Pyrotechnici prověřují terén po výbuších v muničních skladech ve Vrběticích v roce 2014. Foto: Policie ČR

Konec právního chaosu. Munice bude upravena vlastním zákonem. Dotkne se celého spektra, včetně stavbařů a hledačů pokladů

Zacházení s municí bude nově upraveno speciálním zákonem. Stávající uzákoněný stav totiž neodpovídá aktuálním evropským úpravám a je v něm takříkajíc chaos. Ministerstvo vnitra proto připravilo samostatný zákon. Zákon se dotkne všech subjektů, které na území České republiky nakládají s municí. Může jít jak o fyzické, fyzické podnikající osoby, právnické osoby a další instituce – zejména tzv. jiné veřejnoprávní držitele podle návrhu zákona o zbraních a tzv. vyňaté držitele podle návrhu zákona o munici.

Nakládání s municí je obecně vzato rizikovou činností. Míra tohoto rizika je v předkládaném návrhu do jisté míry zohledněna zejména při jasném a striktním vymezení povinností všem osobám, které mají co do činění s municí z hlediska podnikání nebo výkonu zaměstnání, tak i všem ostatním osobám, které se mohou dostat do kontaktu s municí, střelivem, případně výbušninou nalezenými při pyrotechnickém průzkumu.

Stávající stav v oblasti právní úpravy nakládání s municí je problematický hned z několika aspektů.

Proto je nutné jej právně modernizovat. Dosavadní ě je právní normou, jejíž koncepce vznikla v době před přijetím většiny obecných právních předpisů. S temito normami ji pojí úzká právní a věcná souvislost – zejména jde o správní řád, občanský zákoník, zákon o obchodních korporacích, trestní zákoník, zákon o odpovědnosti za přestupky a řízení o nich, kontrolní řád atd.

Navíc se dosud nikdy nepodařilo dosavadní zákon o zbraních, a to i v oblasti munice, plně sladit s platnými procesními předpisy (např. pokud jde o řadu výjimek oproti správnímu řádu, postupů mimo správní řízení, apod.).

V případě návrhu zákona o munici je třeba rovněž jednoznačně vymezit jeho vztah k souvisejícím právním úpravám na úseku výbušnin, neboť doposud neexistuje jednoznačné kritérium, které by stanovilo, kdy výbušnina spadá do režimu zákona o hornické činnosti, výbušninách a o státní báňské správě a kdy výbušnina podléhá dosavadnímu zákonu o zbraních. Obdobně byla taková potřeba identifikována i ve vztahu k pyrotechnickým výrobkům, jejichž právní úprava je provedena zákonem o pyrotechnických výrobcích a zacházení s nimi a o změně některých zákonů (zákon o pyrotechnice).

Nová úprava se dotkne i pyrotechnického průzkumu, u kterého mají být jasně vymezeny vstupní podmínky pro získání jak příslušného muničního oprávnění, tak i muniční licence, a to s přihlédnutím k nezbytnosti provedení celkové právní modernizace stávající zákonné úpravy.

Dosavadní zákon o zbraních sice od roku 2014 zakotvuje existenci centrálního registru zbraní, ale zdaleka nevyužívá v současnosti existující možnosti elektronizace výkonu státní správy (eGovernmentu). Přitom širší zapojení těchto nástrojů může zásadně ulehčit a racionalizovat jak výkon působnosti orgánů veřejné moci, tak především odbřemenit občany a další subjekty, které jsou adresáty práv a povinností na daném úseku regulace.

Dosavadní zákon o zbraních, v některých dílčích ohledech dnes už neodpovídá ani současnému stavu technického a technologického pokroku a bezpečnosti v oblasti munice.

Na oblast zabezpečení uskladněné munice se nyní vztahují především předpisy pro zabezpečování uložených zbraní. Jde konkrétně o dva paragrafy dosavadního zákona o zbraních, o nařízení vlády o požadavcích na zabezpečení zbraní, střeliva, černého loveckého prachu, bezdýmného prachu a zápalek a o muničním skladišti, případně o vyhlášku o technických požadavcích na stavby, ve znění pozdějších předpisů. Výše uvedené předpisy ale nejsou vzájemně optimálně provázány, v důsledku čehož jsou požadavky na zabezpečení munice do určité míry stále odvozovány od zabezpečování střelných zbraní a střeliva. Ekonomický deník připomíná, že vojenské vnitřní předpisy o skladování munice nelze na civilní subjekty, byť nakládající s (vojenskou) municí, aplikovat.

