Provozovatelem taxislužby v prostorách pražského letiště měla být od prvního února společnost Uber. Zatím se tak však nestalo. Podle informací Ekonomického deníku totiž Letiště Praha vybralo jako provozovatele taxislužby tuto společnost i přes to, že nesplnila hned několik podmínek stanovených zákonem o zadávání veřejných zakázek a zadávací dokumentací vydanou samotným Letiště Praha, a to tak muselo prodloužit smlouvu stávajícímu poskytovateli služby.
Obě společnosti shodně ve vyjádření pro Ekonomický deník uvedly, že řízení pokračuje a nadále se počítá tak s tím, že se provozovatelem stane Uber. Podrobněji se však vyjádřit nechtěly.
„Standardní proces koncesního řízení dle zákona o veřejných zakázkách dále probíhá. V jeho rámci je prostor i pro námitky, které Letiště Praha obdrželo od jednoho z účastníků soutěže a v souladu se zákonem je vypořádalo. Letiště Praha bude v soutěži pokračovat standardním způsobem,” uvedla mluvčí Letiště Praha Klára Divíšková.
Tiskové oddělení společnosti Uber pak uvedlo, že společnost plní veškeré požadavky, které byly v rámci výběrového řízení stanoveny. „Dle informací Letiště Václava Havla by neměly mít vznesené námitky žádný vliv na posouzení nabídek a výběr vítězného uchazeče. Ve většině případů totiž napadají pouze některé formální kroky řízení. Letiště nás zároveň ubezpečilo o tom, že v žádném případě neuvažuje o zrušení koncesního řízení,” sdělil za Uber Michal Marek z FYI Prague.
Letiště Praha Ekonomickému deníku ale na druhou stranu potvrdilo, že už opět uzavřelo krátkodobou nájemní smlouvu na prostor před terminály. „Nájemcem je jeden ze stávajících operátorů taxislužby,” řekla Divíšková. Opakuje se tak situace z roku 2021, ve kterém Letiště Praha z důvodu svého pochybení koncesní řízení zrušilo a prodloužilo smlouvy současným provozovatelům.
Kde se stala chyba?
Jak vyplývá ze zjištění redakce, Uber nesplňuje hned několik podmínek stanovených zákonem. V rámci své nabídky společnost Uber například neprokázala, že nemá nedoplatky na daních a zdravotním a sociálním pojištění anebo to, že disponuje dostatečným vozovým parkem a personálem. Letiště požadovalo mít k dispozici alespoň sto vozů určité kvality, přestože jiný účastník namítal, že ani to není dostatečné. Uber však nedoložil ani požadovaných 100 vozů. Letiště pak mělo také chybně vyhodnotit nabídku uchazečů, když nesprávně zaokrouhlilo hodnoty nabídek.
S ohledem na výše uvedené tak muselo Letiště Praha v plném rozsahu zrušit oznámení o výběru dodavatele pro rozpor se zadávací dokumentací a se zákonem. Letišti se tak ani podruhé nepodařilo dodržet zákonná pravidla a úspěšně vybrat dodavatele veřejné zakázky. Z důvodu tohoto pochybení je Letiště nyní opakovaně nuceno vyhodnotit přijaté nabídky. Plánovaný termín zahájení poskytování služeb od 1.2.2023 se nepodařilo stihnout a realizace zakázky je v tuto chvíli velmi nejistá.
K důvodům výběru nezpůsobilého uchazeče se Letiště Praha doposud nevyjádřilo. Zůstává tedy otázkou, proč se Letiště Praha opětovně pochybilo a neřídilo se pravidly veřejných zakázek. Zarážející je přitom už samotné nastavení zadávacích podmínek Letištěm Praha umožňujícím účast společnosti Uber. Je totiž známým faktem, že společnost Uber nedisponuje živnostenským oprávněním v oboru taxislužby, a pouze ji zprostředkovává. Zadávací dokumentace se nicméně se zprostředkovatelskou živností výslovně spokojila.
(red)