Ilustrační snímek. Foto: Pixabay

Soudní dvůr EU: Výši slevy mají obchody počítat z nejnižší ceny za posledních 30 dní

Procentní výši slevy mají obchody počítat z nejnižší ceny, za kterou zboží prodávaly v posledních 30 dnech. Rozhodl o tom Soudní dvůr Evropské unie. Prodejci díky tomu nemohou klamat spotřebitele tím, že cenu zvýší těsně před oznámením slevy, aby nabídka působila výhodněji.

„Sleva z ceny, která je oznamována obchodníkem v procentní výši nebo ve formě reklamního sdělení, které má zdůraznit výhodnost cenové nabídky, musí být určena na základě nejnižší ceny, kterou obchodník uplatňoval během období alespoň 30 dnů před uplatněním slevy,“ uvedl soud v tiskové zprávě.

Soudní dvůr EU Foto: Luxofluxo/Wikimedia

Obchodníci tak podle něj nemohou spotřebitele uvádět v omyl tím, že zvýší cenu uplatňovanou před oznámením slevy, a inzerují tak jejich nepravdivou výši.

Soud rozhodoval na základě podnětu od německého spotřebitelského sdružení. To se obrátilo na německý soud, který následně požádal o výklad právě Soudní dvůr EU. Věc je totiž upravená v evropské směrnici o ochraně spotřebitelů při označování cen výrobků nabízených spotřebiteli. Tu do českého právního řádu uvádí zákon o ochraně spotřebitele, který požaduje, aby informace o slevě z ceny výrobku obsahovaly informaci o nejnižší ceně, za kterou jej prodávající nabízel a prodával po dobu 30 dnů před jeho zlevněním

K věci se vyjádřila i Česká republika, která zaslala Soudnímu dvoru vyjádření, ve kterém poukázala na to, že cílem zákona je zabránit uvádění spotřebitele v omyl umělým navýšením ceny před slevou. Shodného názoru byly jak některé jiné členské státy, které se v téže věci vyjádřily, tak i Evropská komise. K tomuto argumentu se následně přiklonil právě i Soudní dvůr EU.

(knn)