Škoda Auto byla loni úspěšnější než mateřský koncern Volkswagen. Provozní zisk skupiny meziročně vzrostl o 30 procent, zatímco koncernu o 15 procent klesl. Nejvyšší šéf podniku Klaus Zellmer to přikládá schopnosti respektovat preference zákazníků a nabízet jim výběr z mnoha variant pohonu, velikosti i karoserií. Sázet jen na elektromobilitu se podle něj nevyplácí, i když budoucnost podle něj bude elektrická. Otázka ale zní, kdy.

„Vždy jsem říkal, že chceme respektovat preference zákazníků, respektovat jejich volbu, že jim chceme nabídnout výběr. Mild hybrid, plug-in-hybrid, dieselový motor, pohon všech kol, různé karoserie. Hatchback, kombi, malé vozy, velké vozy. Proto máme největší portfolio všech dob,“ prohlásil předseda představenstva Škody Auto Klaus Zellmer při prezentaci loňských výsledků. „Jsme si však jisti, že budoucnost je elektrická. Otázkou ale je, kdy bude tato budoucnost plně elektrická,“ dodal. „Je to v roce 2035? Protože někdo říká, že to tak musí být? Je to později?,“ pokračoval sadou řečnických otázek. „Odpověď Škody je velmi jednoduchá. Rozhodnou spotřebitelé,“ uzavřel s tím, že na světě neexistuje rozpočet, který by přesvědčil všechny spotřebitele v Evropě, aby v určitou dobu přešli na elektrický pohon. Tak velké peníze nikdo nemá. „Myslím, že naším nepřítelem není spalovací motor. Naším nepřítelem je CO2 a my máme zodpovědnost za snížení naší uhlíkové stopy. Ale ne tím, že nepřítelem je spalovací motor. Musíme mít technologická řešení k boji proti emisím CO2,“ vyzdvihl Zellmer.

Řešením by podle něj mohly být spalovací motory, poháněné alternativními palivy, jako jsou biopaliva či syntetická e-paliva a jejich směsi. A pomohl by také malý kompaktní spalovací motor jako prodlužovač dojezdu v bateriovém elektromobilu, který by – řekl šéf Škody – „zabil úzkost z dojezdu“ a umožnil použití baterie poloviční velikosti. V roce 2035 podle něj bude po evropských silnicích jezdit asi 290 milionů vozidel a z toho pouze asi třetina budou elektromobily. Dvě třetiny aut budou jezdit na spalovací motor. Bylo by proto z hlediska možností snížení emisí oxidu uhličitého promarněnou příležitostí, kdyby nebyla k dispozici paliva s nízkými či neutrálními emisemi.  

Škoda Superb už je v nabídce pouze s automatickou převodovkou Foto: Škoda auto

Zellmer také potvrdil, že mladoboleslavská automobilka i nadále pokračuje ve vývoji spalovacího motoru, v případě motoru s obsahem do 1,5 litru se zodpovědností za celý koncern. Novinkou bude, že se k těmto motorům budou přidávat hybridní řešení, což prodlouží životní cyklus těchto motorů do konce desetiletí.  

Na „dobu elektrickou“ je ale Škoda podle svého nejvyššího šéfa připravena. Máme Enyaq, Elroq a brzy přijde elektrická Octavia, řekl. Na výrobě malého bateriového vozu s cenou 20 tisíc eur, který chystá koncernová značka VW, se ale Škoda podílet nebude, bylo by to pro ni nerentabilní.

Mohlo by vás zajímat

Pomoc automotive?

Akční plán Evropské komise pro automotive, konkrétně bod o prodloužení intervalu pro měření emisí, považuje šéf Škody za užitečný. „Čím vice let, tím lépe. Ale nejde o to, zda to stačí nám, ale zda to stačí spotřebitelům,“ uvedl s tím, že se v Bruselu neustále mluví o legislativě a o technologie, ale nikdy se nemluví o zákaznících, zda jsou na tu technologii připraveni. Mimo jiné jde o vysokou cenu elektřiny pro nabíjení. Zellmer připomněl, že Čína, kde dnes asi polovinu nových registrací činí auta „s kabelem“, stanovila konec spalovacích motorů až na rok 2060. To podle něj na něco ukazuje.

