Nájemné na pozemcích, které jsou nezbytné pro rozvoj, modernizaci, údržbu nebo opravu železniční cesty by mělo být regulované, souhlasí s tím sněmovní hospodářský výbor, který ve čtvrtek projednal novelu zákona, jež ruší povinný vládní souhlas s prodejem nebo převodem majetku Správy železnic. Zákon se zároveň zabývá oddlužením Českých drah a reaguje i na výtku Evropské komise ohledně „práva veta“ řídícího výboru státního dopravce.
Změnu ohledně nájemného předložil v rámci pozměňovacího návrhu k zákonu během prvního čtení normy v Poslanecké sněmovně poslanec Stanislav Blaha (ODS). Se stanovením hranice nájemného souhlasí také ministerstvo dopravy, vrchní ředitel Jakub Kopřiva na jednání hospodářského výboru uvedl, že se na návrhu podílel.
V pozměňovacím návrhu se uvádí, že by se regulace týkala pozemků, které nejsou ve vlastnictví státu, ale zároveň jsou nezbytné pro rozvoj či údržbu dráhy. „V praxi se obvykle jedná o dočasné užívání pozemků při rozvoji v podobě výstavby celostátní dráhy a drah regionálních ve vlastnictví státu nebo jde o zřizování stavenišť nebo manipulačních ploch pro účely výstavby uvedených drah. Užívání těchto pozemků a staveb je zásadní pro účely výstavby a řádné péče o celostátní dráhu a dráhy regionální ve vlastnictví státu, které jsou veřejně prospěšnými statky,“ zmiňuje se v dokumentu.
Návrh počítá s tím, že sjednává-li se nájem pozemku nebo stavby potřebných k rozvoji, modernizaci, údržbě nebo opravě železniční dopravní cesty, nesmělo by nájemné překročit nejvyšší možnou výši vyplývající z regulace cen stanovené a vydávané podle zákona o cenách pro pozemky veřejné infrastruktury užívané ve veřejném zájmu.
Smyslem pozměňovacího návrhu je podle dokumentu zakotvit „cenové zastropování“ nájemného z pozemků tak, aby sjednávání jeho výše bylo v daných případech nezávislé na tržních vlivech. Zároveň postihuje případy, kdy by regulace cen stanovená zvláštním právním předpisem převyšovala cenu za nájem pozemků a staveb, která je určená jako cena obvyklá.
Nerovný přístup
„Pokud bude i nadále zachována nerovnost přístupu k výstavbě celostátní dráhy a regionálních drah vůči výstavbě dálnic a silnic první třídy a nájemné sjednávané Správou železnic nebude podléhat regulaci, nepřiměřeně by to finančně zatížilo rozpočet Správy železnic,“ sdělil již dříve k pozměňovacímu návrhu Blaha. Zátěž by se podle něj přenesla také na státní rozpočet. Novela zákona, včetně pozměňovacího návrhu, aktuálně míří do třetího čtení v Poslanecké sněmovně.
Zákon mimo jiné nahrazuje povinný vládní souhlas s prodejem nebo převodem majetku Správy železnic souhlasem ministerstva dopravy. Podle důvodové zprávy materiálu by nemělo zjednodušení postupu ohrozit majetkové zájmy státu a je v souladu s dlouhodobou snahou směřující k redukci agend vykonávaných v resortu dopravy.
Návrh novely zákona reaguje zároveň na výtku Evropské komise, která ve formálním upozornění kritizuje to, že v českých právních předpisech vztahujících se na akciovou společnost České dráhy nejsou dostatečné záruky jejího „nezávislého postavení“. Jak Ekonomický deník informoval již dříve, Evropské komisi vadí, že má stát přes řídící výbor státního dopravce, pokud jde o rozhodnutí týkající se akciové společnosti České dráhy, právo veta. „Postavení řídícího výboru je proto považováno za mnohem silnější než postavení běžného akcionáře nebo valné hromady,“ píše v důvodové zprávě. Návrh zákona řeší i zohlednění procesu oddlužení Českých drah. Majetek státního dopravce by nově neměl sloužit k úhradě jeho závazků.
Čtěte také: Novela zákona řeší převod majetku Správy železnic i oddlužení Českých drah
Tereza Čapková