Rok 2024 se pro advokátní kancelář PORTOS nese v duchu zásadních změn. Tou nejvýraznější je změna zavedené značky Císař, Češka, Smutný, pod kterou druhá největší česká právní firma fungovala déle než 30 let. Strategický přerod ale ustála, nadále posiluje ve stěžejních odvětvích své praxe a v pondělí získala titul Právnická firma roku hned ve třech kategoriích. Spolu s oblastí práva obchodních společností a kategorií Pro Bono a CSR, kde dlouhodobě vyniká, nyní uspěla také se správou majetku. Při této příležitosti jsme další směřování kanceláře probrali s jedním ze tří společníků Jakubem Hollmanem.
Správa majetku je disciplínou, které se sám intenzivně věnujete. Co pro vás úspěch v této kategorii představuje?
Je to v první řadě potvrzení našeho dlouhodobého úsilí poskytovat klientům služby na nejvyšší možné úrovni. Takže mě přirozeně těší, že si této snahy všímají i další. Správě majetku, ať už jde o svěřenské nebo například o nadační fondy, se v českém prostředí intenzivně věnujeme zhruba posledních 10 let. Za tu dobu se nám podařilo etablovat doma i v zahraničí, dlouhodobě posilujeme a nebojím se říct, že jsme se stali lídry této disciplíny. Potřebné zkušenosti jsme sbírali za hranicemi v době, kdy tuzemský trh nebyl ani v plenkách. S kolegy jsme se jezdili učit do Lichtenštejnska, kde jsem v jednu dobu trávil většinu svého času. To se dnešní optikou rozhodně vyplatilo.
Jak významnou roli hraje správa majetku ve vaší praxi?
Rozhodně je to výrazná část, nicméně kdybychom se podívali na naše portfolio v grafech, je to součástí pestré palety služeb. Svěřenské fondy jsou primárně právní a daňový produkt a zabírají poměrně velký prostor v mém kalendáři. Správa majetku a trustové právo vloni představovaly osminu celkového objemu našich aktivit. A to i díky zmiňovanému přesahu do zahraničí. Naši klienti pocházejí nejen z Česka a ze Slovenska, ale z mnoha dalších zemí Evropy. Spolu s právem obchodních společností a aktivit v oblasti ESG hraje správa majetku pro naši praxi zásadní roli. Dalo by se říct, že v tomto ohledu jsme dodavatelem pro Evropu.
Zmínil jste právo obchodních společností, za které jste ocenění Právnická firma roku také získali. Co dnes toto tradiční právní odvětví obnáší?
Právo obchodních společností je bezpochyby dynamickým oborem, který se neustále vyvíjí. Tak jako se vyvíjí i trh. To vyžaduje flexibilní přístup a schopnost rychle reagovat na nové situace. A tak i my přizpůsobujeme své služby nárokům moderního byznysu. To souvisí například i s digitalizací nebo třeba principy udržitelnosti a společenské odpovědnosti. Portos dnes už není „jen“ poskytovatelem právních služeb, ale i strategickým poradcem, který svým klientům pomáhá orientovat se v dynamickém právním prostředí a dosahovat vytyčených obchodních cílů. V takovém postavení už vám nestačí běžná právní praxe, musíte se pohybovat v kontextu více proměnných.
Jak tyto změny dopadají na každodenní práci advokátů?
Role advokáta se samozřejmě vyvíjí. Dnes už nejde pouze o technické aspekty práva, právník musí znát specifika jednotlivých odvětví a byznysu svých klientů. Stává se partnerem, který aktivně přispívá k vytváření a realizaci podnikatelské strategie, a pomáhá tak klientům překonávat výzvy a využívat příležitosti na trhu. Samozřejmostí je jistá míra multidisciplinarity. Právníci spolupracují s odborníky z různých oborů, což jim umožňuje poskytovat komplexní řešení a integrované služby. Mohou tak lépe reagovat na potřeby klientů, které často překračují rámec čistě právních otázek. Z klasické advokátní kanceláře se tak stává one-stop-shop, kde klient saturuje veškeré své potřeby.
