Takovou návštěvu na recepci televize Nova asi nečekali. Kvůli výrobě seriálu Extraktoři, o týmu české zpravodajské služby, jenž má za úkol pomáhat Čechům, kteří se v zahraničí ocitli v nouzi, se na Nově objevili dva příslušníci civilní rozvědky – Úřadu pro zahraniční styky a informace. Prvním z nich měl být podle zdrojů Ekonomického deníku sám ředitel služby Vladimír Posolda, druhým pak Jan Pikl ze sekce vnitřní bezpečnosti tajné služby.
Extraktoři jsou šestidílným špionážním thrillerem, natočeným pod značkou Voyo. Agenti české civilní rozvědky se v tomto fiktivním thrilleru vydávají do zahraničí, aby pomohli uvízlým Čechům dostat se domů.
„Ještě před vysíláním se na Novu osobně dostavil ředitel rozvědky Vladimír Posolda, který se dožadoval stažení thrilleru na externí disk. Později, těsně před zahájením vysílání, se na Novu dostavil pracovník sekce vnitřní bezpečnosti Jan Pikl, který si posléze všechny díly prohlédl při soukromé projekci,“ uvedlo několik na sobě nezávislých zdrojů Ekonomického deníku.
Proč na Novu zavítal představitel vnitřní bezpečnost tajné služby? Nejspíš nešlo jen zpracování tématu osvobozování unesených českých občanů.
Martin Uher působil jako vedoucí kybernetického odboru ÚZSI. Podílel se na zpravodajských operacích s krycími jmény Paluba, Kruhy a Kofola. V rámci nich měl na starost zajišťování blíže nespecifikovaných dodávek od soukromých společností. Rozvědce pak předkládal k proplacení faktury, mezi kterými byly podle obžaloby i některé fiktivní.
„Předkládal do příslušných finančních složek a k proplacení kromě faktur skutečně vystavených, které byly podloženy skutečným plněním dodavatelů, i faktury zfalšované (…), přičemž si byl vědom, že faktury jsou padělané a deklarovaná plnění poskytnuta nebyla,“ stojí v obžalobě.
Státní zástupce, který na muže podal obžalobu, tvrdil, že si Uher nechal mezi roky 2016 a 2018 uhradit šestnáct fiktivních faktur, další tři měl předložit k proplacení dvakrát. Podvodem tak podle něj způsobil rozvědce škodu přes tři miliony korun. Za zločin podvodu pro něj státní zástupce navrhoval podmínku a peněžitý trest pět milionů korun.
Kromě Uhera řeší justice i další případ údajných podvodů na ÚZSI – bývalého náměstka rozvědky Zdeňka Blahuta, který je s Uherem v přátelských vztazích. Podle obžaloby měl pro sebe získat 190 milionů korun tím, že využil důvěry ředitele ÚZSI a informací, kterými jako náměstek disponoval. I jeho ale pražský Městský soud obžaloby zprostil. Proti tomu se na místě odvolal státní zástupce, řízení tak bude pokračovat.
Zdeněk Blahut figuruje v kauze Martina Uhera jako svědek. Tehdy totiž řídil jednotlivé zpravodajské operace.
Nic neřekneme
Ekonomický deník proto Úřad pro zahraniční styky a informace (ÚZSI) oslovil, protože není běžné, aby tajná služby ingerovala do výroby produktů komerční televizní stanice. Tajná služba ale mlčí.
„K Vašim otázkám se Úřad pro zahraniční styky a informace nebude vyjadřovat. Jako zpravodajská služba rozhodně nebudeme cokoliv veřejně komentovat,“ zareagoval na otázky Ekonomického deníku kancléř ÚZSI Jaroslav Hrbek.
K aktivitám tajné služby nebyla příliš sdílná ani televize Nova. Jejím provozovatelem je mediální společnost TV Nova, která patří Central European Media Enterprises (CME), kterou od roku 2020 vlastní firma PPF sídlící v Amsterdamu. Skupina PPF a jí podřízené některé firmy, například CETIN, jenž provozuje provozuje telekomunikační síť, která v Česku pokrývá většinu populace, spadá do sféry zájmu služby.
