Tempo, kterým ČR nyní staví dálnice, přesahuje podle ministra dopravy Martina Kupky (ODS) tempo většiny okolních států. Máme zde díky stavbě dálnice D35 dokonce největší infrastrukturní staveniště ve střední Evropě. „Věřím, že pokud teď to období zvládneme stejně dobře jako Polsko, tak v roce 2033 na tom budeme nejenom srovnatelně, ale v mnoha aspektech lépe,“ řekl v podcastu České justice a Ekonomického deníku Perspektivy Česka. Jako klíčovou vidí roli PPP projektů. Jde o jedinou cestu, jak rychle budovat dopravní infrastrukturu a nezvyšovat deficit státního rozpočtu.
Hostem dílu „Budoucnost dopravy v ČR“ byli kromě Kupky společník advokátní kanceláře PORTOS Jan Sůra a ředitel projektového financování ČSOB Jan Troják.
Kupka upozornil, že vláda Petra Fialy významně rozhýbala investice do dopravní infrastruktury. A to i díky tzv. PPP (public private partnership pozn. red.) projektům, což je partnerství veřejného a soukromého sektoru. Obvyklým nastavením je zajištění návrhu, výstavby, provozu a financování projektu ze strany soukromých partnerů. Na financování projektu se zpravidla podílejí banky. „Platby, které jdou v budoucnu od státu, tak to nejsou fixní částky. Platba může být výrazně zredukována v případě nekvality dálnice,“ vysvětlil Jan Troják. Jde vždy o parametry smlouvy, ale soukromý subjekt podle ní může být například penalizován za špatnou údržbu silnice a podobné nedostatky. ČSOB má podle Trojáka zájem se v budoucnu na PPP projektech podílet.
Po dostavbě úseku dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem formou PPP projektu, která se chýlí ke konci, rozjelo ministerstvo dopravy první PPP projekt na železnici. Jde o modernizace trati z Prahy-Veleslavína na Letiště Václava Havla Praha. Náklady projektu jsou 1,1 miliardy eur, v přepočtu zhruba 27,5 miliardy korun. Roli transakčního poradce, který zajišťuje právní stránku tendru, plní advokátní kancelář PORTOS. „Společně s Českou spořitelnou a Deloitte zajišťujeme v tomto konsorciu komplexní technické, ekonomické i právní poradenství. Naším úkolem je najít model, který bude dostatečně atraktivní pro potenciální investory a dostatečně výhodný pro stát,“ vysvětlil Jan Sůra.
Díl najdete na všech podcastových platformách.
Eva Paseková