Veřejný ochránce práv Stanislav Křeček loni přijal 120 podnětů spojených s dopady války na Ukrajině, letos je jich zatím méně, řádově desítky. Časté jsou například podněty ohledně dávek humanitární pomoci. Křeček to řekl v rozvoru s ČTK.

Z dotyčných 120 podnětů spojených s dopady války na Ukrajině ne všechny podali Ukrajinci, ombudsman přijal i stížnosti od Rusů či Bělorusů. „Letos jde řádově o desítky podnětů, takže zatím je jich méně. Očekáváme, že třeba v souvislosti s ubytováním se na nás lidé z Ukrajiny budou nyní více obracet. A tyto podněty už narůstají,“ uvedl Křeček.

Po změně výkladu zranitelnosti totiž ti, kteří nemají nárok na humanitární dávku, ztratili nárok na bezplatné ubytování. „Ukrajinské rodiny často nemají dost peněz na zaplacení nákladů na bydlení. Jde o to, že pro humanitární dávku se hodnotí příjmy a úspory celé rodiny bez ohledu na zranitelnost. Když tedy rodina nemá nárok na humanitární dávku, nemají ani její zranitelní členové, tedy třeba děti a senioři, nárok na bezplatné ubytování,“ řekl ombudsman.

Značná část podnětů se podle něj týká také problémů s dočasnou ochranou, například rušení dočasné ochrany či nemožnost změny země dočasné ochrany. Časté jsou také podněty ohledně dávek humanitární pomoci, týkají se průtahů při výplatě nebo třeba nedostatečného poučení o podmínkách nároku na dávku. Lidé se na ombudsmana obracejí také kvůli příspěvku pro solidární domácnost, konkrétně mají problém s tím, že nejde podat žádost jinak než přes aplikaci.

Mohlo by vás zajímat

„Některé podněty se týkají diskriminace. Nerovné zacházení Ukrajinci namítali například u nepřijetí do zaměstnání či nevpuštění do klubu. Řešili jsme také problém se zřízením účtu osobě s postižením a šikanu ve škole. Z těchto podnětů vyplývá, že se Ukrajinci mohou setkávat s diskriminací nebo nenávistnými projevy. Ale v této oblasti nemáme takové množství podnětů, aby na jejich základě šlo takto zevšeobecňovat,“ uvedl Křeček.

Veřejný ochránce práv Stanislav Křeček Foto: Tiskový odbor VOP

Ukrajinci podle něj často nevědí, že jim může pomoci právě český ombudsman. Proto vytvořil leták, kde je v ukrajinštině a ruštině stručně popsané, s čím ombudsman Ukrajincům může pomoci. Tento leták získají Ukrajinci například ve všech asistenčních centrech pomoci, mají jej k dispozici i krajští koordinátoři. „Ombudsman je tady pro všechny. Chceme, aby i příchozí z Ukrajiny věděli, že mohou požádat o pomoc ve stejných oblastech jako čeští občané,“ uvedl Křeček.

Vyzdvihl, jak Češi jako společnost zvládli příchod několika set tisíc lidí. „Ukazuje se však, že stát v této nové situaci musí intenzivněji hledat řešení problémů, se kterými jsme se potýkali už před začátkem války. Mnozí lidé mají problém sehnat a zaplatit důstojné bydlení. Rodiče samoživitelé se těžce snaží sladit péči o děti s prací. Zvlášť ve větších městech chybí místa v mateřských školách. Změna k lepšímu v těchto oblastech pomůže nejen těm, kteří do naší země utekli před válkou,“ míní Křeček.