Jak se v tomto směru projevila změna původního názvu Císař, Češka, Smutný?
V názvu Císař, Češka, Smutný byly zakotveny roky práce, úspěchů a významných milníků, opustit ho tak nebylo vůbec snadné. Změna názvu pro nás představovala dlouhodobý a pečlivě promyšlený proces, během kterého jsme společně definovali naše myšlenky, hodnoty a strategické směřování do budoucna. Byl to taky tvůrčí proces, kdy přirozeně docházelo k vnitřní hygieně firmy. V rámci sebereflexe jsme si znovu-definovali, co je pro nás důležité a jak můžeme vztahy s našimi klienty posunout na další úroveň. Hodnoty, na kterých stojí naše práce, zůstaly stejné. Co se ale výrazně rozšířilo, je spektrum našich služeb. V posledních letech výrazně přesáhlo obvyklé rámce advokátních kanceláří. Chtěli jsme příběh naší kanceláře i to, co představuje, posunout na novou úroveň a ukázat, že fungujeme jako jeden tým – pod brandem, se kterým se dokáže ztotožnit každý z našich kolegů. To se nám myslím povedlo.
Poslední kategorií, kterou jste ovládli už pojedenácté, je Pro Bono a CSR. Tyto aktivity přitom byly neodmyslitelně spjaty zejména s osobou Pavla Smutného. Co vás jeho odchod pro tyto aktivity znamenal?
Odchod Pavla Smutného pochopitelně znamenal pro nadační fond a samozřejmě i celou kancelář velkou ztrátu. Jeho nadšení bylo pro vznik i následné aktivity BHF klíčové, mimo jiné pro jeho schopnost navazovat cenné kontakty s kulturními institucemi. Naše aktivity na podporu kvalitní české kultury ale nadále pokračují a navazují na svůj předchozí úspěch. Jedním z vrcholů roku byla sochařská instalace špičkového choreografa Jiřího Kyliána před Novou scénou Národního divadla, která zkoumá možnosti propojení různých forem umění, zejména tance a sochařství, tříští jejich hranice. Tři z jeho soch, které staticky zachytily pohyb tanečníků, fond symbolicky adoptoval. Pokračuje i naše spolupráce s Českým národním symfonickým orchestrem a festivalem Prague Proms. Mimoto přispíváme k realizaci nových projektů, které mají za cíl obohatit kulturní život v Česku. Chceme zajistit, aby Pavlovy vize žily dál a fond je naplňoval.
Jsme skoro na konci roku 2024, který vaší kanceláři přinesl řadu zásadních změn. Jaké výzvy vás čekají v příštím roce?
Plány na příští rok jsme začali realizovat vlastně už letos. V rámci rozšiřování portfolia služeb jsme se rozrostli i oborově. Naše řady posílili noví kolegové s expertízou v daňovém sektoru se specializací na uspořádání majetkových struktur. Nadále budeme posilovat své mezinárodní postavení, a to nejen na sousedním Slovensku, kde jsme v průběhu posledních dvou let výrazně upevnili svou pozici. Aktivní jsme také v Bruselu, kde rostoucímu počtu svých klientů úspěšně zajišťujeme soulad s evropskými politikami a pravidly, která jsou mnohdy nejednoznačná. Znalost mezinárodního kontextu je nezbytností pro řadu našich klientů a přirozeně i pro nás.
Už nyní se stavíme do čela právně-technologických inovací. A v příštím roce v tom budeme rozhodně pokračovat. V červenci jsme spolu s dalšími kancelářemi založili asociaci, která si klade za cíl kultivaci AI v právním prostředí. Aktivně se zajímáme o využití umělé inteligence v advokacii a považujeme se za trendsettery v této oblasti. Technologie už nějakou dobu transformují náš obor a brzy ho změní k nepoznání. Očekáváme, že tato změna bude zásadní, možná ještě významnější než všechny, které jsme zažili v uplynulých třech dekádách. A my na ni budeme připraveni!
Eva Paseková