„Život je krátký, mějte aférku!“, tak lákala seznamka pro nevěrné Ashley Madison zákazníky. Když z jejích počítačů unikla citlivá data, vytvořil se okolo projektu nový byznys – pro soukromé detektivy.
Základem nesporného úspěchu seznamky Ashley Madison byla kromě vysoké poptávky po mimomanželském povyražení ochrana soukromí a diskrétnost. A právě to seznamka nakonec svým klientům nedokázala zaručit. Hackeři pozoruhodně bídně zabezpečené stránky seznamovacího portálu napadli v horkém počasí minulého týdne a pro 37 milionů nevěrných uživatelů stránek teplota dostoupila opravdu žhavých hodnot.
Ve vzkazu o výkupném, který byl zveřejněn na stránkách společnosti Ashley Madison, hackeři natvrdo vyhrožují zveřejněním soukromých informací, pokud nejen Ashley Madison, ale i partnerské stránky EstablishedMen.com nebudou offline. „Stránky jednoduše zavřít vás bude něco stát, nezavřít je vás ale přijde daleko dráž,“ napsali hackeři. Hackeři mají v ruce silné karty: dostali se k záznamům všech klientů včetně pravých jmen a dokonce i jejich adres. Vypadá to tak, že hackerům jde spíše než o peníze o morální zásady, kterým se seznamování zadaných příčí.
Pomáhá jim fakt, že si většina uživatelů neuvědomila nebo se nestarala o to, že webové stránky ze své podstaty sbírají data. Klienti seznamky je obrazně řečeno posílali do světa, když platili online soukromou platební kartou. Výpisy z účtu sice nic neprozradí, to má seznamka zařízené, ale soukromé platební karty poskytly společnosti údaje, které lze nyní snadno zneužít.
Transakce provedená za pomoci platební karty přinejmenším odhalí jméno uživatele. Hackeři si tak mohli pospojovat potenciálně citlivá data z uživatelských profilů s informací o platbách. Takové detaily v profilech obsahují nejen informace o důvodu, proč klient na stránky přišel ale i nahé fotografie nebo nejtajnější sexuální fantazie.
Data šlo napadnout snadno
Mohlo by vás zajímat
37,6 milionů anonymních členů, kterými se Ashley Madison chlubí na svých stránkách tak nejsou až tak docela anonymní. Stránka nabízí způsoby, jak lze zdarma platit skutečně a zcela bez možnosti identifikace. Pro ty opatrnější tu jsou předplacené debetní karty, zaheslováné maily či technologie anonymního surfování po síti. Spousta lidí ale tyto možnosti nevyužívá. Na tento aspekt věci logistici nevěrnických románků ani klienti očividně nemysleli. Veškeré soukromí a diskrétnost nebylo dotaženo do konce, data klientů šlo celkem snadno napadnout a zneužít – a hackerská sága mohla začít.
Mateřská společnost seznamky si najala torontskou firmu Cycura, která se zabývá bezpečností na síti, aby napadení stránek vyšetřila. Na hodnocení situace s ohledem na nadcházející IPO společnosti je podle vyjádření Avid Life Media zatím brzy.
Narušení stránek Ashley Madison přišlo jen dva měsíce poté, co hackeři napadly stránky seznamovací služby Adult Friend Finder, která má 64 milionů členů. Přinejmenším jeden segment trhu si na hackery, kteří napadli Ashley Madison nebo Adult Friend Finder, nemůže stěžovat. Jsou to soukromí detektivové, kteří se pohybují v prostředí internetu. Třeba washingtonský start-up Trustify vznikl šťastně jen několik měsíců před útokem na seznamku. Teď se v jejich centrále netrhnou telefony. Volají doslova stovky lidí, kteří od Trustify chtějí zjistit, jestli jejich milá či milý nežili prostřednictvím Ashley Madison druhý, třetí či čtvrtý život. Stejně tak se ale ozývají i lidé, kteří na seznamce byli a kteří od nového druhu soukromých oček chtějí, aby po nich zametli elektronickou stopu. A je tu ještě třetí kategorie klientů: jsou to ti, kteří se na síti seznamují a kteří si nechávají “proklepnout” identitu virtuálního protějšku předtím, než se s ním seznámí ve skutečném životě.
Nadějný byznys
Phillip Becnel z washingtonské detektivní agentury Dinolt Becnel & Wells předpovídá novému druhu soukromých oček velkou budoucnost. Podle něj jsou útoky jako ten na Ashley Madison v podstatě korporátním vyřizováním účtů a detektivové, kteří se v těchto kalných vodách na internetu umí pohybovat, budou stále žádanějším zbožím.
Dvojice fakt mu dávají za pravdu: Lidé budou na internetu hledat povyražení bez ohledu na spektakulární hacky jako je ten v Ashley Madison. A lidé se nenaučí důkladně zabezpečovat svá data – bez ohledu na spektakulární hacky jako je ten v Ashley Madison.
Ondřej Fér, Ekonomický deník