Evropané si nemohou dovolit nakupovat elektromobily, rozpočet Evropské unie si nemůže dovolit poskytovat dotace a automobilky si nemohou dovolit platit sankce. Tak shrnuje Ondřej Krutílek, europoslanec za frakci Evropských konzervativců a reformistů (ODS/ECR), v podcastu EU Perspectives situaci, ve kterém se nachází náš automobilový průmysl.

Politika cukru a biče nefunguje. Penalizace výrobců za nesplnění přísných emisních kritérií a současné dotování nejsou správnou cestou, reaguje europoslanec Ondřej Krutílek, který v úterý vystoupil v nově spuštěném podcastu EU Perspectives, na myšlenku celoevropských pobídek na nákup elektromobilů.

Problémy jsou podle něj zřejmé: nedostatečná konkurenceschopnost, slabý prodej elektromobilů, tvrdá konkurence z Číny a regulace, kterou mnozí v průmyslu považují za příliš omezující. „Tyto problémy jsou propojené. Chybí nám konkurenceschopnost, ale nacházíme se uprostřed transformace celého sektoru a některé věci je třeba okamžitě napravit,“ uvedl Krutílek před čtvrtečním zahájení strategického dialogu k budoucnosti automobilového průmyslu.

Sankce nejsou řešením

„Musíme zajistit, že letos nebudou vymáhány žádné pokuty za nesplnění těchto kritérií. Plánované tříleté období není dostatečné, pět let by bylo lepší a poskytlo by všem bezpečnější prostředí,“ prohlásil Krutílek, který je jedním z odborníků ECR na automobilový průmysl. Odkazoval se tak na emisní limity, které vstoupily v platnost na začátku tohoto roku a které řada automobilek dle svých slov nesplní. A to kvůli nízké poptávce po elektromobilech.

Význam této otázky je podle něj zásadní. „Musíme přemýšlet, jak udržet automobilový průmysl v Evropě i do budoucna,“ varoval Krutílek. Jak dodal, „lidé zatím nebyli připravení ve velké míře kupovat elektromobily.“

Mohlo by vás zajímat

Sigrid de Vries, generální ředitelka Asociace evropských výrobců automobilů (ACEA), která se podcastu také účastnila, identifikovala několik důvodů, proč je mezi Evropany zatím o elektromobily nižší zájem. „Viděli jsme, že první kupující byli ti, kteří si to mohli finančně dovolit, nebo kteří věří v zelenou transformaci. Mají dostupnou infrastrukturu, mohou si nabíjet auta doma nebo v práci,“ uvedla. „Ale potřebujeme velkou většinu. Potřebujeme, aby si ‚zásuvku‘ vybraly masy,“ zmínila de Vries, co považuje za hlavní překážku pro vyšší prodeje elektromobilů.

Dotace nejsou řešením

Názory na to, jak dosáhnout větší poptávky, se různí – a návrh místopředsedkyně Evropské komise Teresy Ribery na celoevropské pobídky pro spotřebitele, není podle Krutílka dobrým řešením. „Nejsem zastáncem dotací,“ prohlásil. „Evropský rozpočet na ně není připraven. A nemyslím si, že nová finanční perspektiva po roce 2028 přinese nějakou změnu, co do velikosti rozpočtu.“

Podobný pohled sdílel Jens Gieseke, europoslanec za EPP, který se podcastu také zúčastnil. Upozornil, že v Německu mohly dotace na jedno auto v minulosti dosáhnout až 8 000 eur. Výsledek ale nebyl ideální. „Lidé si koupili auta, například Tesly, vlastnili je šest měsíců a pak je prodali v rámci Evropy, nejčastěji do Dánska, kde na tom vydělali nejvíce. Tento model dotací zkrátka nefunguje.“

Nahrávání podcastu EU Perspectives. Zúčastnili se europoslanci Ondřej Krutílek (vlevo) a Jens Gieseke (druhý zprava) a generální ředitelka Asociace evropských výrobců automobilů Sigrid de Vries (vpravo). Foto: Julien De Wilde

Gieseke, který je hlavním vyjednávačem za svou politickou skupinu v nadcházejícím strategickém dialogu, varoval také před snahou zavést jednotné evropské dotace. Rozdíly mezi členskými státy jsou totiž podle něj příliš velké. „Pravda je, že můžete pocházet z České republiky, z Lucemburska nebo z Německa. V Lucembursku je průměrný čistý příjem 10 000 eur měsíčně. Pokud takové peníze pobíráte v Česku, jste výrazný nadprůměr. Takže nemůžete zavést jednotný systém pobídek,“ zhodnotil návrh.

Jediným způsobem, jak situaci vyřešit a zajistit, že budou lidé kupovat více elektromobilů, je podle Krutílka zajistit přijatelné ceny. „Tím lépe, když mají auta delší dojezd – ale podle mě je rozhodující cena,“ zdůraznil.

Auto, infrastruktura, energie

Gieseke v zásadě souhlasí, upozornil však i na další faktory, které tlumí apetit po elektrických vozidlech v celé Evropě. „Tento podcast se jmenuje Perspektivy EU, takže mějme evropskou perspektivu. Šedesát jedna procent stávající evropské infrastruktury – nabíječek na elektromobily – je vybudováno ve Francii, Německu a Nizozemsku. Abychom uspěli v celé Evropě, potřebujeme mít nabíjecí infrastrukturu po celé Evropě, nejen ve třech zemích,“ řekl.

Německý europoslanec upozornil i na ceny energií. „Pokud v Německu dobijete elektromobil na dálnici, bude vás to stát téměř jedno euro za kilowatt. To není levné řešení. Potřebujeme levná auta a infrastrukturu, ale také potřebujeme snížit ceny energií.“