Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) chce z evropských fondů získat pro Česko další peníze na výstavbu dopravní infrastruktury. Věří, že se mu původně plánovanou částku podaří nejméně zdvojnásobit. Řekl to na konferenci Ekonomického deníku a České justice Financování dopravy. Výrazným finančním pomocníkem Česka v dostavbě silniční a dálníční sítě má být také partnerství státu se soukromníky. Metodu označovanou zkratkou PPP (z anglického Public Private Partnership) si Česko vyzkoušelo na projektu dálnice D4 do Písku a plánuje ji použít například i na chystané dostavbě D35 z Opatovce do Mohelnice. Tyto dodatečné zdroje peněz umožní podle Kupky dokončit dálniční síť do roku 2033, jak bylo plánováno, a postavit i železniční tratě v hodnotě zhruba bilionu korun.

Kupka v Bruselu bojuje o to, aby s dostavbou české dopravní infrastruktury pomohly evropské zdroje co nejvíce. „První pracovní materiál odhadoval příliv evropských peněz na 50 miliard korun a to je určitě rozměr, který bychom měli dramaticky posílit. Měli bychom se dostat někam ke stovkám miliard korun,“ prohlásil.

Šéfredaktorka České justice Eva Paseková, generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl, generální ředitel Českých drah Michal Krapinec, ministr dopravy Martin Kupka (ODS), partner advokátní kanceláře PORTOS Jan Sůra a partner poradenské společnosti PwC Petr Smutný Foto: Radek Čepelák

Pomoci ke kýžené částce má Česku mimo jiné spolupráce s dalšími evropskými zeměmi, které také potřebují dostavět chybějící dopravní spojnice a chtějí na čerpat peníze z takzvaného nástroje propojení Evropy CEF. „Spojili jsme síly například se Španělskem a dalšími státy. Získáváme pro to také Italy,“ uvádí ministr.

Generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl, generální ředitel Českých drah Michal Krapinec, a ministr dopravy Martin Kupka (ODS) Foto: Radek Čepelák

Růst by měly i částky, které má k dispozici na silnice a dálnice Státní fond dopravní infrastruktury. „V letošním roce SFDI disponuje rekordní částkou 160 miliard korun. Aby dokázal uspokojit požadavky, bude muset ta částka stoupnout,“ upozornil Kupka. Aktivovat chce i další zdroje peněz, zejména vydat dluhopisy a zapojit i již zmíněné PPP, bez něhož se podle něj stavba silnic, dálnic a železnic v Česku do budoucna neobejde.

„U PPP se podařilo při realizaci prokázat lepší termínové a rozpočtové plnění, vyšší kvalitu, kterou v ČR potřebujeme, a zapojení inovací,“ popsal ministr hlavní výhody této metody. PPP projekty podle něj umožní renesanci pohledu veřejnosti na soukromý kapitál a připomenou, že i tímto způsobem mohou vznikat veřejné statky.

Publikum na konferenci Financování dopravy Foto: Radek Čepelák

Ne vždy je ale tato metoda vhodná. Její nasazení musí v každém individuálním případě posoudit studie proveditelnosti. Tou nyní prochází například projekt na dostavbu severní části Pražského okruhu. Hotová by měla být do konce února, informoval generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl.

O vizích a prioritách pro financování dopravy na konferenci Ekonomického deníku a České justice Martin Kupka a Radek Mátl diskutovali s generálním ředitelem a předsedou představenstva Českých drah Michalem Krapincem, partnerem advokátní kanceláře Portos Janem Sůrou a Petrem Smutným, partnerem poradenské společnosti PwC Česká republika.

Mohlo by vás zajímat

Generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl, generální ředitel Českých drah Michal Krapinec, ministr dopravy Martin Kupka (ODS), partner advokátní kanceláře PORTOS Jan Sůra a partner poradenské společnosti PwC Petr Smutný Foto: Radek Čepelák

Ve druhé části debaty zaměřené na rozvoj dopravní infrastruktury ve městech a krajích vystoupili hejtman Plzeňského kraje Kamal Farhan (ANO) a ředitel projektového financování ČSOB Jan Troják. Situaci a vize pro moravskou metropoli představili generální ředitel dopravního podniku města Brna Miloš Havránek a správní ředitel společnosti Brněnské komunikace Roman Nekula.

Poděkování za podporu konference Financování dopravy patří společnostem Brněnské komunikace, a.s. a Tiscali Media, a.s.

Generální ředitel Českých drah Michal Krapinec Foto: Radek Čepelák