Velkou vlnu kritiky vyvolalo nařízení Evropské unie, které má regulovat způsob, jakým se vyrábějí krby nebo kachlová kamna. „Vznesl se obrovský odpor, který byl vyvolán emocemi typu: zítra vám přijdou vytrhat váš starý kotel ze sklepa. To není pravda. V tuto chvíli je návrh přibrzděn, protože odpor byl silnější, než se očekávalo,“ uvedl europoslanec Jan Farský (STAN) v podcastu České justice a Ekonomického deníku Perspektivy Česka.
Podle Farského se v tomto případě ukazuje obecná tendence, jak lidé vnímají evropské regulace. „Státy se před lety dohodly na tom, že chtějí, aby lidé dýchali čistší vzduch. Cílem je snížení exhalací z topenišť a zvýšení jejich účinnosti,“ vysvětluje europoslanec. Evropská komise na základě tohoto zadání připravila návrh regulace a zaslala ho k připomínkám nejen členským státům, ale také výrobcům kamen a krbů. Reakce byly velmi emotivní.
Návrh směrnice vyvolal značnou kritiku ze strany odborníků, průmyslových asociací i politiků. Hospodářská komora a další organizace varují, že takto přísná regulace by mohla ohrozit celý český průmysl spojený s výrobou kotlů, krbů a kamen, což by vedlo k propouštění a zdražení pro spotřebitele.
Komise uvedla, že návrh je v rané fázi přípravy a bude dále konzultován s výrobci, členskými státy a dalšími zainteresovanými stranami. Cílem je nyní nalézt řešení, které by minimalizovalo dopad na ceny a dostupnost těchto zařízení pro spotřebitele.
Zajímavým argumentem v této diskusi je i otázka dostupnosti paliva. „Dřevo máme doslova za domem. Na rozdíl od fosilních paliv, která musíme dovážet, je spalování dřeva součástí naší energetické soběstačnosti,“ říká Farský. To však neznamená, že by tradiční způsoby vytápění neměly projít modernizací.
Mohlo by vás zajímat
Evropa nyní intenzivně řeší, co s vysokými cenami energií a celkovou ztrátou konkurenceschopnosti. „Nejde jen o ekologii, ale i o naši bezpečnost. Musíme si uvědomit, že každá závislost na dodávkách energií nebo klíčových surovin z jiných částí světa nás činí zranitelnými,“ zdůrazňuje Farský.
Podle dalšího hosta podcastu ředitele Sdružení pro zahraniční investice Ondřeje Votruby je třeba brát v potaz i ekonomické dopady: „Evropská unie by se měla soustředit nejen na ekologické normy, ale také na to, aby tyto regulace nepoškozovaly konkurenceschopnost evropského průmyslu,“ uvedl.
Průmysl v Evropě: Odchod firem a budoucnost automobilismu
Jaký bude osud evropského průmyslu v souvislosti s různými ekologickými opatřeními? Podle Farského je fakt, že průmysl se z Evropy stěhuje do Číny a dalších zemí, trendem posledních už třiceti let. Nejde jen o vysoké ceny energií, ale i o levnou pracovní sílu. „To jsme si ale částečně způsobili sami tím, že jsme chtěli levnější výrobky,“ upozorňuje.
Jedním z hlavních témat byla i budoucnost automobilového průmyslu a přechod na elektromobilitu. „Automobilky se přesunuly do Číny už dávno a vyrábějí tam auta pro evropský trh. Nyní ale nastává otázka, zda budeme jezdit v elektromobilech evropských nebo čínských.“ Podle Farského je nevyhnutelnost elektromobility jasná, ale je potřeba doladit dostupnost infrastruktury a cenu vozidel. Sám europoslanec elektroauto využívá. Přiznal ale, že nešlo o ekonomickou volbu. „Kdybych uvažoval čistě ekonomicky, tak vím, že elektromobily budou zlevňovat. Koupil jsem si Škodovku, protože si myslím, že jako český europoslanec bych ji měl používat,“ dodal.
To Ondřej Votruba uvedl, že si před čtyřmi roky koupil své asi poslední auto se spalovacím motorem. „Je potřeba, aby EU vytvořila dlouhodobou strategii, která bude brát v potaz jak ekologické aspekty, tak i realitu trhu a dostupnost technologií. Přechod na elektromobilitu musí být racionální a udržitelný,“ dodal k problematice přechodu na elektromobilitu.
Evropská unie musí být jednotnější
Aby byla Evropa konkurenceschopná, musí být podle europoslance jednotnější. „Pokud budeme jednat jako jednotlivé státy, nebudeme schopni konkurovat velmocem jako USA a Čína. Musíme využít naši ekonomickou sílu a postupovat koordinovaně,“ uvedl a vybídl ke společnému nákupu energií. „Musíme využít sílu Evropy jako jednoho velkého trhu. Pokud budeme nakupovat energie společně, můžeme dosáhnout lepších cen, než když každý stát jedná s dodavateli sám,“ říká Farský. Tento model byl už úspěšně použit například při nákupu vakcín během pandemie COVID-19.
Ondřej Votruba v rozhovoru zdůraznil, že jednotná Evropa s jednotným trhem je klíčem k její budoucnosti a konkurenceschopnosti. Evropská unie podle něj může obstát v globální konkurenci pouze tehdy, pokud bude fungovat jako celek, nikoliv jako soubor jednotlivých států s rozdílnými politikami. „Udělalo se hrozně moc práce za ty desítky let, kdy se země spojily. Věřím, že EU může přežít silná a obstát ve světové konkurenci,“ řekl. Podporuje myšlenku společných nákupů energií, která by mohla snížit ceny a zajistit větší stabilitu dodávek. Zároveň uznal, že vyjednávání mezi tolika státy není jednoduché, ale věří, že je to správná cesta.
Podcast Perspektivy Česka si poslechněte na Spotify nebo Apple podcast: