Rozhodnutí o zrušení výběru vítěze tendru na stavbu další části metra D Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) zatím není pravomocné. Do 60 dnů nyní bude v rámci rozkladu na druhém stupni rozhodovat předseda antimonopolního úřadu Petr Mlsna. „Rozhodnutí v žádném případě neznamená shození nebo zrušení veřejné zakázky (VZ). S prvoinstančním rozhodnutím ÚOHS nesouhlasíme a podáme vůči němu rozklad,“ uvedl mluvčí Dopravního podniku hlavního města Prahy (DPP) Daniel Šabík. DPP se již v minulosti pravomocně vypořádal s pěti obstrukčními námitkami, kdy soudy i ÚOHS nakonec daly DPP za pravdu.

Antimonopolní úřad minulý týden zrušil rozhodnutí o výběru vítěze tendru na stavbu další části metra D, kterým se stalo sdružení firem pod společností Subterra. Rozhodnutí zatím není pravomocné.

Třicetimiliardovou zakázku na stavbu druhé části linky D vyhrála v loni září skupina firem vedená společností Subterra z koncernu Metrostav. Předtím dopravní podnik vyloučil o dvě miliardy levnější nabídku, již podalo sdružení kolem firem Porr a Vinci. Podle dopravního podniku nesplnilo podmínky tendru.

Takto by měla vypadat stanice metra D Písnice Foto: DPP

Pokud je podán rozklad proti prvoinstančnímu rozhodnutí, rozhoduje o něm předseda ÚOHS, a to s přihlédnutím ke stanovisku rozkladové komise. Předseda o rozkladu rozhoduje do 60 dnů. „V případě, že rozhodnutí prvního stupně vyhodnotí s ohledem na námitky uvedené v rozkladu jako zákonné a správné, pak rozklad zamítne a rozhodnutí potvrdí. Jestliže usoudí, že v prvním stupni nebyly dodrženy nebo správně aplikovány a vykládány právní předpisy, pak rozkladu vyhoví a rozhodnutí zruší. Správní řízení je následně vráceno k novému projednání do první instance, která se musí držet právního názoru předsedy,“ vysvětlil pro Českou justici mluvčí ÚOHS Martin Švanda. Jestliže už byla ve věci uzavřena smlouva nebo vznikla nějaká jiná překážka pokračování v řízení, pak se správní řízení nevrací do prvního stupně, ale zastavuje. Proti pravomocnému rozhodnutí předsedy není možné uplatnit opravný prostředek, je však možné podat správní žalobu ke Krajskému soudu v Brně. „Rozhodnutí ÚOHS z tohoto týdne je také prvoinstanční a nepravomocné, týká se posouzení kvalifikace zbývajících dvou uchazečů. A v žádném případě neznamená shození nebo zrušení veřejné zakázky. S prvoinstančním rozhodnutím ÚOHSu nesouhlasíme a podáme vůči němu rozklad. DPP postupuje v zadávacím řízení striktně podle zákona o zadávání veřejných zakázek, ostatně nám ÚOHS vždy dal nakonec za pravdu,“ reagoval mluvčí DPP Daniel Šabík.

ÚOHS i soudy řešili stavbu metra opakovaně

V případě stavby prvního úseku Metra D DPP obdržel také 3 obstrukční námitky, které způsobily posun zahájení stavby téměř o dva roky.

Šlo například o údajnou podjatost pražského magistrátu a stavební povolení. Stavební povolení pro trasu metra D pak obstálo i před Nejvyšším správním soudem.

Mohlo by vás zajímat

DPP také čelil námitkám společnosti Eurovia. Ta nesouhlasila s postupem, jakým pražský dopravní podnik vypsal zadávací řízení. Tendr nakonec obstál u obou instancí na ÚOHS i proti žalobě u Krajského soudu v Brně.

Antimonopolní úřad také řešil námitky společnosti Infraprojekt v tendru na dodavatele monitoringu a pasportizace stavby prvního úseku Pankrác – Olbrachtova. I tento tendr obstál u obou instancí na ÚOHS. Společnost pak u antimonopolního úřadu neobstála ani s druhou námitkou na dodavatele monitoringu a pasportizace stavby. Úřad už ale řešil i námitky kvůli druhé etapě stavby Metra D. Nejdříve šlo o námitky Metrostavu DIZ na zadávací dokumentaci tendru na zhotovitele stavby druhého úseku od stanice Olbrachtova po Nové Dvory. V lednu 2024 ale úřad námitku požadující zrušení tendru finálně zamítl, a potvrdil tak správnost podmínek vypsaných DPP.

DPP se bude bránit

Důvodem ke zrušení rozhodnutí o vítězi stavby metra D bylo to, že podle úřadu v dokumentaci vítězného sdružení chyběly doklady prokazující zkušenosti některých členů odborného personálu, za něž byly při hodnocení uchazečům udělovány body.

Modrá linka metra D má v budoucnosti propojit Písnici s náměstím Míru a odlehčit dopravě na jihu města Foto: DPP

DPP s tím nesouhlasí. ÚOHS se podle mluvčího Šabíka zabýval desítkami námitek a o zrušení rozhodl pouze na základě tří, které se týkaly referencí. „U těch antimonopolní úřad tvrdí, že DPP nemohl dojít k jednoznačnému závěru ohledně jejich ověření. Hodnoticí komise i představenstvo přitom v rámci vyhodnocování nabídky a ve svém rozhodování vycházely z informací od uchazeče a z informací od samotných zadavatelů jednotlivých zakázek, které byly ze strany DPP vyžádány nad rámec zákonných požadavků a běžné praxe,“ uvedl a dodal, že podnik při zadávání všech veřejných zakázek postupuje vždy zcela v souladu se zákony.

Závěr prvostupňového rozhodnutí ÚOHS rozporuje i společnost Subterra. „Jsme přesvědčeni, že ve výběrovém řízení na výstavbu II. etapy Metra D jsme předložili nabídku, která splňuje všechny požadavky tendru včetně referenčních zakázek a kvalifikace příslušných zaměstnanců, což včerejší rozhodnutí ÚOHS nijak nezpochybňuje. Poukazujeme na to, že žádný závěr o splnění či nesplnění jakýchkoli kvalifikačních nebo bodovaných soutěžních kritérií v tomto rozhodnutí učiněn není,“ reagoval mluvčí Vladislav Beneš.

Stavba nové linky pražského metra začala v roce 2022, ve výstavbě je kilometrový úsek mezi stanicemi Pankrác a Olbrachtova. Navazovat má právě úsek z Olbrachtovy na Nové Dvory, kterého se týká zmíněný tendr. Jako poslední bude vybudován úsek z Nových Dvorů do Depa Písnice. Původní předpoklad dokončení byl rok 2029, kvůli sporům bude ale pravděpodobně posunut. Odborníci varují, že prodloužení stavby bude znamenat ztráty v řádech stovek milionů.

Eva Paseková