V neposlední řadě je nutná implementace evropských norem.

Jak je to u sousedů?

Na nakládání s municí se vztahuje řada právních předpisů. Munici definuje a z hlavní části upravuje nakládání s ní dosavadní zákon o zbraních. Aktuálně munice představuje souhrnné označení pro mimo jiné ruční a jiné granáty, střely do pancéřovek a tarasnic, dělostřelecké střelivo, pumy, torpéda, řízené a neřízené rakety, kazetovou (kontejnerovou) munici, miny, pyropatrony, výmetné klamné cíle, pyrotechnické imitační prostředky, signální a osvětlovací prostředky.

S municí mohou v současné době v zásadě nakládat pouze držitelé zbrojní licence v případě, a to v rozsahu činností, pro které jim byla zbrojní licence vydána (jde např. o vývoj a výrobu, nákup, prodej nebo přepravu, nebo ničení, resp. znehodnocování munice). V naprosté většině případů jde o podnikatele v oboru zbraní a střeliva, kteří museli před vydáním zbrojní licence příslušné skupiny získat navíc příslušnou koncesi podle živnostenského zákona.

Zbrojní licence vydává ve správním řízení příslušné krajské ředitelství Policie České republiky. Žadatel o vydání zbrojní licence musí mimo jiné splňovat podmínky bezúhonnosti (v případě právnické osoby se posuzuje jak bezúhonnost právnické osoby, tak i bezúhonnost členů statutárního orgánu nebo odpovědného zástupce) a spolehlivosti (tato přestupková zachovalost se v případě právnických osob posuzuje pouze u členů statutárních orgánů nebo odpovědného zástupce).

V Německu se na oblast nakládání s municí se vztahují celkem 3 zákonné normy: zákon o zbraních (Waffengesetz, WaffG), který se však vztahuje jen na „munici“ určenou pro ruční palné zbraně, – zákon o kontrole válečných zbraní (Gesetz über die Kontrolle von Kriegswaffen) a zákon o výbušninách (Sprengstoffgesetz, SprengG), který je zbytkovou normou vztahující se na munici, která nepodléhá ani zákonu o zbraních ani zákonu o kontrole válečných zbraní. Německá právní úprava nakládání s municí v tuzemském pojetí tohoto pojmu je koncentrována do zákona o kontrole válečných zbraní. Jakékoli nakládání s municí podle tohoto právního předpisu podléhá povolení. Povolení k nakládání s municí pak vydává spolková vláda, která může tuto pravomoc se souhlasem spolkové rady přenést na jednotlivá rezortní ministerstva. Pro soukromoprávní oblast je pak příslušné Ministerstvo hospodářství. Právní úprava nakládání s válečnými zbraněmi (včetně munice) umožňuje značnou šíři diskrece státu – na vydání povolení není právní nárok, může být kdykoli zrušeno (za náhradu) atd. Zákon o kontrole válečných zbraní je též v jistém rozsahu aplikovatelný rovněž na německé ozbrojené síly a další ozbrojené sbory.

Na Slovensku došlo k zásadní havárii při nakládání s municí (s následným výbuchem a pyrotechnickou kontaminací přilehlého území) dne 2. března 2007 v muničním areálu Nováky. Posléze byl v roce 2013 předložen a v roce 2014 schválen (a téhož roku nabyl účinnosti) zcela nový zákon o výbušninách, výbušných předmětech a munici. Do této doby byl na Slovensku v oblasti munice uplatňován obdobný režim (nepříliš jasných norem) jako v České republice, jehož nosnými prvky byly jednak zákon o zbraních a jednak výbušninářské předpisy vycházející z právních předpisů původně vydaných před rokem 1989. Slovenská právní úprava je vystavěna podle principů obdobných předpisům v oblasti nakládání s výbušninami a zahrnuje komplexně jak problematiku nakládání s výbušninami (ve smyslu průmyslových výbušnin), tak i oblast nakládání s pyrotechnickými výrobky a s municí.

Zákon zasáhne i stavbaře nebo hledače pokladů

Zákon se dotkne všech subjektů, které na území České republiky nakládají s municí. Může jít jak o fyzické, fyzické podnikající osoby, právnické osoby a další instituce – zejména tzv. jiné veřejnoprávní držitele podle návrhu zákona o zbraních a tzv. vyňaté držitele podle návrhu zákona o munici.

