S orientací v informačním systému Veřejných rejstříků (ISVR) pomáhá už pět měsíců chatbot. Komunikační asistentka, kterou ministerstvo spravedlnosti, provozovatel systému, pojmenoval Justína, už pomohl více téměř 60 tisícům uživatelů. Lidem pomáhá s orientací v systému, hledáním či vyplňováním formulářů. Resort proto plánuje funkci dále rozvíjet.
Chatbot funguje od srpna loňského roku. Resort jej začlenil do ISVR v rámci celkové modernizace systému, jehož cílem má být zvýšení efektivity při práci soudů a notářů, kteří jsou jeho hlavními uživateli.
„Justína zajišťuje, že je systém plně přístupný veřejnosti, spolehlivý, moderní a dostupný odkudkoli.,“ uvedl v tiskové zprávě mluvčí ministerstva spravedlnosti Vladimír Řepka.
![](https://www.ceska-justice.cz/app/uploads/2025/02/justina.jpg)
Komunikační asistentka podle něj odpovídá na nejčastější dotazy, které byly dříve kladeny pracovníkům soudů, ministerstva nebo dodavatelům systému. „Nyní ministerstvo poskytuje občanům rychlé a přívětivé služby, díky nimž mohou získat odpovědi na běžné otázky během okamžiku,“ doplnil Řepka.
Lidé se ptají na chatbot samotný i na formuláře
Za pět měsíců takto nástroj pomohl 57 058 uživatelům. Odpovídal přitom na různé dotazy od technických problémů po specifické otázky související s procesy ministerstva. „Nejčastěji uživatele zajímala povaha asistentky, zda jde o umělou inteligenci nebo člověka, a to v 24 procentech dotazů. Další pětina dotazů byla obecné povahy s vícero scénáři odpovědí. V 18 procentech dotazů pomohla Justína uživatelům s orientací a vyhledáváním ve veřejném registru,“ popsal Řepka.
Přes 5 500 uživatelů pak hledalo informace o podání žádostí, přičemž necelá polovina požadavků směřovala k nalezení správného formuláře. „Justína ovšem pomohla i s vyplňováním daných formulářů, a to hned 2 800 lidem. Přes 5 700 dotazů bylo zaměřeno na problémy s vyhledáváním, nejčastěji kvůli nenalezenému subjektu (35 %) a více než 4 300 dotazů souviselo se změnami a nahráváním dokumentů, přičemž dominantní otázkou bylo, jak postupovat při založení (38 %),“ dodal mluvčí.
Mohlo by vás zajímat
Resort proto podle něj plánuje tuto funkci dále rozvíjet, aby pokryla více oblastí. Kromě toho chce ministerstvo vytvořit také nový nástroj v podobě chatbotu Oskar, který by měl pomáhat s agendou znalců, znaleckých ústavů a tlumočníků.