Veřejný ochránce práv Stanislav Křeček loni obdržel přibližně 7560 podnětů, což je meziročně více – o rok dříve jich bylo asi 7000. Informační linku využilo více než 5600 lidí, přes 400 osob přišlo osobně. Ombudsman zahájil více než 700 šetření, z toho 50 z vlastní iniciativy, a podal přes 260 legislativních připomínek.

Bezmála 500 úřadům vytkl chyby, většina je napravila

Chyby byly zjištěny u téměř 500 úřadů, což je obdobné množství jako v předchozím roce. V 98 procentech případů došlo k nápravě ze strany úřadů. Ombudsman na to upozornil na tiskové konferenci, kde shrnul činnost svého úřadu za uplynulý rok.

Největší pozornost věnoval dětským zařízením

Ombudsman se zaměřil především na podmínky lidí v zařízeních různého typu – například v psychiatrických nemocnicích, věznicích a dětských domovech. Právě zařízení pro děti byla nejčastějším cílem jeho návštěv. Ukázalo se, že stát často selhává v péči o tyto děti – chybí zaměstnanci, metodiky práce s traumatizovanými či agresivními dětmi a systémová podpora.

Zastaralá právní úprava neodpovídá potřebám dětí

Podle zástupce ombudsmana Víta Alexandra Schorma je zásadním problémem zastaralost právní úpravy. „Mezi jednotlivými režimy péče nejsou dostatečné rozdíly, aby bylo možné reagovat na specifické potřeby dětí. Děti s různými potřebami se tak často ocitají pod jednou střechou,“ uvedl Schorm. Kritizoval i rozhodování soudů, které podle něj někdy neadekvátně ponechávají problémové děti v ústavní péči namísto nařízení ochranné výchovy.

Výzkumy a dlouhodobé priority: přístupnost i úřední jazyk

Ombudsman provedl výzkumy týkající se například přístupnosti veřejných budov a služeb pro osoby se zdravotním postižením nebo zveřejňování soudních rozhodnutí v databázi ministerstva spravedlnosti. Dlouhodobě se také věnuje snaze „zlidštit“ úřední jazyk a zlepšit srozumitelnost státní komunikace s občany.