Celkem 21 trhů v zemědělsko-potravinářském sektoru prověřil Úřad pro ochranu hospodářské soutěže v rámci sektorových šetření zaměřených na kontrolu, zda odběratelé plní povinnosti stanovené novelizací zákona o významné tržní síle a nekalých obchodních praktikách, která je účinná od počátku roku 2023. Celá zpráva je k dispozici ZDE.
Novela zákona o významné tržní síle a nekalých obchodních praktikách rozšířila působnost z původních cca 10 obchodních řetězců na nejméně několik stovek subjektů v celém dodavatelsko-odběratelském řetězci, takříkajíc od farmy až po vidličku. V postavení významné tržní síly se může ocitnout každý odběratel, jehož obrat převyšuje dva miliony eur a jehož dodavatelé se pohybují v nižším obratovém pásmu. K rozšíření počtu regulovaných a chráněných subjektů došlo v důsledku snížení požadavku na dosaženou výši obratu odběratelů pro dosažení významné tržní síly a dále z důvodu zavedení pojmu zemědělské produkty nebo potravinářské výrobky, který je podstatně širší než dříve používaný pojem potravina.
Pomocí ročního přechodného období umožnil zákon o významné tržní síle všem dříve neregulovaným subjektům, aby se na popsané změny připravily a v tomto ohledu uzpůsobily smluvní dokumentaci uzavřenou do konce roku 2022. Těmto subjektům a jejich zájmovým komorám a sdružením byl Úřad během tohoto období nápomocen zejména prostřednictvím metodické a školicí činnosti. Úřad se tak snažil rozšířit povědomí o novém obsahu právní regulace a působit formou prevence proti výskytu nezákonného jednání.
Ve druhé polovině roku 2023 úřad přistoupil k zahájení sektorového šetření zaměřeného na plnění požadavků uvedených zákonu o významné tržní síle a nekalých obchodních praktikách, konkrétně na dodržování písemné formy a obsahových náležitostí smluvní dokumentace uzavírané mezi odběrateli s významnou tržní silou a jejich dodavateli zemědělských produktů nebo potravinářských výrobků, a třicetidenní lhůty splatnosti kupní ceny za prodej zemědělských produktů nebo potravinářských výrobků.
Mohlo by vás zajímat
V rámci sektorového šetření se úřad zaměřil na vybraných 21 dílčích trhů, přičemž v rámci každého dílčího trhu se věnoval jedné kategorii zemědělských produktů či potravinářských výrobků. Konkrétně se Úřad v sektorovém šetření zaměřil na následující oblasti: hotelové restaurace, velkoobchody, non food e-shopy, mléko a mléčné výrobky, kojeneckou a dětskou výživu, potravinové doplňky, zdravou výživu, čerstvé ovoce a zeleninu, chléb a pečivo, trvanlivé potraviny, zmražené potraviny, cukrovinky, maso a masné výrobky, drůbeží maso a vejce, nealkoholické nápoje včetně minerálních vod, teplé nápoje, lihoviny a vína, piva, krmiva pro domácí zvířata, rostliny, potravinářské výrobky jinde neuvedené a jiné zemědělské výrobky.
Celkem bylo prověřeno téměř 500 subjektů a více než 4 000 smluv s dodavateli. Z dosavadních zjištění úřadu plyne, že existují významné rozdíly v jednotlivých sektorech potravin. Zatímco v některých sektorech jsou písemná forma smlouvy, obchodní podmínky reflektující zákon a třicetidenní lhůta splatnosti kupní ceny považovány za již existující standard, v jiných sektorech tomu tak není. Tento předběžný závěr úřadu je reflektován počtem zahájených předběžných šetření a správních řízení týkajících se možného porušení zákona o významné tržní síle na základě prvotních informací získaných v rámci sektorového šetření.
15 řízení, 7 pokut
Úřad dosud zahájil celkem 15 správních řízení pro porušení zákona, z toho devět správních řízení již bylo ukončeno.
V sedmi případech byla uložena pokuta, ve dvou případech byly přijaty závazky a řízení bylo zastaveno.
