Ministerstvo dopravy vyhovělo zhotovitelům velkých staveb a zavádí metodiku, která umožní firmám bez inflační doložky ve smlouvě zohlednit růst cen za dopravní a vodní stavby v ceně účtované složkám státu. Týká se to staveb s cenou vyšší než 6 milionů s DPH. Referenční událost je vpád Ruska na Ukrajinu. Firmy musí výpočty prokázat, že materiál nepořídí za cenu před 24. února 2022 a že nemohly novou cenu předvídat. Bez kompenzací není možné dokončit 350 kontraktů. Ke zdražení vedla opatření vlád v pandemii i úbytek lidí kvůli válce.
Metodika bude aplikována pouze v případě smluvních kontraktů s datem 24. února 2022 vázaným k invazi Ruska na Ukrajinu. „Po tomto datu již zhotovitelé měli předpokládat zvýšený nárůst cen a zohlednit ho do svých nabídek,“ uvádí ministerstvo dopravy v informaci vládě.
„Metodika bude dále aplikována pouze v případě smluvních kontraktů s nabídkovou cenou (přijatá smluvní částka) vyšší než 6 mil. Kč bez DPH. Tato hranice byla zvolena v návaznosti na hranici zakázek malého rozsahu pro stavební práce dle zákona o zadávání veřejných zakázek. Veřejné zakázky s hodnotou nižší než 6 mil. Kč jsou zpravidla zakázky na malá díla, s dobou realizace v řádu několika málo týdnů,“ vysvětluje se v informaci vládě.
Další podmínkou poskytnutí platby je podle Metodiky ověření v každém konkrétním případě (tj. v případě konkrétní stavby a konkrétních komodit/materiálů), že došlo k takové změně situace, v jejíž důsledku nemůže zhotovitel konkrétní materiálové skupiny pořídit za cenu, za kterou byl schopen komodity pořídit před 24.2.2022. „Toto ověření bude probíhat na vzorku dokladů, reprezentujících 35 % zabudovaného materiálu u každé z komodit, o jejichž kompenzaci bude zhotovitel žádat,“ informuje ministerstvo dopravy vládu. Ověření celého objemu materiálu není technicky možné, dodává ministerstvo.
Nemožné dokončit bez kompenzací
Ministerstvo dopravy tím vyhovělo zhotovitelům staveb dopravní a vodní infrastruktury, kteří se hromadně obrátili na Ředitelství silnic a dálnic, Správu železnic nebo na Ředitelství vodních cest s finančními nároky, které v souvislosti s růstem cen uplatňují oproti smlouvám. Kvůli abnormálnímu nárůstu cen za materiál a produkty nebudou bez náhrady schopni stavby dokončit.
Doprava předkládá materiál Metodika k řešení cen materiálů na stavbách dopravní a vodní infrastruktury vládě jako informaci.
„Na Správu železnic se obrátili s nároky na navýšení cen zhotovitelé zhruba u 50 akcí. V případě Ředitelství silnic a dálnic se jednalo o zhotovitele 22 investičních akcí, kdy zhotovitelé ve všech případech argumentovali nemožností dokončení plnění v případě, že ke kompenzaci nedojde. Obdobně se na ŘSD obrátili zhotovitelé neinvestičních akcí, tj. zejména oprav a údržby, což se týká bezmála 280 kontraktů,“ uvádí se v informaci pro vládu k Metodice.
Co vedlo ke zdražení oceli, betonu, asfaltu a kameniva?
Co podle způsobilo cenové excesy a poruchy trhu? Podle Metodiky „abnormální a nepředvídatelný růst cen, ke kterému dochází od roku 2021“, kumulativně způsobilo pět faktorů: Opatření vlád v celosvětové pandemii Covid-19 zavedená od roku 2020, dále omezení mezinárodní lodní přepravy materiálů a zboží a významné zvýšení cen přepravy – zejména lodní. Následuje růst poptávky a růst inflace spojený s kumulací volného kapitálu a nízkou ceno peněz. A konečně, zahájení válečného konfliktu na Ukrajině s důsledkem snížené nabídky materiálů a výrobků i pracovní síly.
