Úpadek svobody a normálnosti v mezilidských vztazích dokazuje pseudoaférka ministra spravedlnosti Pavla Blažka, který byl v pražské hospodě 5 hodin. Nic moc, na Moravě se chodí na dýl.
Nikdy by mne nenapadlo někoho lustrovat, s kým, proč a jak dlouho byl v hospodě či v moravském vinném sklepě a dle toho dělat politické soudy. V 90. letech 20. století nevznikla podobná aférka. To byla doba velkých politických střetů Václava Havla, Václava Klause a Miloše Zeman, přičemž členové ODS a sociální demokracie, ale i lidovci a komunisté spolu pili v různých hospodách. To byl projev mezilidských vztahů, ne politika. Že s někým hovořím v hospodě či na víně ve sklepě, neznamená, že přijímám jeho politické či lidské postoje.
Doba se změnila. V 90. letech také vládu nenapadlo zneužít Vojenské zpravodajství k cenzuře opozičních webů. Žádná vláda od roku 1989 nestrkala nos do toho, co chci číst. Až vláda Petra Fialy tak učinila, inspirovala se v totalitní cenzuře a znemožnila mi číst, co chci. Zatím ji vypnutí opozičních webů v únoru 2022 moc nevyšlo. Jen ukázala, čeho všeho je schopna – cenzurovat a krást lidem jejich práva na svobodu projevu a šíření informací.
Aférka Pavla Blažka pokračuje v tomto protisvobodném duchu. Je vytvářena atmosféra, že se člověk má hlídat, s kým je v hospodě či ve sklepě. Taková autocenzura mezilidských vztahů. Je to ze strany některých vládních politiků a části médií tvorba atmosféry známé před listopadem 1989, kdy byl vytvářen tlak, aby se člověk nestýkal s nevhodnými lidmi, aby neměl problémy v práci či jeho děti ve škole.
Ožívá zatuchlý duch totality. Ještě aby byl vydán seznam lidí, s kým je nevhodné se stýkat, či seznam autorů a webů, které je nevhodné číst. Na takový seznam bych kašlal a stýkal se, s kým chci, stejně jako čtu, co chci, včetně protivládních webů. Až bude seznam stigmatizovaných, s kterými se nemá chodit na pivo, budu s nimi sedět v hospodě, bez ohledu na některé politiky i novináře, kteří se chovají jako za pomnichovské republiky. I tam se sledovalo, kdo byl v hospodě, s kým a zda je to vhodné z hlediska držitelů tehdejší moci.
V Novém zákoně je příběh o vrchním celníku, velkém hříšníku Zacheovi, jehož pohostinství přijal Ježíš v Jerichu. „Všichni, kdo to viděli, reptali: „On je hostem u hříšného člověka!“. Na to Ježíš řekl. „Vždyť je to také syn Abrahamův.“ (Lukáš kapitola 19, verš 7 a 9). Tím vyjádřil rovnost lidí před Bohem a nesprávnost povyšování se nad jiné. Představitelé vládních stran, Milion chvilek i novináři ze SeznamZprávy.cz jednají jako tehdejší farizejové a reptalové, kteří si mysleli, že jsou něco lepšího než hříšník Zacheus, ale nejsou.
Zdeněk Koudelka