Soukromé bezpečnostní služby přestanou být podle nového zákona živností. Tu nahradí licence ministerstva vnitra po splnění nových podmínek: Odbornost, bezdlužnost, bezúhonnost, fyzickou zdatnost a zdravotní způsobilost. Nezpůsobilé nahlásí lékař vnitru. Ne všichni ze soukromých bezpečnostních služeb vyhoví, a proto budou muset práci přestat vykonávat. Zavádí se zákaz zjišťovat národnostní původ, pohlavní život i orientaci a zákaz práce pro bývalého klienta.
Vyplývá to z návrhu zákona o bezpečnostní činnosti podnikajících osob, tedy o soukromých bezpečnostních službách. Přechodná doba budou dva roky od účinnosti nového zákona. U zákona bylo ukončeno připomínkové řízení. Česká justice již o novince informovala.
Skupina zaměstnanců, pro které byla až doposud práce u bezpečnostních služeb jedním z mála východisek jejich životní situace, o tuto možnost přijde. Živnostenské listy přestanou platit po dvou letech a nové licence budou vydávány za jiných podmínek. V bezpečnostních službách bude muset provozovatel nebo zaměstnanec prokazovat kromě bezúhonnosti, bezdlužnosti a odborné způsobilosti také zdravotní způsobilost a fyzickou kondici zkouškou u státem stanovené organizace. Podrobnosti fyzické zkoušky stanoví podle návrhu až vyhláška, stojí v návrhu.
„Zákon předpokládá dvouleté přechodné období, ve kterém by také mělo docházet k narovnávání a zprůhlednění trhu, odstraňování dumpingu v cenách pro výběrová řízení
a v cenách práce zaměstnanců tohoto sektoru. Dále k odstraňování nežádoucí daňové optimalizace a vyvádění této činnosti ze zóny ,šedé ekonomiky´,“ stojí v důvodové zprávě.
Vnitro očekává odpůrce zákazů detektivní činnosti
Ztíženou práci budou mít například soukromí detektivové. Nový zákon pro ně zavádí zákazy uzavřít smlouvu ohledně některých činností a sledování či zjišťování některých informací o lidech pro klienty. Tyto zákazy jsou vyjmenované v § 52:
§ 52
Omezení výkonu bezpečnostní činnosti služba soukromého detektiva
(1) Provozovatel nesmí uzavřít smlouvu o zajištění výkonu bezpečnostní činnosti služba soukromého detektiva, jejímž předmětem je zjišťování
a) národnostního, rasového nebo etnického původu, sexuální orientace, politických postojů, členství v odborových organizacích nebo náboženského nebo filozofického přesvědčení a
b) informací o sexuálním životě osoby nebo jejích genetických nebo biometrických údajích, které umožňují její přímou identifikaci nebo autentizaci; to neplatí v případech, kdy objednatelem je osoba blízká.
(2) K ujednáním smlouvy o zajištění výkonu bezpečnostní činnosti služba soukromého detektiva, která jsou v rozporu s odstavcem 1, se nepřihlíží.
Ministerstvo vnitra očekává podle důvodové zprávy se schválením tohoto znění potíže: „Odpůrci takového návrhu mohou argumentovat zejména anglosaskou právní úpravou (např. Velká Británie, Austrálie), kde rozsah informací, které je možno sbírat, není předem takto taxativně omezen. Nicméně i v těchto zemích soukromý detektiv a jeho klient musí být schopni prokázat, že na zisku informací měl klient právní zájem, případně, že byl zisk informací ve veřejném zájmu. Přípustnost míry zásahu do soukromí se tak posuzuje u každého případu zvlášť,“ stojí k tomuto ustanovení v důvodové zprávě.
„Obavy, že například při zjišťování pachatele, který odcizil věc, budou zjišťovány citlivé údaje, zejména kupříkladu to, že je příslušníkem romského etnika, nejsou důvodné, neboť předmětem uzavřené smlouvy o výkonu bezpečnostní činnosti není zjištění příslušnosti pachatele ke konkrétnímu etniku, nýbrž nalezení věci a odhalení konkrétního pachatele bez ohledu na jeho etnický původ nebo další citlivé údaje,“ uvádí dále důvodová zpráva.
