K tomu srovnej odstavce 96 a 97 nálezu, z kterých jsem také nepochopil, v čem vláda pochybila.
Naproti tomu, jsem pochopil, co říká v disentu Fenyk. Když chce na něco v textu upozornit, tak to vytuční. Jeho závěr je jasný a pochopitelný na rozdíl od závěru v odstavcích 96 a 97. Já občas v posudku text zvýrazním i barevně. Chápu, že to už je na konzervativní soud hodně odvážné. Dá se také nějaký text zvýraznit podtržením.
Upoutala mne poznámka Sládečka v jeho odstavci 6 disentu, kde hovoří o „tzv. racio decidendi, tedy o nosných důvodech obsažených v odůvodnění“. Právě tyto informace by měly být v nálezu nějak graficky odlišeny, aby se na ně čtenář mohl soustředit.
Ústavní soud by se měl snažit, aby jeho nálezy četlo a pochopilo co nejvíce lidí. Proto by měly být psány čtivěji.
Buďme pozitivní (myšlením) i negativní (epidemiologicky) zároveň.
Lukáš Křístek