Zákaz účasti osobám s příznaky Covid-19 při uzavření sňatku či partnerství, prokazování bezinfekčnosti účastníků obřadu nad 30 osob, kontroly bezinfekčnosti svatebčanů a nahlášení těch, co nesplní podmínky účasti na obřadu hygieně, to jsou nová pravidla svatebních obřadů. Vnitro vydalo 25. ledna informaci pro matriky podle opatření ministerstva zdravotnictví. Změna by už ale měla nastat tento týden.
Informace pro matriky obcí a měst vychází z opatření ministerstva zdravotnictví z 29. prosince 2021, které platí od ledna. Podle tohoto opatření jsou svatební a partnerské obřady zahrnuty do hromadných akcí. Hromadné akce se pak v případě obřadů dělí na ty do 30 osob bez započtení oddávajícího a matrikáře, kteří se účastní z moci úřední, a na obřady v počtu od 30 do 100 osob. Obřady s účastí nad 100 osob jsou zakázány stejně jako všechny hromadné akce.
Změna v opatření by mohla nastat už tento týden. Vláda 9. února zruší povinnost prokazovat se certifikátem o očkování nebo o prodělaném covidu-19 pro využívání služeb a vstup na kulturní, sportovní a další akce. Současně kabinet počítá s tím, že na únorové schůzi Poslanecké sněmovny navrhne zrušení stavu pandemické pohotovosti. Přesné datum teprve určí s ohledem na vývoj epidemie, řekl dpremiér Petr Fiala (ODS).
Zákaz vstupu neočkovaným na velkou svatbu
Na všech obřadech bez výjimky je podle opatření zatím zakázána účast osobám, které, které „vykazují klinické příznaky onemocnění covid-19“. „Dle bodu 14 písm. b) mimořádného opatření se zakazuje účast na sňatečném obřadu nebo prohlášení o vstupu do registrovaného partnerství osobám, které vykazují klinické příznaky onemocnění covid-19,“ tlumočí ministerstvo vnitra předpis matrikám.
Na obřadech s účastí více než třicet osob je pak zakázána účast těm, kteří nemohou podle kritérií státu prokázat bezinfekčnost, tedy neočkovaným a těm, kteří infekci neprodělali s výjimkami. Výjimkami jsou lidé do 18 let, lidé, kteří se nemohou očkovat nebo osoby s nedokončeným očkováním. Ti musí pro účast na obřadu předložit PCR test, ne starší než 72 hodin.
Kontrolu bezinfekčnosti provede úředník nebo policie
Všechna pravidla pro svatebčany jsou shrnuta v bodě 15 opatření ministerstva zdravotnictví. Dodržení tohoto opatření jsou povinni pracovníci obecního úřadu před obřadem zkontrolovat. „O kontrolu splnění těchto podmínek mohou být požádány také orgány Policie ČR a hygienické stanice,“ stojí v informaci pro matriky.
„Matrikář a případně další určený pracovník úřadu mají splnění podmínek uvedených pod písmeny a) až c) bodu I/15 mimořádného opatření kontrolovat (v místě určeném obcí pro konání slavnostních obřadů), a to na základě bodu I/14 písm. c) mimořádného opatření. Účastníci sňatečného obřadu a prohlášení o vstupu do registrovaného partnerství jsou podle téhož bodu povinni splnění podmínek prokázat. V případě, že osoba splnění podmínek podle bodu I/15 neprokáže, zakazuje se takové osobě účast na akci,“ upozorňuje na povinnost ministerstvo vnitra.
Mohlo by vás zajímat
Kdo nesplní podmínky, bude nahlášen
Vnitro rovněž radí matrikám, aby o změně pravidel informovali snoubence, kteří mají dohodnutý termín uzavření sňatku nebo partnerství: „Doporučujeme kontaktovat snoubence, kteří mají od 3. ledna 2022 dále domluvený s matričním úřadem termín svatby na místě určeném obcí ke konání slavnostních obřadů a sdělit jim podmínky konání sňatečného obřadu,“ uvádí se v materiálu.
„Vhodné je zdůraznit, že při konání sňatečného obřadu za účasti více než 30 osob bude kontrolována bezinfekčnost účastníků a v případě zjištění přítomnosti osoby, která podmínky bezinfekčnosti nesplní, bude následovat ohlášení porušení opatření příslušným správním orgánům. Totéž doporučujeme i ve vztahu k osobám, které hodlají vstoupit do registrovaného partnerství,“ stojí v materiálu ministerstva vnitra doslova.
Úplný materiál a metodický pokyn pro matriky je zde.
Irena Válová