Konsorcium Porr-Vinci-Marti (PVM), které neuspělo v tendru na výstavbu druhé etapy Metra D v Praze, kritizuje reference vítězné společnosti Subterra. Podle zjištění České justice ale přitom do nabídky samo zahrnulo rozporuplné projekty i personál, který neměl potřebná osvědčení. Pochybnosti se týkají mimo jiné osoby Pavla Z., který byl navržen na pozici hlavního manažera výstavby. Tzv. osvědčení závodního totiž získal na Slovensku a až dodatečně si ho nechal v ČR nostrifikovat Českým báňským úřadem (ČBÚ). Pavel Z. měl navíc společně s dalším pracovníkem, Rudolfem A., oprávnění získat až po odevzdání nabídky do tendru na výstavbu metra D. České justici to sdělil mluvčí úřadu Bohuslav Machek.
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) v polovině ledna zatím nepravomocně zrušil rozhodnutí o výběru vítěze tendru s tím, že podle něj v dokumentaci vítězného sdružení kolem Subterra chyběly doklady prokazující zkušenosti některých členů odborného personálu. Pražský dopravní podnik následně uvedl, že s rozhodnutím nesouhlasí a v této souvislosti proti němu podal rozklad. Dozorčí rada DPP se také rozhodla zadat audit celého tendru.
U antimonopolního úřadu zároveň leží ještě jedna námitka, která se týká údajného neoprávněného vyloučení konsorcia PVM. V té úřad zatím nerozhodl. Dopravní podnik při vyřazení nabídky PVM argumentoval příliš nízkou cenou a špatným harmonogramem výstavby. Ukazují se však další pochybnosti, které se konkrétně týkají odborných osvědčení a referencí navrženého personálu PVM.
Aby mohli být zaměstnanci nominováni na klíčové vedoucí pozice v tendru na druhou etapu výstavby metra D, musí splňovat předem stanovená kritéria, která jsou vyjmenována v zadávací dokumentaci. Hlavní manažer, tedy jedna z vůbec nejdůležitějších pozic na stavbě, tak musí kromě prokazatelných zkušeností splňovat i podmínku vlastnictví osvědčení “odborné způsobilosti závodního”.
Na pozici hlavního manažera výstavby byl konsorciem PVM navržen Pavel Z.a na pozici vedoucího přípraváře Rudolf A. Česká justice se na jejich způsobilost zeptala Českého báňského úřadu. Z odpovědí mimo jiné vyplynulo, že oba získali osvědčení o odborné kvalifikaci až v prosinci 2022, dle vyjádření ČBÚ až po termínu podání nabídek do tendru.
Slovenská cesta
Osvědčení navíc nebylo uděleno v ČR, ale na základě nostrifikace osvědčení, které dříve získal od Hlavního báňského úřadu na Slovensku. Další důkazy už pak úřad od manažera nepožadoval. „V případě kvalifikací získaných v zahraničí je na uznávajícím orgánu ČR, aby posoudil, zda jsou národní podmínky naplněny či nikoliv. Při posuzování vycházíme zejména ze skutečností uváděných v osvědčení. K případného vyrovnání rozdílů zejména slouží zákonem stanovený institut „kompenzačního opatření“,“ dodal Bohuslav Machek.
V České republice je právní úprava pro získání osvědčení závodního postavena detailněji, příloha předmětné vyhlášky dokonce taxativně definuje obory, jejichž absolvování je jednou z nutných podmínek pro získání diskutovaného osvědčení. Na Slovensku je přístup obecnější, podmínkou je absolvování školy, kde se vyučují předměty potřebné k vykonávání důlní činnosti. Získání osvědčení v ČR je spojeno s konkrétnějšími nároky, než je tomu v SR.
