Elektrokoloběžka Foto: Pixabay

Jízd na koloběžce pod vlivem alkoholu a drog i přes zákaz řízení přibývá

Lehce se snižující trend zaznamenala trestná činnost řízení vozidla pod vlivem alkoholu a drog, zejména kokainu. To se však stále ve větší míře týká i elektrokoloběžek, neboť od jistých parametrů jde o dvoukolové motorové vozidlo. Nejvyšší soud zatím neschválil právní větu o maření zákazu řízení motorových vozidel řízením elektrokoloběžky, i když dosahuje rychlost 85 km/hodinu. Otázka je, zda má mít koloběžkář řidičský průkaz.

Právo dobíhá techniku, technika vyvolává otázky, odpovědi nejsou jednoduché. Vyplývá to z části letošní výroční zprávy Nejvyššího státního zastupitelství týkající se trestné činnosti v dopravě.

„Zvláštní pozornost si v případě trestné činnosti v dopravě zaslouží problematika řízení elektrokoloběžek pod vlivem návykové látky, kdy povaha elektrokoloběžky jako motorového vozidla je dána její konstrukcí, výkonem a maximální rychlostí,“ stojí mimo jiné ve zprávě.

Opilec s dvoukolovým vozidlem na cyklostezce

Poté zpráva uvádí případ obžaloby z Okresního státního zastupitelství v Rychnově nad Kněžnou, na jejímž základě soud odsoudil opilce na elektrokoloběžce. „Obviněný v nočních hodinách řídil po požití alkoholických nápojů (přes 2 g/kg alkoholu v krvi) elektrokoloběžku na cyklostezce, kde se v tu dobu nacházely dvě osoby, jednu osobu v důsledku svého ovlivnění alkoholem srazil a způsobil jí lehké zranění,“ popisuje OSZ v Rychnově nad Kněžnou.

„Po vyhodnocení specifikací uvedené elektrokoloběžky dospěla státní zástupkyně k názoru, že se nejedná o jízdní kolo, nýbrž o lehké dvoukolové motorové vozidlo a obviněný tak spáchal přečin podle § 274 odst. 1, 2 písm. a) trestního zákoníku, pro který byla na obviněného podána obžaloba a kterým byl následně uznán vinným Okresním soudem v Rychnově nad Kněžnou,“ uzavírá tento případ zpráva.

Trestní kolegium NS sice větu neschválilo, trestný čin to být může

Naopak snaha zahrnout elektrokoloběžku i do zákazu řízení motorových vozidel nebyla úspěšná, neboť trestní kolegium Nejvyššího soudu neschválilo právní větu navrženou Krajským soudem v Hradci Králové.

„Oproti tomu nebylo schváleno trestním kolegiem NS k publikaci ve Sbírce soudních rozhodnutí a stanovisek rozhodnutí KS v Hradci Králové, pobočky v Pardubicích, ze dne 22. 3. 2022 sp. zn. 13 To 29/2022, kdy podle navrhované právní věty přečinu maření výkonu úředního rozhodnutí a vykázání podle § 337 odst.1 písm.a) trestního zákoníku se za splnění dalších okolností může dopustit i pachatel, který v době výkonu trestu zákazu činnosti spočívajícího v zákazu řízení motorových vozidel řídí tzv. elektrokoloběžku s výkonem motoru 3200 W a dosahovanou maximální rychlostí 85 km/hod.,“ uvádí zpráva doslova.

Pod vlivem alkoholu nebo drogy ve stavu vylučujícím způsobilost k řízení, může spáchat i přečin ohrožení pod vlivem návykové látky.  

Proč návrh hradeckého soudu neprošel? „Pochybnosti vyvstávaly ovšem zejména ohledně povahy elektrokoloběžky z toho hlediska, zda k jejímu řízení je nezbytné řidičské oprávnění, nikoli již ve vztahu k trestní odpovědnosti přečinem ohrožení pod vlivem návykové látky,“ vysvětluje zpráva.

„Jakkoli i takové případy je nutno posuzovat z hlediska naplnění znaků skutkové podstaty uvedeného trestného činu, zda tedy v konkrétním případě pachatel ve stavu vylučujícím způsobilost, který si přivodil vlivem návykové látky, vykonával zaměstnání nebo jinou činnost, při kterých by mohl ohrozit život nebo zdraví lidí nebo způsobit značnou škodu na majetku,“ dodává k tomu NSZ pro úplnost.

Kam co patří: Kolo, motocykl, auto

Jak dále vysvětluje zpráva NSZ, „povahu elektrokoloběžek a obdobných vozidel je třeba posoudit s přihlédnutím ke stanovisku Ministerstva dopravy k elektrokoloběžkám a jízdním kolům vybaveným motorkem ze dne 22. 9. 2023 č. j. MD-9316/2023-150/1, MD/9316/2023/150“.

Elektrokoloběžek ve městech přibývá Ilustrační foto: Pixabay

Je pak namístě rozlišovat jízdní kolo vybavené přídavným elektrickým motorem dle nařízení EU 168/2013, kdy takové vozidlo nepodléhá schválení technické způsobilosti a nepodléhá registraci, jízdní kolo dodatečně vybavené pomocným motorkem, ani toto vozidlo nepodléhá schválení technické způsobilosti a nepodléhá registraci.

Dále motocykl – vozidlo podléhá schválení technické způsobilosti a registraci v registru silničních vozidel, a vozidlo kategorie Z – vozidlo podléhá schválení technické způsobilosti, ale nepodléhá registraci. V případech, kdy se bude jednat o motocykl nebo o vozidlo kategorie Z, potom se již nejedná o jízdní kolo a jeho řidič je povinen provozovat ho jako motorové vozidlo v souladu se zákonem č. 361/2000 Sb., o silničním provozu, rozebírá zpráva různé typy těchto vozidel a jejich zařazení.

Že se jízdním kolem rozumí i koloběžka a do jaké kategorie vozidla patří, uvádí vyhláška ministerstva dopravy z loňského června.

Opilců a narkomanů za volantem bylo méně

Problémů elektrokol a elektrokoloběžek se dotkla výroční zpráva NSZ už před dvěma lety, kdy Krajské státní zastupitelství v Ústí nad Labem poukázalo na aplikační problémy, „neboť ze strany některých výrobců (zpravidla z Číny) a dovozců docházelo k umělému snižování jak výkonu motorů, tak i nejvyšší konstrukční rychlosti tak, aby tato vozidla nepodléhala povinnosti držení řidičského oprávnění, stejně jako hrazení zákonných pojistek.“

Trestná činnost v dopravě představovala loni 28,98 % podíl na celkové kriminalitě (v roce 2022 činil tento podíl 30,81 %). Trestný čin ohrožení pod vlivem návykové látky (§ 274 trestního zákoníku) zůstává zároveň jedním z nejčetnějších trestných činů. V roce 2023 bylo pro uvedený trestný čin stíháno a vyřízeno ve zkráceném přípravném řízení 10 267 osob (-439 oproti roku 2022), v roce 2023 se jednalo o 14,58 % ze všech pachatelů, vůči nimž bylo vedeno trestní stíhání nebo zkrácené přípravné říze, uvádí letošní zpráva Nejvyššího státního zastupitelství.

Irena Válová