Neoznačené vozy, anebo vůbec žádné, prázdná přepážka a nepříjemný zprostředkovatel jízdy, cestující na Letišti Václava Havla Praha popisují negativní zkušenosti s provozovatelem taxi, společností Uber. Letiště výběr své oficiální taxislužby hájí. „Přes počáteční problémy se zajištěním dostatečných přepravních kapacit, které se v mezidobí podařilo vyřešit, jsme se službou spokojeni,“ sdělila Ekonomickému deníku mluvčí letiště Klára Divíšková. Uber reaguje svými výsledky.
Společnost Uber začala služby u pražského letiště poskytovat koncem září minulého roku, kdy na základě tendru získala možnost nabírat cestující v lukrativním prostoru u letištních terminálů. To je i místo, kam zamíří cestující, kteří hledají odvoz pozdě v noci, brzy po ránu, anebo nechtějí využít přes den městskou hromadnou dopravu. Očekávají, že nasednou do přistavených vozů taxi a odjedou na místo určení. Jako například v Mnichově. V Praze je ale prosté nasednutí do vozu taxi komplikovanější.
„Máte objednávku nebo aplikaci?,“ reaguje na nástupním místě nepříjemným hlasem zástupce Uberu na žádost cestujícího o taxi. Na zamítavou odpověď opáčí: „Tak jděte ke kiosku nebo na přepážku.“ Ve chvíli, kdy k přepážce cestující konečně dorazí, zjistí, že je zavřená. To je pouze jedna z komplikací, které vykreslují současnou situaci okolo oficiální letištní taxislužby. Jméno cestujícího je redakci známo, ale nepřál si ho sdělit.
Služby společnosti Uber letiště propaguje také na svých webových stránkách, bohužel odkazy na možnost objednání taxi přes aplikaci Uber například 24. ledna nefungovaly (printscreeny odkazů jsou vložené v textu). Že některé vozy letištní taxislužby nejsou označené, anebo na stanovišti nemusí být vozy žádné, jsou jen další části mozaiky, která pak ukáže nejen zahraničním turistům, ale i domácím cestujícím obrázek o službách v České republice.
„Jak říká klasik, každá změna je k horšímu. Po příletu na PragueAirport ani po 40 minutách žádný Uber k dispozici. Před T1 i T2 mrznou lidi s malými dětmi. ‚Domácí‘ člověk si poradí. Kdybych byl turista, hledal bych nejbližší možný let pryč a dlouho bych se nevrátil…,“ okomentoval na sociální síti X koncem loňského listopadu situaci na pražském letišti generální komisař české účasti na Všeobecné světové výstavě EXPO 2025 v japonské Ósace Ondřej Soška. Dodal, že odjezd z letiště je jedním z prvních zážitků zahraničních hostů a je škoda, když ho zbytečně kazíme.
Negativní zkušenost s objednáním přes aplikaci nebo registrací v terminálu v letištní hale popsal koncem loňského roku také bývalý ministr financí Miroslav Kalousek. „Nechci ani aplikaci, ani se nechci nikde registrovat. Chci taxíka, kterému zaplatím buď kartou, nebo v hotovosti a dostanu účet. Tečka. Jenže to mám smůlu, jen za těchto podmínek mě nikdo z čekajících taxiků odvézt nesmí a jiná společnost než Uber na letišti taxislužbu neposkytuje,“ uvedl tehdy na sociální síti X.
Doplnil, že tuto marnou diskuzi tu chvíli nevedl pouze on, ale řada šokovaných cizinců, kteří nechápali, proč by se měli někde registrovat, nebo si pořizovat aplikaci, když chtějí jen odvézt taxíkem z letiště do hotelu. „Takže jsem se nejenom nesvezl, ale ještě jsem se styděl za poměry ve vlastní zemi.“
Služby bez taxametru
Letiště Praha si naopak model objednávání přes aplikaci nebo kiosky chválí. Systém podle mluvčí Kláry Divíškové naopak chrání cestující před nepoctivými taxikáři. Spolu se zavedením nového modelu taxi služby na letišti nedošlo podle mluvčí ani k jednomu předražení jízdy poskytnuté smluvním partnerem, tedy společností Uber.
Záměrem Letiště Praha bylo podle mluvčí odstranit z procesu objednání a cenotvorby prvek taxametru. „Pak nezbývají jiné možnosti, než poskytování služby prostřednictvím elektronické objednávky a smluvní přepravy. Rádi bychom celý proces objednání jízdy zjednodušili, nicméně musíme respektovat příslušnou zákonnou úpravu, která poskytování služby těmito prostředky upravuje. Drtivá většina cestujících objednává službu pomocí aplikace Uberu,“ zmínila Klára Divíšková.
Letiště Praha si je také podle ní vědomé, že stanovení pevné ceny v souladu s cenovou regulací pomocí softwaru je podmíněno povinností jízdu předem objednat. „V obou případech, jak přes aplikaci nebo přes kiosek objednávka trvá jen několik desítek sekund,“ uvedla. Pokud ovšem cestující nechtějí využít služby společnosti Uber, mohou si podle ní zavolat jakoukoliv jinou společnost, kterou preferují. To, že by vozidla Uberu nebyla řádně označena, letiště nezaregistrovalo. Letiště podle Divíškové případné zjištěné nedostatky řeší v souladu s podmínkami uzavřené nájemní smlouvy. Současný model plní podle mluvčí zadání z koncesního řízení, tedy kvalitní službu, zajištění dopravní obslužnosti, dodržování cenové regulace a generování výnosu pro letiště.
