Zákon ještě nevstoupil v účinnost a už se novelizuje. Dosud neúčinné ustanovení o léčebných programech sociálního výcviku pro pachatele dopravních trestných činů je třeba napravit. Systém včetně lektorů se musí včas centralizovat pod Metodickým centrem a novým webem. Absolvovat sociální výcvik je podmínkou vrácení řidičského průkazu, nově bez jeho úhrady pachatele na výcvik nevezmou. Lektoři si zaplatí zkoušku sami.
Navrhuje to šest poslanců hospodářského výboru Poslanecké sněmovny a poslanec za Piráty Jakub Michálek. Návrh novel tří zákonů, které ještě nevstoupily v účinnost, podepsali zástupci všech parlamentních stran.
Poslanci hospodářského výboru Stanislav Blaha (ODS), Ondřej Lochman (STAN), Jiří Slavík (TOP09), Antonín Tesařík (KDU-ČSL), Zuzana Ožanová (ANO), Karel Sládeček (SPD) a poslanec ústavně-právního výboru Jakub Michálek (Pirátská strana) sněmovnu žádají, aby Poslanecká sněmovna vyslovila s návrhem souhlas už v prvním čtení, aby mohla nová úprava vejít v účinnost do 30. června 2023.
Státní zástupce a soud může nařídit terapii od července
Důvodem je podle poslanců snaha o „nápravu nedostatků platné a doposud neúčinné právní úpravy terapeutických programů“. Sociální léčení pachatelů totiž obsahují novely zákona o silniční dopravě, trestí řád a trestní zákoník, které mají vstoupit v účinnost až k 1. červenci 2023.
Podle poslanců je to problém: „Nabude-li teprve dnem 1. července 2023 účinnosti právní úprava, dle níž lze zahájit absolvování vstupního vzdělávání lektorů Metodickým centrem, na které navazuje absolvování zkoušky a až poté udělení akreditace lektora, není možné ke stejnému dni, ale ani v několika týdnech či měsících po něm následujících, organizovat terapeutické programy,“ uvádí se v návrhu.
„Přitom dnem 1. července 2023 mají dle platné právní úpravy nabýt účinnosti ustanovení, dle nichž je absolvování terapeutických programů zákonnou podmínkou pro vrácení řidičského oprávnění nebo od kdy je možné, aby státní zástupce nebo soud uložily povinnost absolvovat terapeutický program,“ upozorňují navrhovatelé novely.
Mohlo by vás zajímat
Podle návrhu nemá zákon platit retroaktivně, tudíž by se nevztahoval na pachatele trestných činů v dopravě, kteří spáchali skutek před 30.červnem 2023.
Roztříštěnost vzdělávání je nevhodná
Návrh obsahuje i novou definici léčebného programu pro pachatele v dopravě: „Terapeutický program je program sociálního výcviku určený zejména pro osoby, které pozbyly řidičské oprávnění podle § 94a. Absolvování terapeutického programu je podmínkou vrácení řidičského oprávnění v případech uvedených v § 102 odst. 5. Absolvování terapeutického programu může dále nařídit státní zástupce nebo soud podle zvláštního právního předpisu.“.
Organizaci sociálního výcviku zajistí centrálně výlučně Metodické centrum, které uděluje a odnímá akreditace lektorům.
Poslancům se na stávající úpravě nelíbí například promíjení úhrad za terapii, které je příliš nákladné a náročné na pracovníky. Platná právní úprava podle nich nestanoví ani dostupnost léčebných programů.
„Za nevhodné považuje předkladatel roztříštění provádění průběžného vzdělávání lektorů mezi potenciálně více subjektů, kdy navíc navržená právní úprava počítá s doplněním, spíše než provedením zákona prováděcím právním předpisem. Z navržené právní úpravy dále není zřejmé, kdo hradí náklady související s absolvováním vstupního a průběžného vzdělávání lektorů,“ uvádějí své argumenty předkladatelů v odůvodnění.
Způsobilost k řízení vozidel také není zadarmo
Poslanci nově navrhují zkrátit povinnou dobu terapeutické praxe lektora z pěti na tři roky. Kvalifikační kurz zakončený zkouškou si pak má lektor zaplatit sám: „Zatřetí, výslovně se stanoví, že náklady na absolvování kvalifikačního kurzu pro lektory zakončeného zkouškou nese žadatel o udělení akreditace lektora. Realizace tohoto kurzu a přezkoušení bude vyvolávat finanční náklady na straně Metodického centra nebo veřejné vysoké školy a za účelem vyloučení pochybností je vhodné na úrovni zákona uvést, že tyto náklady má hradit žadatel, nikoli stát nebo uvedené subjekty,“ stojí doslova v odůvodnění návrhu.
Navrhovatelé rovněž chtějí přesunout obsah sociálního výcviku na úroveň zákona z dosavadní úrovně prováděcího předpisu. Dále ruší výjimku, podle které bylo možné absolvovat terapii bez zaplacení: „Bez této úhrady tudíž nebude účast na terapeutickém programu možná,“ uvádí se v důvodové zprávě.
Podle navrhovatelů je hlavním cílem této změny „podstatná úspora personálních a finančních nákladů, jejichž trvalé vynakládání by si vyžadovalo vedení velkého počtu řízení o prominutí úhrady“.
„Platí, že ani v případě jiných obdobných institutů, které jsou zakotveny v zákoně o silničním provozu nebo v zákoně o získávání a zdokonalování odborné způsobilosti k řízení motorových vozidel, není počítáno s promíjením příslušných nákladů. Nelze ani opomenout skutečnost, že povinnost absolvování terapeutického programu je následkem spáchání závažného přestupku či dokonce trestného činu a navazuje tedy na zaviněné protiprávní jednání dotčených osob,“ uvádí poslanci.
Údaje o terapiích budou dohledatelné deset let
Také zřízení nového internetového portálu je součástí platného, ale dosud neúčinného zákona. V tomto bodě poslanci upravují například přístup do databáze: „Dochází k precizaci orgánů, které budou mít přístup do informačního internetového portálu, jelikož ,silniční správní orgány´ nepředstavují pojem používaný zákonem o silničním provozu a relevantní působnost vykonávají obecní úřady obcí s rozšířenou působností. Současně není žádný důvod pro přístup všech orgánů územních samosprávných celků (například zastupitelstva obce nebo hejtmana kraje,“ uvádí se v odůvodnění.
„Je navrženo rozšíření povinnosti uchovávat údaje v informačním internetovém portálu po dobu 10 let tak, aby byly zpětně dohledatelné (například za účelem výkonu kontroly) i údaje o plánovaných a probíhajících terapeutických programech,“ uvádí k tomu dále poslanci.
Centrum dopravního výzkumu odhaduje, že náklady na vybudování, provoz a rozvoj informačního internetového portálu budou v pětiletém horizontu činit 8 500 000 Kč bez daně z přidané hodnoty. Tyto náklady budou hrazeny uvedenou veřejnou výzkumnou institucí a nebudou tak zatěžovat státní rozpočet, uvádí k tomu důvodová zpráva.
Irena Válová