Vyšší konkurenceschopnost, bezpečnost a omezení centralizace moci. Na tyto tři cíle by se mělo v následujícím období zaměřit vedení Evropské unie podle kandidátky č. 1 za ANO do Evropského parlamentu a exministryně pro místní rozvoj Kláry Dostálové. Europarlament by ale měl podle ní do červnových voleb již postupovat zdrženlivě. „Jedinou výjimkou by mohla být legislativa regulující umělou inteligenci,“ říká Dostálová.
Jaká budou tři nejvýznamnější témata předvolební kampaně do Evropského parlamentu v České republice?
Podle mého názoru bude témat víc. Já každopádně za ta hlavní považuji posílení pozice České republiky jako suverénního státu, zachování práva veta v unijním rozhodování, přenastavení tzv. Green dealu a tématem bude bezpochyby nelegální migrace a vnější ochrana hranice EU. Pro Česko bude také ale extrémně důležitý nový víceletý finanční rámec 2027 – 2033. Bavit bychom se také měli o dokončení Schengenského prostoru.
Které tři největší úkoly se rýsují před nově zvoleným Evropským parlamentem? Kterým agendám by se měl prioritně věnovat a přinést celoevropské řešení?
Určitě to bude otázka rozšiřování EU. Tady bude výzva před Evropským parlamentem především z pohledu Ukrajiny. Myslím, že by si parlament měl posílit kontrolní mechanismy. Ukázkovým příkladem je korupční aféra Katargate.
Na které tři prioritní otázky by se měla zaměřit nová Komise a s jakými návrhy by měla přijít?
1/ Vyšší konkurenceschopnost a soběstačnost Evropy: tzn. Vyhodnotit skutečné dopady nedávno přijaté klimatické legislativy na různé sektory, regiony a členské země a na základě toho provést nutné změny této klimatické legislativy především v klimatickém balíčku Fit for 55. Cena emisní povolenky by měla mít svoji max. a min. hodnotu tak, aby byla cena emisní povolenky předvídatelná a nebyla likvidační.
2/Bezpečnost, Migrace-ochrana evropské civilizace. Starat se především o bezpečnost v EU, ochrana vnějších hranic. Změnit nedávno schválený migrační pakt tak, aby neobsahoval povinnou solidaritu (tedy kvóty). EU musí udělat takové kroky, aby státy sousedící s Evropou samy zabránily tomu, aby se k nám dostávali migranti a uprchlíci především z Afriky a části Asie.
Mohlo by vás zajímat
3/ Ukončit snahy o centralizace moci EU do Bruselu na úkor členských států-zastavit federalizaci Evropy, udržet právo veta a soustředit se na snížení byrokratické zátěže na vnitřním trhu EU.
Kterou evropskou legislativu, schválenou v průběhu současného funkčního období europarlamentu, považujete za nejpřínosnější a proč?
1/ Fond obnovy, protože nasměroval prostředky pro členské státy do klíčových projektů, které pomáhají posouvat ekonomiku a hospodářství na nohy po pandemii.
2/ Obecné nařízení-legislativa určující základní pravidla pro strukturální fondy- podařilo se vyjednat vyšší flexibilitu převodu prostředků mezi jednotlivými fondy speciálně pro ČR. Česko tedy může v čase lépe zacílit evropské prostředky.
3/ Delegovaný akt EK k udržitelným financím (tzv. taxonomii), který zařadil jadernou energii a projekty na zemní plyn mezi tzv. udržitelné projekty.
4/Dále naopak za velmi škodlivou považuji revizi Směrnice o obchodování s emisními povolenkami, která zcela uměle zdraží cenu emisní povolenky na úroveň, která nemá ve světě obdoby a cíleně ohrozí konkurenceschopnost českého průmyslu a energetiky-mmj. Toto bylo dojednáno během českého předsednictví současnou 5K vládou.
Stejně lze nahlížet i na nařízení CO2 emisích osobních automobilů (tzv. zákaz spalovacích motorů).
Kterou stěžejní legislativu by měl současný parlament a členské státy v tomto funkčním období dotáhnout ještě do konce a proč?
Bylo lepší, kdyby až do červnových voleb, žádné nové strategické rozhodnutí, či legislativa nebyly přijaty ani navrženy. Jedinou výjimkou by mohla být legislativa regulující umělou inteligenci.
Hrozí, že nebude dotažen do konce některý ze zásadních aktuálně projednávaných legislativních návrhů a bude se jim muset zabývat nový EP? Který? Proč?
V tuto chvíli se jedná například o legislativu tzv. farmaceutický balíček, který může základním způsobem ovlivnit budoucí dostupnost léčiv v EU. Nebo třeba ještě ke konci mandátu bude projednáván nový návrh klimatického cíle na r.2040, ale ten se zcela jistě, díky bohu, do konce mandátu nestihne projednat. Nejdříve bychom měli vyhodnotit reálnost cílů do 2030 a teprve poté, na základě kvalitní analýzy, řešit rok 2040.
Bude se muset s některým tématem začít s novou Komisí a novým EP od nuly?
Je naprosto běžné, že se legislativa nestihne projednat do konce mandátu, nový EP na ní může však pokračovat, ale také může začít od nuly, nebo ji může zcela odmítnout.
Je šance, že se stihne projednat a schválit farmaceutický balíček? EHDS?
Projednání EHDS šance je, farmaceutický balíček spíše ne, nicméně věřím, že práce na něm, bude pokračovat i v dalším období.
Jakou důležitost přikládáte otázce unijní úpravy délky ochrany patentových práv u léčiv, podporující investice do farmaceutického výzkumu, a tlaku na inovativní farmaceutické firmy, aby dodávaly léčiva také do středně velkých/menších zemí EU, které nepatří k nejbohatším členským zemím?
Je to jeden z důležitých faktorů, je nutné nastavit kompromis mezi výrobci inovativních léčiv a výrobci tzv. generik. Má také smysl, aby výrobci, kteří vyrábí účinné látky na území EU, byli zvýhodněni dodatečnou ochranou, avšak je to i o dalších faktorech, jako je např. předvídatelné investiční prostředí a cena energií v EU, které jsou velmi důležité pro rozhodování investorů zda- li působit v Evropě, USA nebo v Asii.
Eva Paseková