Jak podpořit prodej elektromobilů? Ideálně racionální cestou formou například daňového zvýhodnění nebo benefitu typu bonusu za sešrotování starého vozu. Myslí si to právník a obchodní ředitel poradenské firmy Access EU Petr Válek. „Průměrná cena elektromobilu se slušným dojezdem je kolem milionu korun. To je prostě fakt. Nemůžeme tedy tvrdě razit elektromobilitu, která navíc u nás nemá rozvinutou infrastrukturu,“ uvedl v podcastu České justice a Ekonomického deníku Perspektivy Česka.
Europoslanec Luděk Niedermayer (TOP 09) v reakci upozornil, že máme v ČR více nabíječek než elektroaut. Proč tedy často slyšíme stížnosti, že je dobíjecích stanic málo? „To pravděpodobně říkají ti, kteří elektromobilem nejezdí,“ dodal s tím, že celá jeho rodina již vozy na elektřinu používá.
Evropská komise minulý týden zahájila strategické rozhovory o budoucnosti automobilového průmyslu. Automobilový průmysl v Evropě se v poslední době potýká mimo jiné se slabou poptávkou, rostoucí konkurencí z Číny slabou poptávkou po elektroautech. Čelí také hrozbě, že administrativa amerického prezidenta Donalda Trumpa uvalí dodatečná cla na dovoz do USA. „Logika velí se bránit čínským automobilům. Zajímavé je, že nedávno byla zveřejněna statistika německého trhu s elektromobily a mezi dvaceti značkami byly jen dvě čistokrevně čínské značky,“ uvedl europoslanec.
Pomůžou EU loni zavedená cla na čínské automobily? „Část hráčů byla pro a část proti. Například Německo bylo proti zavedení cel. Část výroby se samozřejmě přesouvá do Číny. To znamená, že vlastně ta cla dopadnou i na ty, kteří je udělují. Tohle je vždy potřeba mít na paměti při rozhodování,“ upozorňuje Petr Válek. Ten v pořadu upozornil i na přílišnou regulaci, která v EU panuje. Firmy musí vyhovět nejen právu EU, ale i jednotlivých států. Komplikovanost evropského trhu pak kromě dalších faktorů firmy vyhání například do USA.
Šéfka unijní exekutivy Ursula von der Leyen minulý týden představila kompas konkurenceschopnosti. Jde o akční plán, kterým chce zvrátit zaostávání Evropské unie za USA a Čínou. „Na konci února by měla Ursula von der Leyen prezentovat tzv. Industrial deal, čili nějakou revizi Green Dealu. Slibuji si od toho krok racionálním směrem uvedl Válek.
Mohlo by vás zajímat
„Já úplně nevítám rétoriku, že budeme všechno revidovat,“ uvedl Niedermayer a upozornil, že zelené cíle jsou v EU schválené a nastavené dlouhou dobu a firmy podle nich rozhodují o svých investicích. Podle Draghiho zprávy má Evropa snížit ceny energií a zároveň pokračovat v dekarbonizaci a přechodu na oběhové hospodářství,
Viceprezident Asociace exportérů Otto Daněk by naopak zelené dohody EU výrazně revidoval. „Evropská unie tvoří asi 8,5 procent celosvětových emisí. Čína, Rusko a USA mají na svědomí asi 55 procent emisí. A my přijímáme opatření, která ničí průmysl. Je to velmi riskantní,“ uvedl. Podle něj je třeba doplnit Green deal právě o Industrial deal.
Trump po nástupu do funkce oznámil, že USA odstupují od klimatické dohody z roku 2015, která je mezinárodním paktem o boji proti globálnímu oteplování. Spojené státy, které jsou po Číně druhým největším producentem CO2, od ní odstoupily už v červnu 2017 za prvního Trumpova funkčního období. Jeho nástupce Joe Biden poté rozhodnutí zvrátil.
Perspektivy Česka si můžete poslechnout na Spotify či Apple podcast.