Zákon se ale dotkne i subjektů, které mohou na munici narazit a přitom s nakládání s ní vůbec za standardních okolností do styků nepřicházejí, například při stavební činnosti, výkopových pracích (např. stavebníci), nebo třeba při provádění zájmové činnosti (například amatérští hledači pokladů).

Nevybuchlá munice. Foto: Pyrotechnická služba Policie ČR

Typickými zástupci subjektů dotčených návrhem zákona o munici jsou na straně odborné a laické veřejnosti:

– držitelé muničního průkazu (nově „oprávnění“), kteří jako fyzické osoby vykonávají konkrétní práce spojené s nakládáním s municí nebo konkrétní práce při pyrotechnickém průzkumu ve prospěch držitele muniční licence,

– držitelé muniční licence (podnikající fyzické osoby, právnické osoby, jiní veřejnoprávní držitelé podle návrhu nového zákona o zbraních), kteří munici zejména:

  • vyrábějí,
  • následně zpracovávají (delaborace, znehodnocování, výroba řezů, maket),
  • odpalují nebo střílejí na střelnici pro munici, ničí výbuchem nebo spalováním v trhací jámě pro ničení munice, nebo tyto činnosti provádějí ve zvláštním zařízení,
  • vyhledávají v rámci pyrotechnického průzkumu, nebo
  • kteří s municí obchodují a kteří ji převážejí po území České republiky

– zaměstnanci držitelů muničních licencí, kteří nejsou držiteli muničních oprávnění,

– podnikající fyzické osoby a právnické osoby, které zajišťují tranzit, dovoz a vývoz munice podle jiného právního předpisu (zejména zákon č. 38/1994 Sb., o zahraničním obchodu s vojenským materiálem),

– vyňatí držitelé, kteří odpalují, střílí nebo ničí munici na střelnici, trhací jámě nebo ve zvláštním zařízení,

– posuzující lékaři, lékaři, případně znalci – specialisté v lékařských oborech a poskytovatelé zdravotních služeb,

– stavebníci a

– nálezci munice z řad veřejnosti

Policejní pyrotechnik. Foto: Pyrotechnická služba Policie ČR

Typickými zástupci orgánů veřejné moci dotčenými návrhem zákona o munici pak jsou:

  • ministerstvo,
  • Policie České republiky,
  • Ministerstvo obrany,
  • Ministerstvo průmyslu a obchodu,
  • Ministerstvo životního prostředí,
  • Český úřad pro zkoušení zbraní a střeliva,
  • Český báňský úřad,
  • živnostenské úřady,
  • stavební úřady,
  • obecní úřady obcí s rozšířenou působností z hlediska projednávání přestupků podle návrhu zákona o munici

Celkový počet osob dotčených navrhovanou regulací lze odhadnout pouze stěží. Identifikovat lze s jistotou pouze počet subjektů, které jsou v současné době držiteli muničních licencí, resp. oprávnění nakládat s municí (jedná se o údaje za I. pololetí 2022):

– držitelé muniční licence k nakládání s municí (obecná muniční licence + muniční licence pro provádění pyrotechnického průzkumu): 58 + 16 = 74

– držitelé muničního průkazu: 457

Počet držitelů muniční licence v I. pololetí 2022Z toho počet držitelů muniční licence pro provádění pyrotechnického průzkumu
7416
Počet držitelů muničního průkazu v I. pololetí 2022Z toho držitelů základního muničního průkazuZ toho držitelů vyššího muničního průkazuZ toho držitelů průkazu pro provádění pyrotechnického průzkumu
45728914721

Zdroj: Ministerstvo vnitra

Ten, kdo chce podnikat nebo jiným způsobem působit v oblasti nakládání s municí, bude muset nově splňovat po celou dobu této činnosti kvalifikační předpoklady stanovené návrhem. V opačném případě bude z takového podnikání nebo výkonu zaměstnání vyloučen formou pozastavení nebo odnětí/zániku muničního oprávnění nebo muniční licence. Návrh zákona o munici upravuje i celou řadu preventivních opatření směřujících k ochraně bezpečnosti osob a majetku, která bude především realizovat Policie České republiky.

Zákon rovněž neponechává bez povšimnutí oblast ukládání munice, střeliva a výbušnin podléhajících režimu návrhu zákona o munici, jakož i likvidaci munice a její další zpracování.

Předkládací zpráva je přečtení ZDE, důvodová zpráva pak ZDE.

Jan Hrbáček