Na dotaz, jak hodnotí slib rýsující se nové vládní koalice v Německu podniknout kroky ke snížení ceny elektřiny a že znovuzavede nákupní bonus pro elektroauta, Klaus Zellmer odpověděl, že je potřebné řešení na evropské úrovni. „Jako výrobce musíme dodržovat evropské normy, ale neexistuje žádný evropský systém, který by zajistil, že bude vytvořena správná infrastruktura, správné ceny energií, správný rámec pro adaptaci bateriových elektrických vozidel,“ řekl.

Nákupní bonus v Německu byl podle něj dobrý a splňoval svůj účel, ale byl zrušen doslova ze dne na den, což vyvolalo na trhu úplný šok a nastolilo to negativní sentiment proti bateriovým autům, z nějž se Německo dosud nevzpamatovalo.  

Nejlepší výsledky v historii

Škoda Auto Group, kam vedle Škody Auto v Česku patří také závody na Slovensku, v Německu a v Indii, loni dodala svým zákazníkům po celém světě celkem 926 600 vozů, což bylo o 6,9 procenta více než v roce 2023 a stala se čtvrtou nejsilnější značkou na evropském kontinentě. Její portfolio zahrnuje 12 modelových řad. Nejprodávanějším modelem zůstala Octavia.

Holger Peters, člen představenstva za oblast Financí, IT a právních záležitostí Foto: Škoda Auto

Provozní zisk Škody se loni oproti předchozímu roku zvedl o 30 procent na 2,3 miliardy eur (asi 57,5 miliardy korun), tržby vzrostly o 4,7 procenta na 27,8 miliardy eur. Klíčový ukazatel ziskovosti i celkové kondice a konkurenceschopnosti firmy, rentabilita tržeb, se loni zvýšil z předloňských 6,7 na 8,3 procenta. Tím snaha zvyšovat konkurenceschopnost nekončí. Do konce dekády chce hlavní kormidelník automobilky tento ukazatel zvýšit na 10 procent. Podmínkou ovšem je zvýšení úrovně technologie, tedy novou platformu, novou elektronickou architekturu, nový software a podobně.

Jak ale upozornil člen představenstva Škody Holger Peters, zvýšení technologické úrovně a efektivity vyžaduje investice, které ale mají vliv na cenu pro zákazníky, proto je nutné nastolit rovnováhu mezi dostupnými a konkurenceschopnými cenami a efektivitou.

Zvýšení efektivity je také jednou z cest, jak si poradit se stále rostoucí konkurencí z Číny. Dovozní cla totiž koncern VW obecně nepovažuje za užitečná, nýbrž za krok, který obvykle vyvolá odvetná opatření.   

Před pokračováním hry se hráčů nezbavujeme

Šéf Škody Auto, který je lídrem skupiny zaměstnávající asi 41 tisíc lidí, se při prezentaci výsledků vrátil k otázce snižování počtu zaměstnanců. Uvedl, že když mluví o obchodním modelu, vždy jej přirovnává ke sportu. Pokud mužstvo vyhrálo titul, může oslavovat, že je šampion. Ale zároveň si musí být vědomo toho, že na něj čeká další hra. „Hra je rok 2025 a pokud chcete vyhrát nebo obhájit svůj titul, pak musíte zůstat fit. Musíte dělat svá cvičení. Pracovat na své taktice. Musíte zůstat štíhlí a nenároční. A to je to, co děláme. Proto máme program efektivity. Nechceme sedět s rukama v klíně a říkat, hele, my jsme šampioni. Chceme obhájit své tituly. Proto je program efektivity takový, jaký je,“ zdůraznil Zellmer.

Snižování počtu pracovních míst má podle dřívějšího prohlášení podniku být postupné a probíhat tak, že firma nebude znova obsazovat některá místa uvolněná zaměstnanci odcházejícími do důchodu či místa uvolněná přirozenou fluktuací. Navíc má jít o místa, která se netýkají výroby ani strategických činností, strategické pozice chce Škoda naopak posilovat.