Novela zákona o rozpočtovém určení daní (RUD) stále čeká na své projednání v Poslanecké sněmovně. Čím dál častěji zaznívá, že ji do konce letošního roku poslanci probrat nestihnou. Dopad to už nyní má například na kraje, kterým to komplikuje sestavování rozpočtů. Do prvního čtení půjde novela s jedním pozměňovacím návrhem, podal ho hejtman Moravskoslezského kraje Josef Bělica (ANO). Uvádí, že podle odborných analýz materiál ignoruje současné reálné ekonomické souvislosti a jeho uplatnění by vedlo ke zvýraznění rozdílů mezi regiony a životní úrovně obyvatel.

„A to odmítám akceptovat. Proto jsem přišel s pozměňovacím návrhem, který vychází z odborných a relevantních výstupů Komise pro financování a majetek krajů Rady asociace krajů České republiky,“ sdělil Ekonomickému deníku Bělica. Vládní návrh zákona o rozpočtovém určení daní kritizoval už v minulosti.

Sdělil také, že komise navrhla v roce 2022 kritéria a váhy RUD, které reflektovaly realitu a skutečné výdaje krajů. Pozměňovací návrh se k návrhu a doporučení finanční komise vrací. Navrhuje změny v kritériích a jejich vahách, například školství je podle Bělici ve vládním návrhu zastoupeno pouze vahou čtyři procenta, zatímco skutečné výdaje krajů se pohybují kolem 12,5 procenta.

V pozměňovacím návrhu chce Bělica zohlednit i intenzitu dopravy a šířku silnic, nikoli jen jejich délku, jak navrhuje vláda. „Pozměňovacím návrhem se také snažím zmírnit dopady vládního návrhu na přepočet financí na obyvatele. Například Moravskoslezský kraj by obdržel 9917 korun na obyvatele, podle pozměňovacího návrhu by to bylo 10 911 korun. Tak bychom alespoň mírně snížili rozdíl mezi jednotlivými kraji, který je dnes až dvojnásobný,“ poznamenal.

Mohlo by vás zajímat

Současný návrh by podle něj zintenzivnil meziregionální rozdíly zejména v strukturálně postižených krajích, mezi které patří i Moravskoslezský kraj.

Pokud by Poslanecká sněmovna navíc nestihla novelu projednat, budou v návaznosti na to podle Bělici kraje čelit významnému finančnímu problému v oblasti dopravy. Kraje přicházejí v příštím roce o čtyři miliardy korun ze Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) a mají získat naopak finance díky novele zákona. Problémy se sestavováním rozpočtu připustil v rozhovoru pro Ekonomický deník například náměstek hejtmana Kraje Vysočina Vladimír Novotný (SOCDEM). „V důsledku toho jsme už teď museli v návrhu rozpočtu změnit financování některých stavebních akcí, které jsme plánovali zafinancovat ze SFDI, a vyčlenit na ně krajské peníze,“ podotkl.

Aby miliardy nechyběly

Předseda koaličních Starostů a nezávislých (STAN) a ministr vnitra Vít Rakušan ve třetím listopadovém týdnu oznámil, že chce o tom, aby krajům v příštím roce nechyběly miliardy na opravy silnic druhých a třetích tříd jednat s ministrem financí Zbyňkem Stanjurou (ODS).

Jak připomněla agentura ČTK, Sněmovna zahájila úvodní kolo debaty o vládním návrhu na zvýšení podílu krajů na sdílených daních koncem června, od té doby se však v projednávání neposunula. Příjmy krajů se mají podle návrhu v letech 2025 až 2027 zvýšit celkem o 11,2 miliardy korun na úkor státního rozpočtu. Až se novela před poslance opět dostane, dá se očekávat bouřlivá debata. K novele totiž dává šest krajů svůj vlastní návrh.

„Společně jsme jako šestice využili zákonodárné iniciativy, kterou kraje mají a předložili jsme návrhy na změnu rozpočtového určení daní. Naše návrhy už byly zařazeny na řádnou schůzi sněmovny, ale dosud se nedostaly na řadu,“ sdělila už dříve hejtmanka Středočeského kraje Petra Pecková (STAN) na sociální síti LinkendIn. Jednotlivé kraje předložily své návrhy samostatně, jde o zmiňovaný Středočeský kraj, Zlínský kraj, Pardubický kraj, Liberecký kraj, Jihomoravský kraj a Karlovarský kraj.

Náměstek hejtmana pro dopravu Jihomoravského kraje Jiří Crha (ODS) Ekonomickému deníku sdělil, že pokud by byla novela zákona o rozpočtovém určení daní přijata, byl by dopad na kraj velmi pozitivní a získat by měl teoreticky více než dvě miliardy navíc. „To by významně pomohlo s financováním údržby a rekonstrukcí silnic druhé a třetí třídy, které jsou v kompetenci kraje,“ poznamenal.

V případě, že ke schválení nedojde, bylo by podle Crhy spravedlivé, aby stát opět poskytoval finance na údržbu silnic II. a III. třídy ze SFDI. „Osobně bych uvítal, aby změna RUD prošla co nejdříve,“ sdělil v rozhovoru pro Ekonomický deník.

Tereza Čapková