Ukončená správní řízení byla vedena se subjekty napříč zemědělsko-potravinovým řetězcem a týkala se výrobců a distributorů piva (Heineken Česká republika) a alkoholických nápojů (Jan Becher – Karlovarská Becherovka), zpracovatelů masa a masných výrobků (Krahulík-MASOZÁVOD Krahulčí, DZS STŘUHAŘOV), zpracovatelů mléka a výrobce mléčných produktů (NET PLASY, Schreiber Czech Republic) a velkoobchodních a maloobchodních prodejců potravin (TAMDA GROUP, Kubík, Košík.cz).
Mezi nejčastější zjištěné porušení zákona patřilo nedodržení třicetidenní lhůty splatnosti kupní ceny za nákup zemědělských produktů nebo potravinářských výrobků. Obsahové nedostatky smluvní dokumentace úřad shledal také v souvislosti s poskytováním souvisejících služeb, například marketingových, promočních nebo zprostředkovatelských.
V případech, kdy úřad zjistil ojedinělá pochybení administrativního rázu a jednalo se přitom o obratově slabší odběratele, zaslal těmto subjektům doporučení správného postupu.
V současné době probíhají předběžná šetření, v jejichž rámci úřad zjišťuje, zda je dáno důvodné podezření na porušení zákona o významné tržní síle, které by vedlo k zahájení správního řízení o přestupku. Je tak zřejmé, že i v roce 2025 bude Úřad pokračovat ve vyhodnocování a doplňování informací získaných v sektorovém šetření a v prošetřování podnětů na možná porušení zákona o významné tržní síle a nekalých obchodních praktikách.
Sektor | Počet Úřadem oslovených odběratelů1 | Počet Úřadem přezkoumaných smluv, dohod a dalších dokumentů (například objednávky, faktury) dodaných oslovenými odběrateli |
Mléko a mléčné výrobky | 31 | 694 |
Kojenecká a dětská výživa | 11 | 63 |
Velkoobchody | 12 | 382 |
Potravinové doplňky | 20 | 165 |
Zdravá výživa | 10 | 135 |
Živé rostliny a řezané květiny | 13 | 47 |
Čerstvé ovoce a zelenina | 12 | 175 |
Chléb a pečivo | 39 | 256 |
Trvanlivé potraviny | 22 | 141 |
Non food e-shopy | 12 | 121 |
Hotelové restaurace | 12 | 80 |
Zmrazené potraviny | 25 | 125 |
Krmiva pro domácí zvířata | 20 | 110 |
Maso a masné výrobky | 59 | 309 |
Drůbeží maso a vejce | 28 | 127 |
Cukrovinky | 25 | 205 |
Nealko a teplé nápoje | 14 | 95 |
Pivo | 57 | 455 |
Víno a lihoviny | 66 | 373 |
Celkem | 488 | 4 058 |
Zákon platí od loňského ledna
Zákon o významné tržní síle a nekalých obchodních praktikách nabyl účinnosti loni 1. ledna. Byla jím transponována směrnice Evropského parlamentu a Rady Evropské unie ze 17. dubna 2019 o nekalých obchodních praktikách mezi podniky v zemědělském a potravinovém řetězci do zákona o významné tržní síle a nekalých obchodních praktikách při prodeji zemědělských a potravinářských produktů.
Významnou tržní sílu má nově odběratel zemědělských produktů nebo potravinářských výrobků, který se nachází v jednom z pěti obratových pásem uvedených v zákoně vůči svému dodavateli, který se naopak nachází v pásmu nižším. Významná tržní síla se proto posuzuje relativně, tj. vždy ve vztahu odběratel kontra příslušný dodavatel.
Rozšířil se rovněž počet skutkových podstat nekalých obchodních praktik. Původní počet 11 nekalých obchodních praktik se rozšířil na 22, které jsou zakázány bez nutnosti splnění dalších podmínek.
Vedle toho zákon o významné tržní síle a nekalých obchodních praktikách nově obsahuje tři typy nekalých obchodních praktik, k jejichž spáchání může dojít pouze při absenci předchozí písemné formy. Znění nekalých obchodních praktik a jejich počet nově nelze rozšiřovat pomocí obecné generální klauzule, která byla vypuštěna.
Ze stávajícího znění zákona o významné tržní síle je tak zřejmé, že se podstatným způsobem rozšířila působnost úřadu, a to na celý zemědělsko-potravinářský řetězec, tj. od producentů, přes zpracovatele až po velkoobchod a maloobchod.