Úřad zrušil celé oddělení a ženu převedl jinam. Poté ji postavil mimo službu. V únoru 2024 jí nabídl dvě služební místa podmíněná složením zkoušek z IT nebo financí. Protože nabídky odmítla, nevznikl jí nárok na odbytné. V té době jí bylo téměř sedmdesát let. Když nakonec sama služební poměr ukončila, úřad zrušené oddělení opět zavedl. Ombudsman zjistil, že úřad reorganizuje strukturu prakticky každé čtvrtletí a podobně postupuje i u ostatních zaměstnanců. Diskriminaci kvůli věku proto nelze prokázat.
Žena se obrátila na veřejného ochránce práv s tím, že byla diskriminována kvůli svému věku. Podle ombudsmana však nelze prokázat, že by úřad postupoval selektivně. Podobné kroky činil i vůči jiným zaměstnancům v obdobné situaci.
Úplný záznam o šetření veřejného ochránce práv je dostupný zde.
Šachy s rušením a zřizováním míst
Žena pracovala nejprve na Ministerstvu školství, odkud byla v roce 2018 převedena do jiného úřadu – do oddělení evidence. To však úřad zrušil v rámci reorganizace a nahradil novým oddělením informačních technologií a agendových systémů.
Na nové místo byla žena převedena pouze na dobu určitou jako zástup za kolegyni na rodičovské dovolené. Ostatní úředníci však byli převedeni bez omezení.
Mohlo by vás zajímat
Úřad uvedl, že v rámci reorganizace došlo ke zrušení sedmi míst, která byla znovu zřízena nebo převedena do jiných útvarů podle aktuálních potřeb. Jiná služební místa byla nabídnuta všem dotčeným zaměstnancům, uvedl ombudsman.
Konec služby a sporné nabídky
Po návratu kolegyně z rodičovské dovolené bylo ženě sděleno, že pro ni není žádné vhodné místo. Od října 2023 tak byla postavena mimo výkon služby. V únoru 2024 jí úřad nabídl dvě jiná místa – jedno v nižší platové třídě a vyžadující zkoušku z IT, druhé vyžadovalo zkoušku z financí. Obě nabídky žena odmítla s ohledem na svůj věk a nezbytnost dalšího vzdělávání.
Po jejím odchodu bylo oddělení evidence znovu zřízeno v rámci další reorganizace. Změny ve struktuře proběhly k 1. říjnu 2023, 1. lednu 2024, 1. březnu 2024 a 1. červenci 2024.
Úřad jednal nestandardně, ale plošně
Ve svém hodnocení ombudsman připouští, že úřad nepostupoval zcela běžně. „Zejména tak působí velmi časté organizační změny nebo nabídnutí volného služebního místa těsně před koncem půlroční doby zařazení mimo výkon služby, a tedy před vznikem práva na odbytné,“ uvádí zpráva.
Zároveň však dodává, že podobný postup úřad zvolil i u dalších zaměstnanců bez ohledu na věk. Změny se týkaly zaměstnanců napříč věkovými skupinami.
Diskriminaci kvůli věku nelze prokázat
Podezření na diskriminaci se opíralo zejména o to, že žena byla krátce před zákonem stanoveným koncem služebního poměru (věk 70 let). Jinou souvislost mezi postupem zaměstnavatele a věkem ombudsman neshledal.
„Proto jsem dospěl k závěru, že diskriminaci stěžovatelky z důvodu věku nelze prokázat. Nepřísluší mi posuzovat, zda postup zaměstnavatele měl povahu diskriminace z jiného důvodu ve smyslu ustanovení § 16 zákoníku práce,“ uzavírá veřejný ochránce práv s tím, že definitivní posouzení může učinit pouze soud.