Podobné vysvětlení nabízí vnitro ke smlouvě o sledování nebo zjišťování informací o rodinných příslušnících: „Podobně může mít manžel či partner zájem na informacích o sexuálním životě manžela či partnera, neboť se může velmi citelně dotýkat jeho osobní sféry a osobní identity. Konečně genetické vazby tvoří významnou, byť ne jedinou součást vzájemných rodinných a soukromoprávních vztahů. Tudíž i zde existuje oprávněný zájem na informacích o nich. Avšak mimo onen úzký okruh blízkých osob tento oprávněný zájem již neexistuje, resp. již není legitimní.
Zákaz práce proti bývalému klientovi
Nový zákon podle návrhu rovněž vyloučí smlouvy detektivní služby, jejímž obsahem by byla práce ohledně bývalého klienta nebo dokonce současného klienta, pro kterého vykonává bezpečnostní služby, jak shrnuje § 58:
§ 58
Zákaz souběžného výkonu některých bezpečnostních činností
(1) Provozovatel nesmí uzavřít smlouvu o zajištění výkonu bezpečnostní činnosti
a) služba soukromého detektiva, pokud by služba soukromého detektiva směřovala vůči osobě, se kterou má nebo v posledních 12 měsících měl uzavřenu smlouvu o zajištění výkonu bezpečnostní činnosti, nebo
b) s osobou, vůči které vykonává nebo v posledních 12 měsících vykonával bezpečnostní činnost služba soukromého detektiva na základě smlouvy o výkonu bezpečnostní činnosti uzavřené s jinou osobou.
(2) K ujednáním smlouvy o zajištění výkonu bezpečnostní činnosti, která jsou v rozporu s odstavcem 1, se nepřihlíží.
Kolik lidí nový zákon vyřadí z práce, se neví
Jak uvádí ministerstvo vnitra v důvodové zprávě, nový zákon bude mít sociální dopady: „Lze důvodně očekávat, že ne všichni stávající zaměstnanci soukromých bezpečnostních služeb nebo jiných firem těmto nově nastaveným podmínkám vyhoví a budou muset proto tuto práci přestat vykonávat,“ uvádí doslova vnitro v důvodové zprávě.
Kolik lidí se ocitne bez práce, ministerstvo bude vědět nejdříve za rok: „Vzhledem k tomu, že v současnosti neexistují evidence, ze kterých by šlo získat potřebné statistické údaje (např. kolik osob ,vyřadí´ z tohoto odvětví nově stanovené podmínky bezúhonnosti či kolik jich nebude zdravotně způsobilých pro zajištění vybraných bezpečnostních činností), není možné učinit jakýkoli kvalifikovaný odhad dopadu této skutečnosti například na nárůst nezaměstnanosti apod.,“ stojí v návrhu
Pokud se strážní zaměstnají, budou odvody
Přesto nějaká čísla existují a stát podle nich odhaduje, že na vyloučení skupiny občanů nabízejících svoji pracovní sílu u bezpečnostních služeb „na živnosťák“, nakonec vydělá. „Tato činnost je řazena do odvětví Ostatní, kde je průměrná mzda 28 189 Kč. Činnost na hlavní pracovní poměr vykonává cca 45 tis. zaměstnanců. Vydaných osvědčení Strážný je 127 tisíc. Je tedy pravděpodobné, že 127 tis. pracovníků je placeno nestandardně, (řetězení dohod, přímo v hotovosti na ruku apod.),“ uvádí v důvodové zprávě ministerstvo vnitra.
„Předpokládáme, že narovnáním prostředí v této oblasti by se velká část zaměstnanců soukromých bezpečnostních služeb začlenila do hlavního pracovního poměru, čímž by se zvedla výše odvodů (zdravotní pojištění, sociální pojištění, daň ze mzdy) do státního rozpočtu. V ideálním případě, pokud by se podařilo zapojit všechny výše uvedené strážné, by znamenal výrazný přínos navrhované právní úpravy do státního rozpočtu,“ uvádí v důvodové zprávě ministerstvo vnitra.
Podle zprávy působí v ČR 15 000 bezpečnostních subjektů.
Licence za dva tisíce na deset let
Podle § 12 návrhu budou muset fyzické osoby ucházející se o licenci splňovat tyto podmínky, přičemž licence bude na základě žádosti udělovat ministerstvo vnitra za poplatek 2000 korun na dobu deset let.
