Ministerstvo financí navrhlo zrušit zákon o elektronické evidenci tržeb (EET). Zastaví se všechna započatá řízení o režimech EET. Celní správa a Finanční správa zastaví řízení o přestupcích. Opatření k nápravě pozbydou účinnosti. Pokud by stát EET nezrušil, platila by povinnost on-line sledování tržeb od ledna 2023 pro všechny poplatníky pracující s hotovostí. Účtenky přidělené státem nemusíte vracet, stojí rovněž v návrhu.
Vyplývá to z návrhu ministerstva financí na zrušení zákona o EET. Návrh je předložen na jednání vlády dne 9. března 2022. Kromě zrušení EET obsahuje návrh pět odstavců přechodných ustanovení, které říkají, že řízení o povolování různých režimů v EET se zastavují, vynucovací opatření ztrácejí právní účinky, poplatník nemá povinnost vracet bloky účtenek státu a nevydané bloky se pro stát stávají nepotřebnými hmotnými věcmi.
Kromě zákona o EET ruší stát rovněž zákony navazující
„Cílem nové právní úpravy je zrušení povinností obsažených v zákoně o evidenci tržeb jako celku a tím i zrušení celé této veřejnoprávní regulace. Zrušením povinnosti evidovat tržby budou podnikatelé zproštěni administrativní a finanční zátěže, kterou pro ně evidence tržeb znamená. Tento závazek vyplývá z programového prohlášení vlády,“ stojí v důvodové zprávě k návrhu.
Pokud stát nic neučiní, EET začne platit pro všechny
V současnosti je platnost zákona o elektronické evidenci tržeb dočasně pozastavena do 31. prosince 2022. Podle důvodové zprávy k tomu došlo kvůli pandemii covid-19, na základě rozhodnutí během nouzového stavu v roce 2020 a posléze změnou zákona.
Pokud by nyní stát nejednal, zákon o EET by platil nikoli jen pro část, nýbrž pro všechny daňové poplatníky pracující s hotovostí od ledna 2023. „Podle platného právního stavu tedy vznikne od 1. ledna 2023 povinnost evidovat tržby všem poplatníkům bez ohledu na druh jejich činností. Část z poplatníků tedy toliko obnoví evidování tržeb, které již praktikovala před pandemií (resp. část z nich nikdy nepřestala praktikovat), druhá část bude muset evidenci tržeb nově zavést, tedy také nést iniciační náklady s tím spojené,“ vysvětluje ministerstvo v důvodové zprávě.
Sledování podnikatelů on-line ztratilo smysl
Jak dále vyplývá z důvodové zprávy, pandemie změnila poměry ve prospěch elektronických plateb tak razantně, že sledování příjmu hotovosti on-line už stát ani nepotřebuje. „Primárním úkolem evidence tržeb po zásahu Ústavního soudu bylo zaznamenávání údajů o hotovostních tržbách v okamžiku, kdy daná tržba vznikne. V souvislosti s pandemií covid-19 došlo v podnikatelském segmentu k významným změnám, především prudkému nárůstu bezhotovostních plateb – pro rok 2017 se počítalo s 20% podílem bezhotovostních plateb, pro rok 2025 se odhaduje až 80 %. Pro rok 2021 je tento podíl odhadován na 60 %.“
K nepotřebnosti EET vedly i další zásahy státu: Institut paušální daně, který zavedla Babišova vláda, zvýšení slevy na poplatníka a zrušení superhrubé mzdy, které odhlasovala Babišova vláda s tehdejší opozicí a nynější vládou a zvýšení limitu pro platbu DPH na 2 miliony, ke kterému se chystá Fialova vláda.
Tyto nástroje znamenají, že malí podnikatelé, kteří třeba měli dříve důvod zatajovat tržby, tento důvod ztratili. Efekt zákona nyní spočívá jen v byrokratizaci podnikání a vyšších nákladech, byť si mohou podnikatelé odepsat 500 Kč za provoz EET.
Přesto návrh obsahuje odhad, podle kterého by EET v roce 2023 přinesla 4,2 miliardy, tuto částku návrh uvádí jako odhad ponížení státního rozpočtu s tím, že by k němu mohlo dojít. Zrovna tak by ale mohlo dojít k navýšení příjmu státního rozpočtu, jak postupuje marginalizace hotovostních plateb.
Naopak, stát ušetří za náklady na provoz systému: „Celkové snížení výdajů po ukončení provozu evidence tržeb činí cca 463 mil. Kč ročně,“ stojí v důvodové zprávě.
Účtenku ve zvláštním režimu stát už nikdy nezavede
Zrušení povinnosti evidovat přijímanou hotovost on-line bude mít další důsledky. „Zrušení zákona o evidenci tržeb bude mít za následek, že orgány Finanční správy České republiky a orgány Celní správy České republiky zastaví řízení o přestupcích podle zákona o evidenci tržeb podle § 86 odst. 1 písm. a) zákona č. 250/2016 Sb., o odpovědnosti za přestupky a řízení o nich, ve znění pozdějších předpisů, protože skutek již nebude přestupkem,“ stojí doslova v důvodové zprávě.
To konkrétně obsahuje čtvrté přechodné ustanovení: „Stanoví se, že spolu se zrušením zákona o evidenci tržeb pozbývají právních účinků všechna opatření k vynucení nápravy, která byla uložena přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona a nebyla do uvedeného dne zrušena,“ uvádí k tomu důvodová zpráva.
Podnikatelé – poplatníci nebudou muset nikam a nikomu vracet účtenky, které musely odebírat od státu respektive od správce daně. To se týká těch podnikatelů, kterým byl povolen tzv. zvláštní režim, ve kterém nehlásili tržby on-line, nýbrž vydávali zákazníkům státem certifikované účtenky. Podnikatelé si účtenky budou moci ponechat.
„Využití bloků účtenek jiným způsobem nezakládá riziko jejich zneužití. Zákon o evidenci tržeb bude zrušen jako celek a požadavek na vystavení účtenky ve zvláštním režimu nebude nikdy realizován,“ uvádí se doslova v důvodové zprávě k tomuto bodu.
Irena Válová