Odstranit překážky při přeshraničním obchodování, předcházet korupci při vybírání DPH a přizpůsobit se realitě „digitální doby“. To jsou cíle chystaného balíčku, jehož podobu nedávno schválili ministři členských zemí Evropské unie po skoro dvouletém vyjednávání. Mimo jiné si pravidly došlápnou na platformy, jako je AirBNB nebo Uber.
„Jedná se o základní kámen digitální transformace a významný krok ke zlepšení konkurenceschopnosti EU. Nová pravidla aktualizují naše systémy DPH tak, aby odrážely digitalizaci našich ekonomik, pomohly bojovat proti podvodům v oblasti DPH a zjednodušily administrativní povinnosti pro malé podniky a jednotlivé poskytovatele služeb,“ uvedl Mihály Varga, ministr financí Maďarska, které v současnosti předsedá Radě EU, po dosažení kompromisu mezi národními státy.
Legislativa dopadne především na firmy, které obchodují napříč členskými státy EU. Zřizuje systém digitálního výkaznictví DPH prostřednictvím elektronických faktur, a to v reálném čase. Firmy budou vydávat elektronické faktury pro přeshraniční transakce mezi podniky a automaticky oznamovat údaje svému orgánu daňové správy. Vnitrostátní orgány daňové správy pak budou údaje sdílet prostřednictvím nového informačního systému, který bude schopen poskytovat analýzy podezřelých činností.
„V současné době musí podniky jednou za několik měsíců předkládat svým vnitrostátním daňovým orgánům ‚souhrnné výkazy‘ o zboží a službách prodaných podnikům v jiných členských státech EU, které jsou v těchto členských státech zdanitelné. Tím se otevírá prostor pro podvodníky, kteří mohou zneužívat obtíží, s nimiž se úřady potýkají při rychlém odhalování podezřelých nebo podvodných transakcí, protože údaje jsou neúplné a nejsou k dispozici v reálném čase,“ uvádí Rada EU. Tímto způsobem členské státy přišly v roce 2019 o více než 2 biliony korun.
Mohlo by vás zajímat
Celoevropská databáze by měla vzniknout v roce 2030, vnitrostátní systémy jednotlivých zemí by se s ní měly propojit do roku 2035.
Jedna registrace pro víc zemí
Kromě toho obsahuje balíček také část, která má firmám, které přeshraničně obchodují, odvádění DPH usnadnit. Rozšíří totiž systém jednotných kontaktních míst pro registraci k odvádění DPH. Ten dnes již funguje při prodeji zboží a služeb spotřebitelům z jedné členské země do druhé. Firma se jednoduše zaregistruje jen prostřednictvím jediného portálu, nikoliv ve vícero zemí zvlášť. Neplatí to ale pro
V současné době systém „jednotných kontaktních míst“ umožňuje podnikům přiznávat a odvádět DPH splatnou z prodeje zboží a služeb spotřebitelům z jedné země EU do druhé. A to prostřednictvím správy jednoho členského státu a v jednom jazyce. Společnosti, které chtějí prodávat zboží spotřebitelům v jiném členském státě, než je jejich vlastní, tedy třeba ze svého skladu v dané cizí zemi, se ale musí registrovat dvakrát.
„Nová pravidla proto nyní rozšíří oblast působnosti stávajících ‚jednotných kontaktních míst‘ na prodej určitých položek, jako je elektřina nebo plyn, mezi podniky a spotřebiteli, který se uskutečňuje v jiném členském státě, než je jejich vlastní – nejen na přeshraniční dodávky,“ uvádí Rada.
Pravidla pro AirBNB
To podle ní vede nejen k tomu, že se daň nevybere, ale také to vytváří nerovnováhu vůči hotelům či tradičním taxi službám. Podle nových pravidel tak budou za výběr a odvádění DPH v případech, kdy jejich poskytovatelé služeb DPH sami neplatí, odpovědní provozovatelé platforem. Platforma bude vybírat DPH přímo od zákazníka a odvádět ji daňovým orgánům.
V daňových otázkách musí členské státy rozhodovat jednomyslně. S pravidly tak museli souhlasit ministři všech členských států. Ti je budou muset ještě formálně posvětit.