Evropské automobilky se pustily do bitvy za větší svobodu při svém podnikání. Spojence našli v Evropském parlamentu. Část poslanců si s nimi notuje, jak se ukázalo v novém podcastu EU Perspectives.

Málokterá oblast evropské politiky vzbuzuje tak silné emoce jako pravidla pro automobilový průmysl. Zástupci průmyslu se obávají, že environmentální politika se neslučuje se současnou ekonomickou realitou. Úterní podcast EU Perspectives dal prostor vrcholné představitelce evropského automobilového průmyslu, která téma probrala — a našla shodu — se dvěma členy Evropského parlamentu.

Pocity z toho, jakým směrem se automobilový průmysl ubírá, vyjádřili účastníci jen hodiny před tím, než Ursula von der Leyen, předsedkyně Evropské komise, představila svůj dlouho očekávaný návod na to, jak propojit klimatické ambice definované v Green dealu s potřebou vyšší konkurenceschopnosti kontinentu.

Nahrávání podcastu EU Perspectives. Foto: Julien De Wilde

O tématu debatoval europoslanec Jens Gieseke, který pochází z Německa a je zástupcem nejsilnější frakce evropských lidovců, pro kterou vyjednává většinu legislativ týkající se oblasti automotive. Dalším úastníkem byl český europoslanec zvolený za ODS Ondřej Krutílek. Ten je na evropské úrovni zástupcem frakce evropských konzervativců. Pohled průmyslu představila Sigrid de Vries, generální ředitelka Evropské asociace výrobců automobilů.

Minulé chyby

První salvu vypálila de Vries. „Potřebujeme mít konkurenceschopnější rámec (pro podnikání v automotive),“ nabádala. „(Průmysl trpí) nedostatkem konkurenceschopnosti, která je nezbytná pro ziskovou a dostupnou výrobu, pro zajištění pracovních míst, pro přechod na elektromobilitu a pro udržení ‚mobilní‘ Evropy,“ doplnila.

Europoslanec Ondřej Krutílek (ODS/ECR). Foto: Julien De Wilde

Gieseke mluvil podobně. „Máme nedostatek konkurenceschopnosti, takže musíme změnit pravidla. To znamená, že po Fit for 55 a Green dealu musíme přiznat, že jsme udělali nějaké chyby. A tyto chyby by se měly napravit,“ nebál se Gieseke ostřejších slov.

Pozadu nezůstal ani Krutílek a zdůraznil fiskální stránku řešených problémů. „Nejsem přítelem žádných dotací,“ řekl důrazně, když se diskutovalo o tom, jakým směrem se vydat. „Bylo správně podotknuto, že evropský rozpočet na to není připraven.“

Mohlo by vás zajímat

Mnoho otázek, málo odpovědí

I když trojice uznala rozdíly v prioritách i některé menší názorové odlišnosti, všichni hovořili o potřebě udržitelné, ale konkurenceschopné budoucnosti.

To se však snadněji řekne, než udělá. Ve středu se kolektivní pozornost Evropské unie zaměřila na odhalení dlouho očekávaného kompasu konkurenceschopnosti. Dokument poskytuje hrubý nástin politik, které hodlá provádět ve svém druhém funkčním období ve funkci předsedkyně EK von der Leyen.

Sigrid de Vries, generální ředitelka Evropské asociace výrobců automobilů (ACEA). Foto: Julien De Wilde

Ta na svém středečním tiskovém brífinku hovořila o nutnosti omezit tolik pomlouvanou byrokracii, aby se Unie stala vstřícnější k podnikání. Zároveň odmítla ustoupit ze svých předchozích cílů zelené politiky. Detaily všech opatření navržených v kompasu zbývá dopracovat. Ústřední otázka – jak zajistit financování masivních investic nezbytných k jejich realizaci – zůstává nezodpovězená.

Před námi kamenitá cesta

Mezitím se evropský automobilový průmysl snaží zachovat určitou míru optimismu. „Představuji si, že to působí jako spousta zmaru a chmur. Přesto je tady opravdu pozitivní příběh, o kterém můžeme hovořit,“ řekla de Vries z ACEA během podcastu EU Perspectives. „Věřím, že dokážeme vytvořit velmi odolný, pokrokový a inovativní automobilový průmysl, který bude opět jedním z pilířů evropské ekonomiky.“

Její debatní partneři přitakali. Celé odvětví si je však dobře vědomo toho, že ho čeká výrazně hrbolatá jízda do kopce bez jasného konce v nedohlednu