Nenápadně, ale usilovně. Tak by se dalo zhodnotit další chování vládních představitelů směrem k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Zatímco viditelné snahy premiéra Andreje Babiše (ANO) o likvidaci předsedy Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Petra Rafaje prozatím mediálně ustaly, pod povrchem se připravuje vládní materiál, který má vytvořit podklad pro případné změny v jeho rozhodovací praxi.
Před několika dny byla do meziresortního připomínkového řízení rozeslána Vládní koncepce boje s korupcí na léta 2018 až 2022. V jedné z jeho částí se píše i o rozhodovací praxi v oblasti veřejných zakázek. „Dosavadní aplikační praxe ukazuje, že je v oblasti zadávání veřejných zakázek potřeba se zaměřit rovněž na zhodnocení efektivity a přijetí nápravných opatření ve fungování Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Jedná se především o nutnost revize postupu přijímání podnětů, délky celého rozhodovacího procesu a způsobu rozhodování v druhoinstančním řízení,“ uvádí se ve vládní koncepci.
Právě druhoinstanční rozhodnutí vydává předseda Úřadu Petr Rafaj, proti jeho rozhodnutí se dá bránit jen žalobou dle správního řádu. Z vládní koncepce tedy vyplývá, že se autoři protikorupční strategie domnívají, že je potřeba prozkoumat a upravit rozhodování Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Podle mluvčího úřadu Martina Švandy dostal antimonopolní úřad dokument k připomínkování, stejně jako ostatní materiály, které jdou do meziresortního připomínkového řízení. „O dokumentu neproběhlo žádné jednání, Úřad tedy nemá povědomí o tom, proč vláda pociťuje nutnost revize a jaká konkrétní nápravná opatření má na mysli,“ uvedl na dotaz Ekonomického deníku Švanda. Doplnil, že příprava podrobných připomínek je v plném proudu.
„Odmítáme, že by zejména v délce rozhodování existovaly rezervy, neboť v prvním i druhém stupni rozhoduje zcela v souladu se zákonnými lhůtami a v mnoha případech i výrazně dříve. Co se týče efektivity rozhodování, nemá Úřad v současné době dostatek informací, na co vládní dokument konkrétně poukazuje a co by chtěl potenciálně měnit,“zdůraznil mluvčí ÚOHS Martin Švanda. Podle něj úřad postupuje při rozhodování dle správního řádu, podobně jako ostatní orgány státní správy. „V současné době mu není znám důvod, proč by měla být případně zavedena odchylná speciální úprava,“ dodal.
Podle mluvčí vlády Petry Doležalové je materiál pouze v podobně návrhu a může se po skončení připomínkového řízení změnit. „Vládní koncepce coby strategický dokument vlády v oblasti boje s korupcí definuje cíle a priority vládního boje s korupcí s tím, že konkrétní opatření jsou detailně popsána v jednoletých akčních plánech boje s korupcí, které mají za cíl realizovat priority uvedené ve Vládní koncepci,“ uvedla Doležalová s tím, že se to týká i případných opatření ve směru k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže.
Současná snaha o změnu v rozhodovací praxi ÚOHS případně přímo ve vedení antimonopolního úřadu není první. Již den po jmenování první Babišovy vlády tedy 14. prosince, byla plánována tisková konference Ministerstva dopravy ČR k „závažným zjištěním okolo činnosti ÚOHS“. Pár minut před začátkem však byla zrušena. Podle informací Ekonomického deníku na ní chtěl už tehdy ministr Ťok vyrukovat s některými argumenty, které právníci ministerstva označují ze strany ÚOHS jako protizákonné a hovořilo se o podání trestního oznámení na předsedu Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Petra Rafaje. Podrobně jsme o tomto tématu a „animozitách“ mezi úřady psali v textu Kdo má zájem provozovat české mýto? Ukáže se dnes po 10té hodině.
Rafaj versus Ťok = bitva o mýto
Pravděpodobně největší spor, který „má Rafaj, který prezentuje ÚOHS“ s vládou se týká tendru na mýtný systém od roku 2020. V květnu Rafajovi podřízení celý tendr zrušili,ministerstvo dopravy podalo rozklad a minulý týden předseda Rafaj zrušil květnové rozhodnutí svých podřízených a vrátil jej k novému projednání. ÚOHS tak znovu bude rozhodovat o postupu zadavatele, tedy Ministerstva dopravy ČR. V celé zakázce jde o několik miliard korun, a proto se právníci jednotlivých uchazečů předhání v napadání každého kroku ať už ministerstva, či ÚOHS. ÚOHS v minulosti, ale již za vedení Petra Rafaje, rozhodoval také o některých fúzích a dalších záležitostech týkajících se holdingu Agrofert a ne vždy bylo rozhodnutí ve prospěch této skupiny. I proto je možné, že na Rafaje osobně má „pifku“ předseda vlády Andrej Babiš (ANO).
Jiří Reichl, článek vyšel na sesterském Ekonomickém deníku