„Za jednu ze zásadních příčin cenových výkyvů vybraných komodit (především oceli, železa a výrobků z oceli a železa, asfaltových směsí) je přitom třeba považovat i nedostatek vybraných komodit na relevantním trhu, což samo o sobě vytváří další významné riziko pro realizaci staveb,“ uvádí přímo v Metodice ministerstvo dopravy.
Za klíčové komodity pro Metodiku pak ministerstvo označuje: „Ocel – betonářská výztuž, konstrukční ocel, svodidla, ocel – kolejnice a výhybky, Asfaltové směsi, Betonové směsi, Kamenivo drcené a těžené včetně směsí těchto kameniv (např. směs pro mechanicky zpevněné kamenivo) a Hydraulická pojiva pro zlepšování zemin a podkladních vrstev,“ přičemž zdůrazňuje, že Metodiku lze uplatnit jen na nově nakoupený materiál, nikoli na ušetřený.
U smluv bez valorizace dojde na prokazování
U zmíněných položek přichází podle ministerstva aplikace Metodiky v úvahu, jejich aplikace však není bezvýhradná.
Podle Metodiky je nárůst cen obvykle ve smlouvách pokryt valorizací ceny díla. „Odlišná situace však nastává v případě, kdy kompenzace ve formě valorizace ceny díla sjednaná není, resp. je sjednaná s odkladem (tj. v prvním roce po základním datu není valorizace kompenzována nebo je určitá kompenzace cenového nárůstu uplatňována až po uplynutí původní doby pro dokončení) a zároveň dochází k excesivnímu růstu cen vstupů stavební výroby, který obezřetně jednající zhotovitel při předložení nabídky nemohl předpokládat,“ vysvětluje se v Metodice. Například je-li důvodem nárůstu cen konflikt na Ukrajině, dodává k tomu Metodika.
V rámci „přípustnosti změny závazku“ proto bude muset zhotovitel prokázat, zda u zmíněných materiálů došlo k mimořádným okolnostem, které nebylo možné v době podání cenové nabídky rozumně očekávat, předvídat nebo dovodit. A dále, zda jsou splněna ustanovení zákona o veřejných zakázkách.
Srovnávací ceny k 24. únoru stanoví ÚRS
Rozhodným obdobím pak bude doba po datu 24. února 2022. „Růst cen vybraných komodit, ke kterému došlo zejména v souvislosti s obnovením stavební výroby po ukončení restriktivních opatření v souvislosti s pandemií COVID-19, se sice významnou měrou podílel na cenové úrovni před zahájením konfliktu na Ukrajině, ale sám o sobě ještě nedosáhl takového významu, který by zdůvodňoval změnu uzavřených závazků ze strany jednotlivých zadavatelů,“ uvádí se v Metodice. Tím zásadním významem byla až invaze na Ukrajinu.
Vývoj cen bude v procesu kompenzací porovnáván vůči „stanovenému statistickému zdroji“. Primárně byl takovým zdrojem určen Ústav racionalizace ve stavebnictví (ÚRS) a jím stanovené ceny k 24. únoru 2022, uvádí se v Metodice, která dále obsahuje vzorce pro výpočty indexů předvídatelnosti i míry změny.
Irena Válová
„Platba zhotoviteli pak bude ve výši 50 % navýšení ceny konkrétní materiálové skupiny, ke kterému dojde u konkrétní materiálové skupiny v příslušném měsíci nad základní cenovou úroveň vynásobenou indexem předvídatelnosti, v případě smluvních kontraktů uzavřených dle smluvních podmínek pro výstavbu pozemních a inženýrských staveb projektovaných objednatelem na základě červené a žluté knihy FIDIC, které neobsahují kompenzaci růstu cen v podobě valorizace v původní době pro dokončení,“ uvádí příklad Metodika.