„Pokud nás osloví jakýkoli státní orgán a nejedná se o nelegitimní požadavek, obecně nemáme důvod nevyhovět. Nicméně, jak už zaznělo v odpovědích kreativní producentky Lenky Szántó ve vaší komunikaci, k žádnému požadavku ze strany ÚZSI, který by směřoval k zásahu do podoby seriálu Extraktoři, nedošlo,“ zareagoval na otázky Ekonomického deníku Head of Product PR televize Nova Michal Prokeš.
K možné ingerenci rozvědky do výroby thrilleru se Lenka Szántó vyjádřila následovně: „Tuhle informaci můžu s klidným svědomím vyvrátit. Ingerence znamená, že nám do obsahu rozvědka nějak zasáhla – nebo třeba chtěla, to se nestalo. Stalo se, že se v jednu chvíli služba ozvala, zda bychom si nemohli promluvit. Sešla jsem se s jedním jejich pracovníkem a skutečně jsme jenom mluvili. Dotyčný byl zvědav, řekla bych, na dvě věci: zda neprozrazujeme v seriálu nějaké citlivé know how rozvědky – a zda mohou svým lidem, i těm, kteří třeba již službu opustili, věřit, že nám takové informace neříkají. V obou aspektech jsem ÚZSI ubezpečila, že mohou být v klidu. Žánrový seriál tohoto typu není dokumentární rekonstrukce procedurálu. Citlivé detaily pro svou existenci nepotřebuje a rozhodně by to ani celému týmu tvůrců nepřišlo etické vyzrazovat něco, co může rozvědce zkomplikovat jejich práci.“
„Chtěli nám prostě v jistou chvíli nahlédnout pod pokličku, aby se ujistili, že je nijak nepoškodíme. To jsme jim ale neumožnili. Naše seriály jsou produkt, kterým se firma obchodně živí, jsou naše zboží, naše obchodní tajemství. Neukazujeme nikomu nikdy nic, bez ohledu na to, jakou funkci zastává. Schůzka s rozvědkou proběhla ve chvíli, kdy již bylo dotočeno a seriál se stříhal. To je jedna z nejcitlivějších fází výroby – v takové fázi bych seriál neukázala ani vlastní mamince. Natožpak komukoli jinému,“ zareagovala dále kreativní producentka.
„Setkání proběhly dvě. Jedno ve fázi střihu, kdy jsme se s panem pracovníkem rozvědky rozešli s tím, že mu moje ujištění, že jim neublížíme, bude muset stačit. Nabídla jsem sama ale vstřícný krok: až bude hotovo, pozveme je na premiéru, případně službě umožníme, aby se na seriál podívali s týdenním předstihem. A to se stalo. Pozvánku na premiéru dostali, tu nevyužili. Nabídku podívat se s předstihem na všechny díly využili. Jak ale říkám, bylo to v době, kdy byl projekt uzavřený, odevzdaný na Voyo a už nebylo možné do něj nijak zasahovat,“ uvedla dále Lenka Szántó.
„Vážně si nemyslím, že měli kdy v úmyslu do seriálu jakkoli zasahovat. Chtěli vědět některé věci dopředu, což je tak nějak podstata jejich práce. Přišlo mi to od nich vcelku legitimní a rychle jsme našli balanc, jak uspokojit potřeby obou stran… …Já nevím, co je pro ÚZSI standardní krok. Vím, co je standardní pro kulturu televizní tvorby u nás. Když jsem psala seriál Metanol, udělali jsme předpremiéru pro zlínské kriminalisty. Kolegové tvůrci seriálu Ochránce dělali několik předpremiér pro učitele. Snažíme se to dělat sami od sebe – děláme-li seriál o nějaké profesní komunitě, jsme zvědaví, co na to řeknou, jak se jim to bude líbit, chceme to jim ukázat jako první… …My jsme scénář konzultovali s některými jejich bývalými pracovníky, přišlo mi logické, že se služba chtěla ujistit, komu může věřit a komu ne,“ uzavřela kreativní producentka televize Nova Lenka Szántó.
Jan Hrbáček, Ekonomický deník