Soudní dvůr Evropské unie uznal právo cestujících na slevu z ceny zájezdu, jehož kvalitu zhoršila opatření proti šíření pandemie covidu-19. Na dnešní verdikt, který se týkal dvou německých zákazníků cestovní kanceláře, upozornila stanice Deutsche Welle. Na slevu by cestující neměli právo, pokud by neposkytnutí některých dojednaných služeb způsobili svým chováním, dodal soud.
Unijní soud se zabýval sporem mezi dvěma německými cestujícími, kteří odjeli s cestovní kanceláří na Kanárské ostrovy. Na ostrov Gran Canaria přiletěli 13. března 2020 a dva dny poté začala ve Španělsku platit přísná pandemická opatření. Ta například vedla k uzavření pláží, bazénů či zrušení doprovodného programu. Cestující navíc museli odjet z Kanárských ostrovů předčasně.
Po návratu se oba klienti domáhali u cestovní kanceláře slevy z ceny zájezdu, což ale firma odmítla. Spor skončil u soudu v Mnichově, který požádal Soudní dvůr EU o interpretaci unijních pravidel. Unijní soud rozhodl, že cestovní kancelář musí slevu poskytnout, ačkoli omezení nezavinila. Tuto povinnost by neměla v případě, pokud by neplnění smluvních podmínek nebo jejich vadné plnění bylo možné přičíst klientovi, rozhodl soud. Podle něj neobstojí argumentace, že cestující měli omezení předpokládat, když podobná opatření zaváděly i ostatní země.
„Cestující má nárok na slevu z ceny zájezdu, pokud je neplnění smluvních podmínek v rámci cestovních služeb, které jsou součástí jeho zájezdu, způsobeno omezeními, která byla zavedena v jeho cestovní destinaci za účelem boje proti šíření takové infekční choroby, jako je covid-19,“ stojí v tiskové zprávě o rozsudku.
Žalobci se domáhali slevy 70 procent, soud však konkrétní částku nestanovil. Slevu má vyčíslit mnichovský soud na základě hodnoty služeb, které nemohly cestující kvůli nastalým omezením využít.
Mohlo by vás zajímat