Z otevřených zdrojů je možné zjistit, že ani Pavel Z. ani Rudolf A. pravděpodobně nedisponují vzděláním, které by je v ČR opravňovalo úspěšně žádat o osvědčení závodního. Oba pracovníci navíc získali slovenské osvědčení teprve v říjnu 2022, tedy několik týdnů před termínem podání nabídek tendru. Právě termín pro podání nabídek na stavbu druhého úseku metra D, 5. prosinec 2022, je zásadní. Dle vyjádření ČBÚ totiž Pavel Z. i Rudolf A. získali české osvědčení až 12. prosince a v termínu podání nabídky jím tedy nedisponovali. “Ing. Pavlu Z. bylo vydáno ČBÚ rozhodnutí o uznání odborné kvalifikace závodní, a to dne 28. listopadu 2022. Dne 12. prosince 2022 bylo Obvodní báňským úřadem pro území Hlavního města Prahy a kraje Středočeského vydáno pro jmenovaného osvědčení o odborné způsobilosti pro výkon funkce závodní. Dnem 12. prosince 2022 (vydáním osvědčení o odborné způsobilosti) jsou jmenovaní oprávněni k výkonu funkce „Závodní“ na území České republiky,“ uvedl mluvčí ČBÚ Bohuslav Machek.
Čerstvý diplom
Otazníky budí i samotné referenční zakázky Pavla Z. V době zahájení ražeb referenční zakázky “Dálnice D2 Bratislava, Lamačská cesta – Staré grunty – tunel Sitina” měl 23 let. Vysokou školu přitom dokončil v roce 2002, což je podle zveřejněných dokumentů s ohledem na nulovou praxi neslučitelné s tím, aby splnil požadavek zadávací dokumentace na řídící funkci na tunelové stavbě.
Podle sociální sítě LinkedIn pracoval Pavel Z. v době inkriminované zakázky na pozici „tunnel engineer“. Je to vůbec jeho první pracovní zkušenost po dokončení vysoké školy v roce 2002. Za Pavla Z. se nakonec přimluvil objednavatel zakázky, a zakázka coby reference tak i přes pochybnosti nakonec byla uznána. „Zadávací dokumentace vyžadovala pro pozici hlavního manažera výstavby „zkušenost s řízením (z pozice zhotovitele) provádění nejméně jedné dopravní tunelové stavby…”. Zadavatel tuto část kvalifikace několikrát velmi pečlivě prověřoval a naše sdružení mu doložilo dostatek dokladů o tom, že potřebná zkušenost zaměstnance P. Z. na stavbě tunelu Sitina je spolehlivě prokázána, včetně opakovaně poskytnutého potvrzení od objednatele stavby,“ obhajuje referenci mluvčí skupiny VINCI Construction CS Iveta Štočková.
Neuznaná zakázka
Co se týče referencí, byla u konsorcia PVM problematická i zakázka “Metro Sofia”. Vyplývá to z materiálů zveřejněných v rámci jednání Zastupitelstva hlavního města Prahy. V jeho příloze se totiž píše, že konsorcium PVM referenci neuvedlo přesně a hodnota ražby novou rakouskou tunelovací metodou (NRTM) ani zdaleka nedosahovala hodnoty 1 miliardy korun. Reference proto nebyla uznána. Mluvčí skupiny VINCI Construction CS Iveta Štočková to obhajuje tím, že skupina referenci „dohnala“ ražením jinou metodou. „Přestože zakázka „Metro Sofia“ v části tunelu ražené metodou NRTM hodnotu 1 mld. Kč nedosahovala, v části ražené metodou TBM hodnotu 1 mld. naopak přesahovala. Reference touto zakázkou spolehlivě plní požadavky zadávací dokumentace, což naše sdružení přesvědčivě doložilo zadavateli i regulátorovi,“ uvedla pro Českou justici.
Představenstvo pražského dopravního podniku schválilo vítěze tendru na druhý úsek metra D z Olbrachtovy na Nové Dvory loni na podzim. Vítězná Subterra uspěla s nabídkou za 30 miliard korun bez DPH. U konsorcia PVM DPP shledal několik důvodů, proč byla nabídka vyhodnocena jako méně kvalitní. Harmonogram výstavby ani po revizi ze strany konsorcia nesplnil zadávací podmínky. Postup plnění v něm navržený také podle DPP není způsobilý splnit předmět zakázky.
Eva Paseková