Energetický regulační úřad (ERÚ) má právo kontrolovat nepřiměřenost záloh za energie. O možnosti provádění kontrol záloh budou v pondělí jednat zástupci ERÚ a ministerstva průmyslu a obchodu (MPO), kontroly tak zatím nezapočaly. Obecný přestupek týkající se chybného zvýšení zálohy v energetickém zákoně upraven není. ERÚ může postihnout jako nekalou obchodní praktiku například případ, kdy dodavatel neoprávněně zvýší cenu a následně i zálohy. Samotnému zvýšení zálohy kvůli ceně totiž musí předcházet oznámení o zdražení. Uvedl to mluvčí úřadu Michal Kebort.
Premiér Petr Fiala (ODS) po středečním jednání vlády řekl, že ministerstvo průmyslu a obchodu prověří, zda dodavatelé energií vyměřují zákazníkům zálohy odpovídající očekávané spotřebě a ceně energií, tedy zda dodavatelé zálohy nezneužívají.
Konkrétní postup při případných kontrolách bude předmětem pondělního jednání. „Energetický zákon stanoví, že pokud dodavatel energií uplatňuje zálohové platby, musí výše záloh odpovídat nejvýše důvodně očekávané spotřebě. Konkrétní výše by se tak měla odvíjet od aktuální spotřeby domácnosti, dovozené typicky z průměrné spotřeby minulého období, a aktuální ceny, za kterou je energie odběrateli dodávána,“ řekl Kebort.
V praxi tedy zvýšení záloh může nastat ze dvou důvodů. Prvním je nárůst spotřeby domácnosti, druhým zvýšení ceny dodávky. Pokud je důvodem růst ceny dodávky energie, musí zdražení nastat dříve, než se zvýší zálohy. „Mimo jiné to typicky předpokládá oznámení o zvýšení ceny ze strany dodavatele,“ uvedl Kebort. Zákon přitom jasně říká, že musí jít o oznámení prokazatelné a adresné, nejpozději 30 dní před tím, než změny začnou platit.
ERÚ každý měsíc řeší desítky podání, které se týkají vysokých záloh. „Za poměrně nízkým počtem stojí ten fakt, že zákazník, ačkoliv si stěžuje na zvýšení záloh, ve skutečnosti řeší, jak vyplyne z další komunikace s ním, že mu byla zvýšena cena dodávky, a zda tato změna proběhla či nikoliv v souladu se zákonem. Úprava záloh je až následným dopadem této změny ceny,“ uvedl Kebort.
U většiny stížností na navyšování záloh, kdy spotřebitel skutečně řeší výši záloh, nikoliv zvýšení ceny, se po ověření ukazuje, že zvýšení zálohy bylo v souladu se zákonem, a to v důsledku předchozího navýšení ceny. Zda úřad nějaké dodavatele za neoprávněné zvýšení záloh potrestal, mluvčí neuvedl.
Jestliže je spotřebiteli zvýšena záloha v rozporu s pravidly, v první řadě by se měl obrátit na dodavatele a požadovat úpravu záloh, případně požadovat vysvětlení navýšení. „Jestliže by dodavatel změnu nedokázal odůvodnit, a přesto na navýšení záloh trval, může se spotřebitel obrátit na ERÚ jakožto na dozorový orgán,“ dodal Kebort.
(čtk)