Nedostatečná nabídka není to, co brzdí evropský automobilový trh. Udělovat sankce by bylo špatně, protože výrobci dělají svou práci. V podcastu EU Perspectives to řekla Sigrid de Vries, generální ředitelka Evropské asociace výrobců automobilů. Evropská komise by to podle ní měla uznat a sankce, které automobilkám hrozí kvůli nízkému podílu prodaných elektromobilů, přehodnotit.

V rámci strategického dialogu o budoucnosti evropského automobilového průmyslu hovoří de Vries v nově spuštěném podcastu EU Perspectives o nutnosti dělat kompromisy. Současně však nechce, aby byl sektor ponechán na holičkách.

Na otázku o nejpalčivějších problémech, kterým dnes čelí evropští výrobci automobilů, odpověděla de Vries stručně. „Nedostatečná konkurenceschopnost Evropy, abychom byli schopni vyrábět se ziskem a současně za dostupnou cenu, abychom zajistili pracovní místa, pro přechod na elektromobilitu a pro udržení ‚mobilní‘ Evropy. Musíme zajistit konkurenceschopnější rámec,“ nabádala.

Příkladů je mnoho. „Jeden z našich členů říká, že jeden ze tří jeho inženýrů ve skutečnosti pracuje na implementaci regulací, ne na inovacích, ne na tom, aby auta byla pro lidi hezčí, lepší a atraktivnější ke koupi,“ řekla de Vries. „Potřebujeme tedy něco změnit, protože je to zásadní rozdíl. Když se podíváte na USA nebo Čínu, uvidíte více pobídek, prostředí více orientované na inovace a nižší výrobní náklady,“ podotkla.

Mohlo by vás zajímat

Ne moc černobílé

Pokud jde o to, co by taková změna mohla obnášet, čert se podle ní často skrývá v detailech. Jedním z takových neuralgických bodů pro automobilový průmysl jsou emisní limity, které platí od začátku letošního roku a kvůli kterým hrozí automobilkám vysoké sance za neplnění.

Europoslanec Jens Gieseke a generální ředitelka ACEA Sigrid de Vries. Foto: Julien De Wilde

Na dotaz, jaký má názor na již schválený zákaz prodeje nových automobilů se spalovacími motory od roku 2035, odpověděla de Vries vágně. „No, věříme, že to není otázka, kterou si teď máme klást. Chceme, aby tato transformace fungovala realisticky. Je důležité držet nohu na akcelerátoru této transformace. Takže pokud se nyní ztratíme v černobílé diskusi o tom, zda by měl být zákaz, nebo ne, věříme, že nám to ve skutečném přechodu nepomůže,“ řekla.

Ačkoliv dle svých slov akceptuje nutnost odvětví transformovat, existují podle ní hranice, které nechce překročit. „Musíme zůstat technologicky neutrální. To je stálá pozice automobilového průmyslu v Evropě a my si za tím pevně stojíme,“ řekla v reakci na debatu o tom, zda legislativu přehodnotit a otevřít cestu jiným bezemisním řešením, než je elektromobilita. Konkrétně by mohlo jít třeba o e-paliva.

Na otázku ohledně konkrétních požadavků, které může asociace vznést během strategických rozhovorů, hovořila de Vries spíše o aktuálnější problémech. „Nyní se nyní soustředíme na osobní automobilitu, na zmírnění sankcí za dodržování předpisů v roce 2025 kvůli selhání trhu,“ řekla.

Recyklační rébus

De Vries hovořila také o chystané legislativě, která si klade za cíl dosáhnout větší cirkularity v automobilovém průmyslu. Chce tak mimojiné stanovit nové recyklační limity či minimální hodnoty využití již recyklovaného materiálu. „Auto je již dnes jedním z nejvíce recyklovaných produktů v EU. Takže mluvíme o tom, jak udělat ty poslední kroky ke zvýšení podílu recyklovaného obsahu, kde již narazíte na problémy s kvalitou nebo s opětovnou použitelností materiálu a které je tak třeba skutečně velmi pečlivě zvážit,“ řekla.

Nahrávání podcastu EU Perspectives. Zúčastnili se europoslanci Ondřej Krutílek (vlevo) a Jens Gieseke (druhý zprava) a generální ředitelka Asociace evropských výrobců automobilů Sigrid de Vries (vpravo). Foto: Julien De Wilde

Ostatní účastníci podcastu EU Perspectives také silně vnímali recyklovaný obsah. Europoslanec Ondřej Krutílek (ODS), expert na automobilový průmysl za konzervativní frakci ECR, varoval před příliš přísnými požadavky. „Existuje riziko, že evropští výrobci nakonec nebudou schopni vyrábět auta, pokud bude recyklovaný obsah příliš drahý. Současné požadavky na míru využití recyklovaného materiálu jsou velmi vysoké,“ myslí si.

Europoslanec Jens Gieseke, hlavní vyjednavač za největší skupinu v Evropském parlamentu EPP v nadcházejícím strategickém jednání, zmínil ještě další problém současného trhu, kterým jsou obchodovatelné emisní povolenky. „Jedním z našich problémů je, že naši konkurenti jsou silně dotováni, například v Číně. A naše řešení zní – OK, vyhnete se pokutě tím, že dáte svému konkurentovi další peníze. To je něco, co nikdy nedokážu obhájit,“ podotkl.