Podmínky udělení licence fyzické osobě
(1) Licence se udělí fyzické osobě, pokud dosáhla věku 21 let, je plně svéprávná, je bezúhonná, je odborně způsobilá nebo ustanovila odpovědného zástupce, je bezdlužná,
f) nebylo soudem pravomocně rozhodnuto o způsobu řešení jejího úpadku, a bylo-li o tom pravomocně rozhodnuto, uplynuly více než 3 roky od skončení insolvenčního řízení,
g) v posledních 5 letech před podáním žádosti o udělení licence závažným způsobem nebo opakovaně neporušila povinnost stanovenou tímto zákonem,
h) neohrozila zahraničně politické, bezpečnostní nebo významné ekonomické zájmy České republiky, veřejný pořádek nebo bezpečnost osob a majetku a
i) se na ni nevztahuje zákaz uvedený v § 36 odst. 2.
(2) Podmínky uvedené v odstavci 1 písm. a) až c) a e) až i) musí splňovat i vedoucí odštěpného závodu, je-li zřízen.
(3) Podmínky uvedené v odstavci 1 musí splňovat také ředitel vlastní bezpečnosti.
Lékaři nahlásí zdravotně nezpůsobilé vnitru
Korporaci včetně zahraničních budou licence udělovány za splnění totožných podmínek a pouze za předpokladu, že podnik má sídli v ČR. Podmínky vztahující se k fyzickým osobám budou muset splnit členové statutárního orgánu a ředitel včetně vedoucího odštěpného závodu.
Obecně pak každý, kdo bude bezpečnostní práci vykonávat ať na pozici zaměstnance nebo jiné, musí splnit tyto podmínky § 35: Osoba, která zajišťuje výkon bezpečnostní činnosti, musí být starší 18 let, plně svéprávná, bezúhonná podle § 36 odst. 1, odborně způsobilá k zajištění výkonu bezpečnostní činnosti a zdravotně způsobilá.
Cizinci jako fyzické osoby, které vykonávají v ČR bezpečnostní služby, musí navíc doložit povolení k pobytu.
Co se týče zdravotní způsobilosti, má být potvrzována podle zákona o zdravotních službách – tedy lékaři. Na ty zákon uvaluje ovšem další povinnost: Nahlásit ministerstvu vnitra zdravotně nezpůsobilé.
„Zjistí-li poskytovatel pracovně lékařských služeb u provozovatele, který je fyzickou osobou a současně zajišťuje výkon bezpečnostní činnosti, pro kterou musí být zdravotně způsobilý, nebo u osoby uvedené v § 17 odst. 3, která zajišťuje výkon bezpečnostní činnosti, pro kterou musí být zdravotně způsobilá, dlouhodobé pozbytí zdravotní způsobilosti k takové činnosti, informuje o této skutečnosti neprodleně ministerstvo,“ uvádí se v § 41 návrhu.
Živnostníci budou bodovat fyzickou zdatnost
Co se týče fyzické zdatnosti, bude ji ověřovat firma se živností, která sebe sama nahlásí ministerstvu vnitra jako ověřovatel. „Ověření fyzické zdatnosti osoby k zajištění výkonu bezpečnostní činnosti zajistí provozovatel nebo jiná podnikající osoba u osoby, která je držitelem živnostenského oprávnění v předmětu podnikání ,Poskytování tělovýchovných a sportovních služeb´ podle přílohy č. 2 zákona o živnostenském podnikání a která svůj záměr ověřovat fyzickou zdatnost oznámí ministerstvu,“ uvádí se v návrhu.
Ověření fyzické zdatnosti bude potřeba jen pro licence typu B nebo D. Licence B je určena pro „ochranu osob a majetku ve zvláštních případech“ a licence D se bude vydávat pro „převoz hotovosti, cenin a cenných předmětů v hodnotě převyšující 5 000 000 Kč“.
Četnost lékařských prohlídek, seznam zdravotních vad jakožto i cviky a bodové hodnocení fyzické kondice i poplatek za zkoušku stanoví ministerstvo vnitra vyhláškou, stojí dále v návrhu.
S novým zákonem má dojít k novele živnostenského zákona, který obsahuje seznam činností, které nejsou živnostenskými činnostmi. Bezpečnostní služby se mezi ně zařadí, a to vedle například advokátů, lékařů, geometrů, poštovních služeb, horníků nebo umělců.
Irena Válová