Proč jsou v ČR potraviny tak drahé? Jak jsme na tom v porovnání se zahraničím? A jak může ceny ovlivnit stát? Na to se šéfredaktorka České justice Eva Paseková v podcastu Perspektivy Česka ptala předsedy Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) Petra Mlsny, předsedy Asociace soukromých zemědělců Jaroslava Šebka a advokáta se specializací na veřejné zakázky Lukáše Nezpěváka z kanceláře Sokol, Novák, Trojan, Doleček a partneři.
Podle Mlsny čísla jasně ukazují, že ceny potravin jdou v poslední době dolů. „Pokud se podíváme na data za rok 2023 a 2024 tak vidíme, že poslední rok a půl ceny potravin v České republice klesají,“ řekl předseda ÚHOS. Lidé podle něj ale nemají počítat s tím, že by se ceny potravin vrátily do dob před skokovým nárůstem inflace.
Podle velkého šetření, které ÚOHS loni provedl, potraviny zdražily zejména v důsledku vysokých cen energií nebo třeba kvůli válečnému konfliktu na Ukrajině. Až válka skončí, dojde podle Mlsny k další stabilizaci a to zejména v sektoru prvovýroby. „Nejsme v černém scénáři. Nakonec ta situace není tak dramatická. Samozřejmě si musíme uvědomit, že že produkty mají také svoji cenu, že musely nějakým procesem vzniknout a že je tam také určitý nárok ze strany těch výrobců, zpracovatelů a prodejců,“ říká předseda Asociace soukromých zemědělců Jaroslav Šebek. Ten apeloval na to, aby stát vytvořil lepší podmínky pro malé soukromé zemědělce. „Stát tady má vytvořit a zajistit takový systém, aby byl trh do jisté míry stabilní a předvídatelný,“ myslí si Šebek.
Podcast najdete na všech podcastových platformách.
ÚOHS nyní provádí rozsáhlé šetření trhu s nápoji. Z předcházející rozhodovací praxe je ÚOHS známo, že trhy výroby a prodeje nealkoholických nápojů jsou koncentrované. Z veřejných informací vyplynulo, že v posledních třech letech na nich došlo k nárůstu cen ve srovnání se sousedními státy, přičemž současně nealkoholické nápoje tvoří podstatnou položku při nákupech Čechů. „Budeme zjišťovat, zda tam neexistuje nějaká zakázaná dohoda. Máme na trhu v podstatě jen tři velké hráče: Karlovarské minerální vody, Kofolu a Coca-colu,“ říká Mlsna. „Dominantní ani oligopolní postavení ještě samo o sobě není nic špatného,“ říká advokát Lukáš Nezpěvák. Antimonopolní úřad totiž zasahuje až v případě, pokud firma svého postavení zneužívá vůči konkurenci či spotřebitelům.
Mlsna připomenul, že lidé mohou podněty k ÚOHS podávat i anonymně. „Advokáti říkají bohužel, ale pro nás jsou mnohdy anonymní podněty velmi důležité,“ upozornil šéf antimonopolního úřadu.
Eva Paseková