Evropský automobilový průmysl se mění rychleji, než mu zákazníci stačí rozumět – a to je problém, varuje vedoucí vnějších vztahů Škoda Auto Michal Kadera. V podcastu Perspektivy Česka upozornil, že současná transformace mobility je řízena shora a zákazník v ní často ztrácí hlas. „Pokud chceme, aby elektromobilita uspěla, musíme nabídnout řešení, která lidé skutečně chtějí. Ne jen ta, která jim přikážeme,“ říká. Spolu s europoslancem Ondřejem Krutílkem (ODS) v podcastu Perspektivy Česka debatoval o tom, proč Evropa riskuje ztrátu konkurenceschopnosti – a co by se mělo změnit.

„Já bych neříkal, že je to krize, spíše transformace. Ale je extrémně náročná a nákladná. A je tažená především regulačními cíli. Klíčem k jejímu úspěchu je, aby zákazník byl součástí řešení, a ne objektem, o kterém se rozhoduje jinde,“ říká Kadera o současné situaci, ve které se automobilový průmysl nachází.

Podívejte se na celý podcast a budoucnosti automobilového průmyslu.

Podle něj se automobilky musí soustředit především na to, co skutečně zákazníci chtějí a potřebují. „Historicky jsme uspěli tím, že jsme nabízeli mobilitu, kterou si lidé mohli dovolit. Dnes se ale stává, že jim vnucujeme řešení, která je spíše omezují,“ upozorňuje.

Tento postoj sdílí i europoslanec Krutílek. „Všechny předchozí technologické skoky – parní stroj, spalovací motor – se prosadily přirozeně. Elektromobilita je první transformací, která je řízená shora. A inovace nikdy nepřicházejí z nařízení,“ uvedl.

Mohlo by vás zajímat

Regulační tlak versus realita trhu

Podle Evropského sdružení výrobců automobilů (ACEA) klesl v únoru 2025 počet registrací nových aut v EU o 3,4 %, a to zejména kvůli poklesu prodejů benzinových a naftových vozů. V Německu byl pokles 6,4 %, v Itálii 6,2 %, a ani Česko se nevyhnulo negativnímu trendu – pokles činil 3 %.

Naopak prodej elektromobilů vzrostl meziročně o 23,7 %, hybridních vozů o 19 %. Celkový podíl elektrifikovaných vozů tak v únoru činil 58,4 % všech nových registrací. Prodej vozů na benzin klesl o 22,4 % a na naftu o téměř 29 %.

Navzdory celkovému růstu segmentu elektromobility se ukazuje, že transformace má značné nerovnosti. Zatímco skupina Volkswagen zvýšila svůj prodej o 4,9 %, samotná Škoda Auto zaznamenala pokles o 7,1 % a její podíl na trhu klesl na 5,8 %. Tesla se pak propadla dokonce o 47 % a její tržní podíl v EU klesl na 1,4 %.

„Tyto údaje potvrzují, že zákazník zatím není přesvědčen. Potřebuje vidět, že mu elektromobilita dává smysl ekonomicky. A to se zatím nedaří dostatečně ukázat,“ konstatuje Kadera.

Infrastruktura, energie a cena – hlavní překážky

Podle Kadery je zásadním problémem nedostatečně rozvinutá energetická a nabíjecí infrastruktura, a také vysoká cena elektřiny. „Nemáme dostatečnou přenosovou ani distribuční soustavu. V mnoha místech není možné vůbec instalovat potřebné nabíječky,“ říká.

🎧 Poslechněte si celý podcast:
Spotify | Apple Podcasts

Zákazník si tak i přes příznivé provozní náklady elektromobilu často nemůže dovolit jeho pořízení. „Vozy, které vyrábíme, jsou výborné, ale stále příliš drahé. Pokud bych měl jezdit za méně než korunu na kilometr, nepotřebuju stopku v roce 2035. Jenže to zatím není standard.“

Kadera rovněž upozorňuje, že Evropa si zvolila přístup „cíle a sankce“, místo aby vytvářela podmínky pro inovace. „V mnoha regionech, kde Škoda působí, se podporují tzv. enabling conditions – tedy prostředí, které pomáhá technologiím růst. Evropa ale často stanovuje cíl a následně trestá, pokud ho někdo nesplní. To není udržitelný přístup,“ říká. Enabling conditions jsou souhrnem faktorů, které vytvářejí vhodné prostředí pro rozvoj určité technologie, trhu nebo procesu. Místo toho, aby se změna vynucovala přímo například regulací nebo zákazem, umožňují těm, kdo chtějí inovovat, aby se mohli prosadit přirozenou cestou.

Zákazník, konkurenceschopnost, energie – tři pilíře přežití

Jaké jsou podle Michala Kadery největší výzvy evropského automobilového průmyslu?

  1. Zákazník – „Musíme znovu stavět zákazníka do středu. Nabízet mu takovou mobilitu, jakou skutečně potřebuje. Ne mu říkat, že jede 51 km/h a musí ho auto pípat.“
  2. Konkurenceschopnost – „Musíme být schopní vyvíjet nové modely stejně rychle jako konkurence z Číny. Máme know-how, ale chybí nám čas a podmínky.“
  3. Energetika – „Bez dostupné a levné elektřiny nebude fungovat nic. Ani výroba, ani nabíjení.“

K podobnému závěru dospěl i Krutílek: „Automobilový průmysl potřebuje právní jistotu a předvídatelnost. Potřebuje dýchat. Jinak si omezujeme vlastní schopnost inovovat.“