Ústavní soud (ÚS) dnes vyhověl prodejci letenek Kiwi.com a zrušil předběžné opatření vydané na podnět Ryanairu. Irská nízkonákladová letecká společnost chtěla, aby prodejce změnil některé své postupy. Šlo konkrétně o způsob informování o podmínkách odbavení před lety Ryanairu a také o to, že Kiwi údajně nepředává dopravci kontakty na klienty. Předběžné opatření podle ÚS zasáhlo do svobody projevu, práva na podnikání a práva na soudní ochranu.

Právo na svobodu projevu se podle ÚS v určité míře týká i komerčních sdělení. Při vydávání předběžného opatření je proto nutné přiměřeně hodnotit pravdivost či nepravdivost informací. „Rozhodnutí obecných soudů jsou založena na dezinterpretaci posuzovaných sdělení, nebyla hodnocena ve svém kontextu,“ řekla při vyhlášení nálezu soudkyně zpravodajka Kateřina Šimáčková.

Kiwi umožňuje na webu a prostřednictvím aplikace vyhledat, rezervovat a zakoupit letenky různých dopravců včetně Ryanairu. O předběžném opatření rozhodl Krajský soud v Brně letos v lednu. Společnosti Kiwi uložil, aby upravila poskytované informace o podmínkách Ryanairu a při předávání klientských informací doplnila údaje o e-mailu a bydlišti lidí a jejich platebních kartách. Dalším výrokem soud uložil povinnost opravit „věcně nesprávné informace“ i zpětně.

Podle krajského soudu bylo zapotřebí prozatímně upravit poměry mezi oběma společnostmi. Ryanair prý kvůli omezenému předávání údajů od Kiwi nebyl schopen při operativním řešení problémů kontaktovat cestující a plnit své finanční závazky. Firma Kiwi se odvolala, Vrchní soud v Olomouci rozhodnutí potvrdil. Ústavní soudci dnes zrušili rozhodnutí krajského i vrchního soudu. „Soudy dostatečně nevysvětlily, proč je nezbytné, aby jeden soutěžitel druhému ty informace o klientele předával,“ uvedla Šimáčková.

Právník Ryanairu dnešní nález nekomentoval, protože nebyl zproštěn mlčenlivosti. Zástupce Kiwi rozhodnutí přivítal, požadavky Ryanairu označil za excesivní, jde prý o jednu z forem konkurenčního boje. „Rádi bychom konkurenční boj vedli jenom ve vztahu k našim zákazníkům, nicméně Ryanair se uchyluje k těmto akcím, které z našeho pohledu mají zástupný charakter, primárně jde o soutěžní postavení,“ řekl novinářům právník Kiwi David Liškutin.

Mohlo by vás zajímat

O vztazích mezi Kiwi a irskou leteckou společností se nedávno mluvilo také v souvislosti s prohlášením Ryanairu, že nebude přijímat palubní lístky prodané přes Kiwi.com. Podle Liškutina firma zatím nemá informace o tom, že by se někdo z jejích klientů na palubu Ryanairu nedostal.

Média v poslední době informovala také o dalších výhradách některých leteckých společností k obchodnímu modelu Kiwi. Podle Liškutina je společnost Kiwi.com inovativní, nabízí spotřebitelům širší možnosti. „Tradiční letecké společnosti to ne vždy přijímají s pochopením,“ uvedl Liškutin.