Do možného střetu se zákonem o ochraně hospodářské soutěže se dostala skupina asi 40 osvětlovačů, kteří společně sestavili sazebník cen a rozeslali jej svým obchodním partnerům. Na možné porušení zákona je i jejich právní zástupce upozornil Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS), který o svém postupu mimo správní řízení informoval v tiskové zprávě.

Úřad při posuzování situace zjistil, že většina osvětlovačů jsou buďto osoby samostatně výdělečně činné nebo jednočlenné společnosti. Posuzoval také dopady jejich společného postupu ohledně stanovování cen na trh a na spotřebitele. Zástupci úřadu se poté setkali s osvětlovači, kteří se do sestavování společného ceníku zapojili, a s jejich právními zástupci.

„S ohledem na skutečnost, že osvětlovači prostřednictvím svých právních zástupců projevili ochotu své potenciálně protisoutěžní jednání neprodleně ukončit a zjednat nápravu a že jednáním osvětlovačů nedošlo k újmě na straně spotřebitelů, využil Úřad svého oprávnění uzavřít šetření mimo správní řízení takzvanou soutěžní advokacií,“ uvedl úřad ve zprávě.

Osvětlovačům úřad uložil, aby sazebník cen odvolali dřív, než začne platit, a aby o tom hlavně informovali všechny klienty, kterým jej zaslali. „Bylo jim dále doporučeno, aby upustili od svého záměru založit společnost, v rámci které by byli osvětlovači sdružováni za účelem ochrany svého postavení na trhu. Rovněž byli osvětlovači důrazně upozorněni, aby do budoucna ceny svých služeb sjednávali zásadně individuálně a aby důsledně zvažovali možné protisoutěžní aspekty svého jednání,“ doplnil ÚOHS.

ÚOHS má možnost takzvané soutěžní advokacie využít, není to ale jeho povinnost. Případy posuzuje jednotlivě a teprve na základě konkrétních specifik situace se rozhoduje, zda k řešení mimo správní řízení přistoupí. Loni v listopadu využil tento postup v případě Asociace public relations a v případě Sdružení pohřebnictví, letos v lednu pak v případě Asociace autoškol. Ve všech případech se podařilo protisoutěžnímu jednání zabránit dřív, než začaly problematické postupy u stanovování cen nebo omezování členů při využívání reklamy platit.

Mohlo by vás zajímat