Státní podnik Centrum dopravních informačních systémů (CENDIS) pod sebe přebírá v souvislosti s chystanou transformací Centra služeb pro silniční dopravu od ledna školení zkušebních komisařů. A spolu s tím zároveň výrazně zvedá ceny. Od začátku roku 2025 vyjde základní školení na 98 800 korun, dosud to přitom bylo 58 500 korun. Razantní zvyšování cen podnik odůvodňuje mimo jiné i dlouhodobým podfinancováním. Zdražování je nutné také podle ministerstva dopravy.
Upozornění na převedení pravomocí už CENDIS rozeslal krajským úřadům, obcím s rozšířenou působností i magistrátu hlavního města Prahy. Informuje je o tom, že v souvislosti s proměnou Centra služeb pro silniční dopravu na Inspekci silniční dopravy pod něj přechází například distribuce tabulek registračních značek, distribuce kontrolních nálepek, tiskovin a dalších materiálů souvisejících s agendami provozu silničních vozidel, agendami řidičů, vozidel a řidičů taxislužby a agendami BESIP. A pod státní podnik přechází zároveň základní a zdokonalovací školení zkušebních komisařů.
CENDIS přistoupil také ke změně ceníku, kromě v úvodu umíněného zdražení základního školení se zvedají i další služby, zdokonalovací školení pro zkušební komisaře podraží z 19 600 korun na 29 900 korun, cena zdokonalovacího školení pro zkušební komisaře s přezkoušením se zvedá z 23 700 korun na 39 700 korun a například zdokonalovací školení s rozšířením, které podle původního ceníku stálo 23 700 korun, vyjde nově na 39 700 korun.
Ekonomický deník požádal o vyjádření ohledně zdražování státní podnik. Zvýšené náklady jsou podle CENDISu způsobené dvěma hlavními faktory. „Prvním je dlouhodobé podfinancování a nedostatečné investice, které vedly k úplnému zastarání vozového parku využívaného při vykonávání zkoušek zkušebních komisařů. Druhým faktorem jsou inflační vlivy roku 2023, přičemž dosavadní ceník byl platný od 30. ledna 2023,“ uvedla ředitelka komunikace podniku Radka Nastoupilová.
Mohlo by vás zajímat
Za zdražení se staví i ministerstvo dopravy. Podle tiskového mluvčího resortu Františka Jemelky oblast zkoušek vyžaduje investice i modernizaci a je podle něj například potřeba obměnit vozový park. „Bez investic, které se logicky promítnou do ceny a odráží dlouhodobý vývoj cen v různých oblastech, nelze nabízet kvalitní služby,“ sdělil Ekonomickému deníku mluvčí.
Že by mělo dojít ve zkoušení komisařů ke změnám, informuje ve svém dopise krajům a obcím i CENDIS. Uvádí, že se bude snažit oblast vzdělávání zkušebních komisařů v dlouhodobém horizontu rozvíjet. V průběhu příštího roku by měl být podle státního podniku zahájen ve spolupráci s Policií České republiky vzdělávací program v oblasti zdokonalování řidičských dovedností zkušebních komisařů formou dvoudenního školení na polygonech. V průběhu pěti let se ho mají zúčastnit všichni aktivní zkušební komisaři.
„V tomto trendu bychom chtěli nadále pokračovat a připravit Vám do budoucna další tematická školení zaměřená na dovednosti, zručnost, ale i bezpečnost nebo dopravní psychologii. Naším cílem bude také úprava způsobu vzdělávání a zkoušek zkušebních komisařů, a to zejména úpravou osnov a požadavků mezi základním a zdokonalovacím školením,“ uvádí CENDIS.
Na zdražení „doplatí“ obce
Navýšení cen školení zkušebních komisařů kritizovala na sněmovním hospodářském výboru 12. prosince poslankyně, místopředsedkyně ústavně-právního výboru a členka hospodářského výboru Zuzana Ožanová (ANO). Uvedla, že extrémní nárůst cen dolehne na obce, které na povinná školení zkušební komisaře vysílají.
„Tak extrémní nárůst cen nelze vysvětlit ani zamýšlenou obměnou vozového parku potřebného k přípravě zkušebních komisařů, jak bylo vysvětleno na jednání hospodářského výboru. Zkušební komisaři jsou potřební pro zkoušení u všech skupin řidičských oprávnění a k jejich profesní přípravě jsou potřebné i autobusy a nákladní vozidla. Vozový park má být obměňován průběžně,“ sdělila Ekonomickému deníku Ožanová.
Ožanová kritizuje také výjezdní poradu zaměstnanců CENDISu ve wellness hotelu na zámku Valeč, která vyšla státní podnik bezmála na milion korun. „Použijeme-li určitou míru nadsázky tak můžeme konstatovat, že školení zaměstnanců CENDISu mají platit obce prostřednictvím plateb za povinná školení zkušebních komisařů. V době úspor a konsolidačních balíčků je to prostě šlápnutí vedle, jak z pohledu pořádání akce, tak z pohledu ždímání peněz z obecních rozpočtů,“ upozornila poslankyně.
Ředitelka komunikace CENDISu Radka Nastoupilová uspořádání nákladné porady zdůvodnila tím, že se konala po třech letech a zatímco v roce 2021 se akce zúčastnilo 47 zaměstnanců, v roce 2024 už to bylo 140 lidí. Zaměstnanci CENDISu podle ředitelky komunikace pracují na několika pobočkách po celé republice a během roku se tedy setkávají s vedením a kolegy převážně on-line.
„Rozhodnutí uspořádat letošní pracovní akci bylo umožněno díky dobré finanční situaci podniku. Z manažerského hlediska bylo setkání důležité nejen z výše uvedených důvodů, ale také kvůli rostoucímu počtu projektů a významnosti podniku. S tím souvisí i nárůst počtu zaměstnanců, s nimiž je třeba komunikovat a koordinovat činnosti,“ poznamenala Radka Nastoupilová.
Popsala i program výjezdní porady. Zahrnovala hodnocení uplynulého období, vyhodnocení průběhu projektů, informování zaměstnanců o plánovaných aktivitách, změny organizační struktury v souvislosti s růstem firmy a změny interních procesů. „Náklady na jednoho zaměstnance činily přibližně sedm tisíc korun,“ upřesnila. V ceně byly zahrnuty dvě noci, plná penze a pronájem prostor.
Pro vedení státního podniku bude mít uspořádání nákladné akce zřejmě dohru. Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) si podle prosincových informací MF DNES pozval na kobereček Jana Paroubka, který je pověřený řízením podniku. „Je to chyba a vyvodím z toho patřičné důsledky. Je jasné, že pro fungování každé organizace je důležitá i komunikace dovnitř se zaměstnanci. Nesouhlasím se způsobem, jakým byla akce realizována,“ sdělil MF DNES ministr Kupka s tím, že část nákladů které podnik na tuto akci vynaložil, se vrátí tím, že Paroubkovi nebude přiznána za rok 2024 žádná mimořádná odměna.