Společný tým Progres, který by měl potírat daňovou a finanční kriminalitu, není prvním takovým pokusem v historii českých bezpečnostních složek. Už v 90. letech podobné týmy, v nichž se scházeli celníci, daňoví správci a policisté, existovaly. Jejich výsledky ale byly nevalné.
Lepší výběr daní, a to jak cestou tvrdšího postihu vytypovaných velkých kauz, tak plošným správním trestáním menších úniků, oznámila vláda Bohuslava Sobotky (ČSSD) v koaliční smlouvě. Ačkoli se uvažovalo o vzniku nového útvaru, případně obnovení finanční policie, nakonec zůstane jen u společného týmu celníků, analytiků ministerstva financí a policistů. Tým, jehož základy narýsovala pracovní skupina Progres při ministerstvu vnitra, by měl sídlit v prostorách daňové správy a docházet by do něho mělo to tým, který byl počátkem 90. let na stejné bázi celníků a policistů ustaven pro boj s podvody s lehkými topnými oleji a který byl pro chabé výsledky rozprášen. V týmu tehdy pracoval dnes už bývalý detektiv protikorupční policie Karel Tichý, který vidí neúspěch podobných projektů právě ve způsobu založení napříč resorty.
„Hlavní problém byl vždycky v tom, že když ta spolupráce není na úzké, denní bázi, po počátečním nadšení se společný duch vytratí a tým se fakticky rozpadne,“ říká bývalý detektiv.
I jiné pokusy, jak bojovat s ekonomickou kriminalitou, například Baštova komise při úřadu vlády na přelomu tisíciletí, narážely na nevelkou ochotu jednotlivých složek sdílet své informace. Obzvlášť neochotné byly podle výpovědí účastníků v takových případech tajné služby, když už byly k takové spolupráci přizvány. „K nám jako k operativcům, kteří jsme měli k dobrým prvotním informacím nejblíž, si jen chodili vyzobávat cenné poznatky. Ke stíhání konkrétních lidí to ale nikdy nevedlo,“ říká dnes Tichý.
Je navíc veřejným tajemstvím, že právě operativa klíčové složky, tedy Útvaru pro odhalování korupce a finanční kriminality, je v hlubokém úpadku. Poznamenaly ji především odchody klíčových operativců v minulých letech a časté personální rošády na místech vedoucích týmů a analytiků. Právě nedostatek vstupních informací o dění v kriminálním prostředí vede k přílišnému spoléhání na informace, které může do týmu přinést Finančně-analytický útvar ministerstva financí o podezřelých bankovních převodech. O zoufalství situace vypovídá i nápad, jak vytypovat podezřelé daňové delikventy: mají prý služky, drahá auta a lodě, hrají golf a loví zvěř.
Problém je i v zákoně, který zatím jednotlivým složkám neumožňuje stejný přístup k informacím. „Kde chybí jednotné velení a metodika, nemohou být ani definovány jednotné postupy. Každá složka má ze zákona jiné cíle a zákon nemůže společný tým obcházet,“ upozorňuje bývalý operativec na fakt, který si uvědomují i architekti týmu Progres. Zákon o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti musí nejprve změnit, aby srovnali oprávnění jednotlivých útvarů. I to je důvod, proč se o týmu bude ještě dlouhou dobu jen mluvit, aniž by přinesl skutečné výsledky.
Robert Malecký
Závěrečný výstup skupiny Progres si přečtěte zde.