Na evropský trh se vrací důraz na delší životnost výrobků, než nařizuje jejich dvouletá záruční lhůta. Charakterizuje jej nový pojem: ekodesign. Firmy by se měly soustředit na to, aby jejich zboží mělo co nejdelší životnost, šlo opravit a bylo vyrobené z recyklovaných materiálů. Výhody nových evropských pravidel pro tuzemské výrobce přiblížil v podcastu České justice a Ekonomického deníku Perspektivy Česka Jan Poruba z ministerstva průmyslu a obchodu.
Nařízení Evropské unie, které má tuzemské podniky vést k důrazu na ekodesign, platí od loňska. Teď se čeká na podrobnou úpravu pro jednotlivá odvětví. Jako první přijdou na řadu textil, pneumatiky, nábytek a meziprodukty, jako jsou ocel a hliník.
Podle vedoucího oddělení volného pohybu služeb ministerstva průmyslu a obchodu Jana Poruby může ekodesign znamenat výhodu pro české firmy. Digitální pasy, jednotné značení a jasná pravidla zlepší jejich orientaci na dosud roztříštěných trzích Evropské unie. Klíčem ovšem bude včasná příprava a schopnost inovovat.
Rok a půl na přípravu
„Vytváří se společná harmonizovaná pravidla pro všech 27 států EU. To je jedna z největších přidaných hodnot nové legislativy,“ zdůraznil Poruba. O významu a dopadech ekodesignu na evropský trh i tuzemské výrobce diskutoval v podcastu Perspektivy Česka s produktovou a kreativní ředitelkou textilky Malfini Annou Tuškovou a zakladatelem odpadové platformy Cyrkl Cyrilem Klepkem.
V nové evropské legislativě všichni tři vidí hlavně příležitost pro české podniky, které se díky tomu mohou snadněji prosadit na zahraničních trzích.
Mohlo by vás zajímat
Na celý podcast se podívejte zde:
„První delegované akty čekáme nejdřív na konci tohoto roku, spíš později. Pak budou mít výrobci 18 měsíců na to, aby se na nová pravidla stihli připravit,“ upozorňuje Poruba. Vyzývá přitom podniky ke konzultacím s ministerstvem průmyslu a obchodu i na evropské úrovni. Teď je ten správný čas, kdy mohou ovlivnit podobu nových pravidel pro konkrétní odvětví.
Čas běží, dokonce i v rychloobrátkovém zboží
Poruba zároveň připomíná, že od určitého bodu už nebude možné uvádět na evropský trh výrobky, které kritéria nesplní. „Ve chvíli, kdy budou účinné požadavky například pro textil, tak už nebude možné uvádět na trh textilní výrobky, které je nesplňují.“
Ačkoliv na faktickou účinnost novinek mají výrobci čas nejméně do poloviny roku 2027, čas nekompromisně ubíhá. „Pro nás je výroba nějakých 15, 16 měsíců. To znamená, že nám výrobky, které jsme teď navrhli, přijdou teprve příští rok v lednu nebo v únoru na sklad. Už bychom měli být o krok napřed,“ vysvětluje Anna Tušková, jakou má i rychloobrátková výroba textilu setrvačnost. „Nemůžeme čekat, že nám někdo dá všechny podklady,“ dodává.
Poslechněte si celý díl na Spotify či Apple podcast:
A to jde přitom o rychloobrátkový textil, připomněl v Perspektivách Česka Cyril Klepek. V odvětvích jako automobilový průmysl nebo stavebnictví je setrvačnost ještě mnohem delší. Počítá se v letech či dokonce desítkách let.
Výrobky dostanou digitální pasy
Kromě změny v přístupu k životnosti výrobků a jejich opravitelnosti přináší evropská pravidla pro ekodesign také nové požadavky na certifikaci, dohledatelnost a kontrolu. Zavádí se takzvané digitální pasy.
„Každý výrobek by měl mít digitální znak. Mohl by to být čárový kód, QR kód nebo vodoznak v případě textilu,“ popisuje Poruba. Pod ním pak spotřebitelé i kontrolní orgány najdou informace o konkrétním výrobku, jeho původu, složení, environmentálním dopadu a také pokyny pro recyklaci či likvidaci. To posílí transparentnost v dodavatelských řetězcích a podpoří celkovou udržitelnost výrobků uváděných na trh Evropské unie.