Lidé pošlou desetitisíce zpráv, které na tísňovou linku nepatří Foto: Hasičský záchranný sbor ČR

Zlomyslné telefonáty na tísňové linky? Vyhláška má umožnit blokaci volajících

Rozšířit možnosti potírání zlomyslných telefonátů na tísňová čísla by měla vyhláška, kterou předložilo do vládního připomínkového řízení ministerstvo vnitra. Vyhláška má umožnit na určitý čas zlomyslným volajícím odepřít komunikaci s tísňovou linkou. Jako zlomyslnou komunikaci označují předpisy volání na tísňová čísla za jiným účelem, než je oznámení o ohrožení života, zdraví, majetku nebo veřejného pořádku. Zmocnění k vydání vyhlášky dostalo ministerstvo novelou zákona o elektronických komunikacích.

Pravidla pro potírání zlomyslné komunikace nejsou podle důvodové zprávy materiálu v současnosti dostatečně určitá. Nová vyhláška tak tuto komunikaci kategorizuje podle četnosti a se čtyřmi kategoriemi volajících pak spojuje konkrétní následky například v podobě dočasného odmítnutí komunikace po dobu 24, 72 nebo 168 hodin, nebo podání žádosti o zablokování dané SIM karty.

Ze statistik hasičů za minulý rok vyplývá, že zhruba 82 procent volání na jednotné evropské tísňové číslo 112 a národní tísňové číslo 150 není vyhodnocených jako legitimních ve smyslu zákona. „V absolutních číslech se jedná o přibližně 1,760.000 volání. „V případě SMS komunikace lze konstatovat, že přibližně 83 procent SMS konverzací nevede k založení mimořádné události,“ stojí v návrhu. Jedná se o více než 41.000 SMS konverzací.

Policie pak má na tísňovém čísle 158 zkušenosti s několika volajícími, kteří byli schopni ročně uskutečnit několik tisíc hovorů, které nenaplňovaly charakter tísňové komunikace. „Cílem opatření je zamezit, aby koncový uživatel nedůvodně zatěžoval centrum tísňové komunikace, čímž by mohlo docházet k obsazení komunikačních kanálů pro osoby, které pomoc tísňových služeb opravdu potřebují,“ uvedl.

Blokace na 24 hodin

Návrh vyhlášky vytváří kategorie zlomyslné komunikace podle toho, jaký počet takových telefonátů se uskuteční. „Tyto skutečnosti dokáže centrum tísňové komunikace evidovat prostřednictvím softwarových nástrojů a s jejich pomocí lze také uplatnit případně zákonnou možnost dočasného odmítnutí komunikace centry tísňové komunikace,“ stojí v návrhu.

Zavedena bude také možnost vyrozumět uživatele, že jeho komunikace byla vyhodnocená jako zlomyslná. „Tato úprava je založena na snaze informovat koncového uživatele o možných následcích, které pro něj mohou být v určitých případech relativně závažné,“ uvádí návrh.

V případě, že někdo vede zlomyslnou komunikaci nejméně šestkrát za 168 hodin, tísňové centrum dočasně odmítne komunikaci s takovým uživatelem po dobu 24 hodin. Pokud se případy opakují i poté, odepření komunikace se postupně prodlužuje na 72 a 168 hodin. Pokud ani to nepomůže a zlomyslný volající se tak dostane do nejvyšší čtvrté kategorie, zablokování na 168 hodin má doprovodit i žádost o zablokování karty.

Za zlomyslná volání hrozí pokuta až 200.000 korun od Českého telekomunikačního úřadu. V případě opakovaného spáchání přestupku může vzrůst na dvojnásobek.

(čtk)