Česká justice o případech nevpuštění lidí do Mexika informovala Foto: Pixabay

Mexiko zadržuje nevpuštěné turisty v chladu a špíně. Schorm radí, jak se vyhnout potížím

Zástupce ombudsmana Vít Alexander Schorm českým turistům v informačním letáku radí, jak se vyhnout nepříjemnostem na mexických letištích. Mexiko vyžaduje po cizincích, aby při vstupní kontrole na letišti předložili řadu dokumentů ve španělštině, a pokud to neudělají, mohou skončit v zadržovací cele. Kancelář ombudsmana o tom informovala na webu. Podle ministerstva zahraničí jsou to jednotky případů měsíčně, co se týče občanů celé Evropské unie.

Turistům, kteří neprojdou kontrolou, mexičtí imigrační úředníci vydají rozhodnutí o nevpuštění do země. Poté je do doby, než jim letecká společnost zajistí zpáteční let, umístí do zadržovací cely. Podle zástupce ombudsmana v ní panují velmi špatné podmínky. Cestující si stěžovali třeba na nefungující sociální zařízení či chlad a špínu.

Zažila to také stěžovatelka, která se do Mexika vydala společně s přáteli. Místní imigrační úředníci jim neumožnili po kontrole dokladů opustit letiště, aniž jim blíže objasnili důvody či možnosti obrany. Následně je umístili do cel, do kterých jim nedovolili vzít si osobní věci včetně telefonu a léků. Následující den je vyhostili ze země. Česká justice o tomto případu i dalších informovala. Žena zážitek také popsala na blogu.

„Stěžovatelka odjela na začátku roku se svou kamarádkou na dovolenou do Mexika. Na letišti v Cancúnu je však zadrželi místní imigrační úředníci a umístili je do detenčního zařízení. Neobjasnili jim důvody takového postupu ani možnosti obrany. Současně jim neumožnili nikoho kontaktovat nebo si vzít do cely osobní věci včetně léků. V cele přitom panovaly špatné podmínky (žádná okna, nedostatečné vybavení či sociální zařízení, chlad a špína, barel se zkaženou vodou, nepravidelný příděl jídla),“ popsal shromážděná fakta zástupce ombudsmana, který je v celé žáležitosti aktivní delší dobu.

„Mexiko má právo rozhodnout o tom, koho (ne)vpustí na své území. České velvyslanectví v Mexiku ani já nemůžeme přikazovat mexickým imigračním úředníkům, jak mají jednat, ani vynutit (dřívější) propuštění zadržených českých občanů. Bránit se dá pouze podáním stížnosti na mexickém velvyslanectví v Praze,“ uvedl Schorm.

„Počet případů se oproti předchozím letům snížil, nicméně stále k nim dochází. Dle naší zkušenosti se jedná o jednotky případů měsíčně, či spíše zhruba jeden až pět případů trimestrálně,“ uvedla na dotaz ČTK Mariana Wernerová z odboru komunikace ministerstva zahraničí. Počty platí pro občany celé EU.

Mexičtí imigrační úředníci také ověřují množství přivezených cigaret a doutníků. Často požadují pod záminkou překročení limitu zaplacení přemrštěné pokuty, aby turistům umožnili opustit letiště. Nevystaví jim přitom žádný doklad. Případně jim protiprávně zadrží cestovní pas. „Doporučujeme proto nevozit cigarety a doutníky. V případě postihu si vyžádejte jméno imigračního úředníka a následně pošlete stížnost na mexické velvyslanectví v Praze,“ uvedl Schorm.

Přestože se české velvyslanectví v Mexiku společně s dalšími diplomaty z jiných evropských států bránilo proti postupu mexických imigračních úředníků, Mexiko na to oficiálně nereagovalo. Zástupce ombudsmana se proto obrátil na ministra zahraničních věcí a požádal ho, aby zvážil další možnosti řešení těchto problémů. „Není mi lhostejné, v jak nedůstojných podmínkách musí naši občané strávit mnohdy i několik dnů, než je Mexiko vyhostí ze země, ani to, jakým způsobem s nimi jednají tamní imigrační úředníci na letištích,“ uvedl Schorm.

(čtk, epa)