Intenzivnějšími kontrolami emisí v rámci technických silničních kontrol v krajích neprošlo téměř 75 prověřovaných vozů, vyplývá to z informací, které ve středu 8. ledna předložilo ministerstvo vnitra k projednání vládě. Od 1. května do 31. října loňského roku policisté prověřili 534 motorových vozidel, z toho jich 399 v kontrolách nevyhovělo. Policie České republiky má také podle předkládací zprávy materiálu pochybnosti o řádném fungování části stanic technické kontroly (STK) a emisí (SME).

„Z výsledků kontrol měření emisí lze dovodit závěr, že se v silničním provozu pohybuje množství vozidel, která emisní normu neplní,“ konstatovala předkládací zpráva materiálu „1/25 Informace pro vládu k zajištění intenzivnější kontroly emisí v rámci technických silničních kontrol ve všech krajích“.

V dokumentu se ale také píše, že výsledná statistika vychází z výběrového vzorku a nikoli vzorku všech vozidel, která se na komunikacích pohybují, statistická data tak jsou do jisté míry zkreslena. „Kontrolní akce splnila svůj účel a je vhodné se kontrolou uvedené problematiky nadále zabývat,“ pokračuje zpráva.

O intenzivnějších kontrolách rozhodla vláda loni 22. května. Na starosti je dostal policejní prezident Martin Vondrášek. Při kontrolách spolupracovalo Policejní prezidium České republiky i s Centrem služeb pro silniční dopravu. Zesílené kontroly emisí ale policisté spustili ještě o něco dříve, celorepubliková akce policie a Centra služeb pro silniční dopravu odstartovala 18. března.

Mohlo by vás zajímat

Příslušníci policie Foto: Tiskový odbor Policie ČR

Do společné akce se podle předkládací zprávy zapojila všechna krajská policejní ředitelství a tři mobilní expertní jednotky Centra služeb pro silniční dopravu, které mají k dispozici technikou pro měření emisí.

Zapojení motohlídek

V předkládací zprávě materiálu se zároveň uvádí, že z důvodu zajištění maximální efektivity kontrol, jde o výběr vozidel v provozu, byly navíc do akcí zapojeny motohlídky, případně další policejní hlídky určené k tipování, stahování a navádění vozidel na kontrolní stanoviště. 

Některá stanoviště byla podle zprávy navíc cíleně zvolena v blízkosti vytipovaných stanic technických kontrol a stanic měření emisí tak, aby bylo možné zopakovat kontrolu vozidel, u kterých byla provedena kontrola měření emisí s předchozím bezvadným výsledkem. Cílem bylo prověřit i to, zda jsou běžné „kontroly prováděné v STK a SME validní a nedochází k obcházení platných právních norem“.

V předkládací zprávě se také konstatuje, že v porovnání s rokem 2023 evidovala v roce 2024 policie o 103 procent více kontrolovaných vozidel.

„Pro zachování objektivity je nutné uvést, že se policisté při výběru vozidel v provozu zaměřili zejména na ,zájmová‘ vozidla, která zjevně vykazovala závady výfukového systému – viditelný dým, specificky znečištěné zadní části vozidel, a dále na starší vozidla,“ uvádí předkládací zpráva.  U „nových“ vozidel byla kontrolována absence některých části výfukové soustavy, například katalyzátory či filtry.

Předkládací zpráva upozorňuje i na to, že Policie České republiky má důvodnou pochybnost o řádném fungování některých SME a STK. „Případy, kdy má Policie České republiky důvodné podezření na nesprávnou činnost SME, STK či jejich technika, oznamuje místně příslušnému orgánu obce s rozšířenou působností,“ uvádí.

Informaci současně policisté poskytují podle dokumentu na základě předchozích dohod ministerstvu dopravy k přijetí vlastních opatření. Ministerstvo dopravy provádělo kontroly emisí i z vlastní inciativy, Ekonomický deník o tom informoval.

V roce 2024 dokončilo podle předkládací zprávy sedm kontrol a řešilo 17 porušení kontrolního technika SME. Resort dopravy zároveň v současné době zahájil dalších sedmnáct kontrol SME.