Od chvíle, kdy Uber začal oficiálně na letišti fungovat, řešilo podle Kláry Divíškové Letiště Praha celkem dvacet stížností, většina z nich se týkala problémů s přepravními kapacitami ze začátku fungování nebo s neochotou si pro čerpání jízdy stahovat aplikaci nebo se registrovat.
Fungující taxislužba?
Na to, zda mohou negativní zkušenosti cestujících s Uberem poškozovat pověst Prahy a České republiky jako významné destinace cestovního ruchu, daly oslovené úřady vyhýbavou, anebo žádnou, odpověď.
Podle mluvčího magistrátu Víta Hofmana pravidla taxislužby určují zákony a hlavní město podle něj může určit pouze maximální ceny, což se naposledy stalo v roce 2021. Ohledně působení společnosti Uber odkázal na Letiště Praha. „Praha se dlouhodobě snaží podporovat zejména městskou hromadnou dopravu a vznik komfortních přestupních uzlů. Ostatně pražská MHD se řadí mezi nejlepší na světě,“ uvedl.
Ministerstvo pro místní rozvoj nechalo odpovědět svou příspěvkovou organizaci, agenturu CzechTourism.„Nastavením taxislužby se podle našich informací Letiště Praha průběžně s dodavatelem zabývá. Společným cílem všech je samozřejmě mít v Praze kvalitní služby, které pomáhají tvořit dobrý dojem z hlavního města,“ sdělila Štěpánka Filipová z mediálního zastoupení agentury.
Jak dále uvedla, nejen pro turismus je důležitá fungující taxislužba za rozumné ceny, tedy k prospěchu cestujících. „Výběr dodavatele taxislužby na Letišti Václava Havla Praha byl v gesci společnosti Letiště Praha, nadnárodní společnost Uber podle veřejných zdrojů funguje v 58 zemích a 300 městech po celém světě.“
Ministerstvo financí jako hlavní akcionář Letiště Praha na dotazy ke společnosti Uber odpovědělo, že stejně jako u ostatních akciových společností, ve kterých vykonává akcionářská práva státu, ani u Letiště Praha nezasahuje do konkrétních obchodních rozhodnutí a provozních záležitostí. „Tyto záležitosti má standardně na starosti management konkrétní společnosti,“ sdělil mluvčí resortu financí Filip Běhal.
Společnost Uber na výhrady reagovala obecně. Zopakovala, že svezení je podle ní možné objednat třemi způsoby, a to buď prostřednictvím aplikace Uber, anebo v případě, že se zákazník nechce registrovat, může využít samoobslužné kiosky v příletových halách letiště, které fungují nepřetržitě v režimu 24/7, případně se obrátit na pracovníka u přepážky umístěné v blízkosti místa vyzvednutí. „Záleží nám na tom, aby bylo objednání jízdy z pražského letiště co nejjednodušší, a abychom zároveň cestujícím vždy garantovali dopředu známou a konečnou cenu za jízd.“
Mělo také dojít ke zlepšení navigaci vedoucí ke službám Uberu na letišti. „Oproti startu služby jsme do celnišť v obou terminálech umístili informační přepážky společnosti Uber, do terminálů jsme přidali navigaci ke stanovištím Uber přímo na podlahu a doplnili informační tabule varující před praktikami řidičů poskytujících předražené služby.“
Pro uživatele služeb Uber je podle společnosti k dispozici dostatek řidičů. Nabídka řidičů a vozidel má být podle Uberu přibližně o pětinu řidičů vyšší v porovnání s předchozím provozovatelem. Tiskové oddělení společnosti Uber popsalo i podrobnosti, jak fungují kiosky na letišti. Pro cestující totiž zajíždějí také řidiči jiného dopravce. „Uber je platforma dostupná všem řidičům taxi, kteří splňují zákonné požadavky, včetně taxislužeb, které chtějí prostřednictvím aplikace oslovit nové cestující. City Taxi je jedním z našich klíčových partnerských dopravců v Praze a řidiči spolupracující s touto společností patří také do skupiny řidičů, kteří zajišťují jízdy na Letiště Václava Havla a zpět, včetně jízd objednaných prostřednictvím letištních kiosků.“
Uber za listopad a prosinec podle vyjádření společnosti odbavil o 98 procent jízd více než předešlý provozovatel ve stejném období. Celková konverze jízd na tisíc cestujících podle Uberu narostla o 48 procent.
„Velmi nás těší, že se hned po prvních měsících od spuštění služby Uber Airport můžeme pochlubit takto pozitivními čísly. Od prvního dne jsem s letištěm v prakticky každodenním kontaktu a řešíme, jak službu dále posouvat, aby byla pro pasažéry z letiště i na letiště maximálně uživatelsky přívětivá. Osobně mám velkou radost, jak moc letišti na úrovni služby záleží,“ komentovl výsledky prvních měsíců provozu manažer Uberu pro Českou republiku Štěpán Šindelář.
Výběr oficiální letištní taxislužby provázely od začátku komplikace, Letiště Praha první tendr na provozovatele taxi zrušilo a vyhlášení vítěze následujícího tendru zdrželo správní řízení u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, u kterého podmínky výběrového řízení napadla firma Tick Tack. Správní řízení pak zastavil předseda ÚOHS Petr Mlsna.
Letiště Praha v tendru soutěžilo cenu za každého pasažéra, který projde terminálem a teoreticky může využít služeb taxi. Orientačně se jedná o milion cestujících a více za měsíc. Uber nabídl Letišti Praha osm korun za každého pasažéra, což ho bude stát při milionu přepravených cestujících měsíčně osm milionů korun.
Tereza Čapková, Ekonomický deník