Poslanecká sněmovna tento týden přehlasovala Senát a většinou 137 hlasů schválila novelu zákona o elektronických komunikacích v původní verzi. Novela nyní poputuje k podpisu prezidenta republiky. Hlavním cílem novely je posílit ochranu spotřebitele, ale také sjednotit pravidla v rámci evropského trhu. „Spotřebitel bude mít stejné postavení při změně poskytovatele služby přístupu k internetu, jako jsme tak učinili u přenesení čísla u mobilních operátorům“ vysvětlil předseda poslaneckého klubu hnutí ANO Jaroslav Faltýnek.
Rychlá a jednoduchá změna poskytovatele internetu, posílení ochrany soukromí, koncepčnější podpora osob s handicapem nebo stanovení podmínek pro snadnější budování sítí elektronických komunikací. To jsou podle Českého telekomunikačního úřadu (ČTÚ) významné změny, které tato novela přináší.
Jednou z nejviditelnějších změn nejen pro spotřebitele jsou přísnější pravidla pro obtěžující marketingová volání. V současnosti platí, že osoba, která si nepřeje být obtěžována marketingovými hovory, musí aktivně vyjádřit svůj nesouhlas ve veřejném účastnickém seznamu. Nově se princip obrátí. Automaticky bude předpokládáno, že marketingové hovory nelze uskutečnit, protože si je účastník nepřeje. Pokud by chtěl být těmito druhy hovorů kontaktován, bude naopak moci vyjádřit aktivní souhlas v účastnickém seznamu.
Jaroslav Faltýnek: Telemarketing nebude tak otravný
Jaké přínosy pro spotřebitele bude mít novela zákona o elektronických komunikacích?
Je to další z prospotřebitelských témat, které se nám podařilo v tomto období prosadit. Konec energošmejdů, časopisových šmejdů, konec dětských dluhů, kultivace exekucí a insolvencí, zlepšení postavení klientů u mobilních operátorů, a to jsem nevyjmenoval všechno. Velmi aktivní je v tomto ohledu zejména poslanec a náš pražský lídr Patrik Nacher. Tahle novela skoncuje s obtěžováním lidí prostřednictvím nevyžádaných telefonátu. Asi každý zažil, že mu zavolá neznámé číslo a nabízí nějakou službu a zboží, o kterou nestojí. To už teď možné nebude, k takovým hovorům budete muset dát souhlas předem.
Znamená to opravdu reálně konec nevyžádaného telemarketingu?
Neznamená to konec telemarketingu obecně, to jsme ani nechtěli, ale bude teď více kultivovaný a nebude tak otravný. Dáte-li dopředu souhlas, obchodníci vám samozřejmě se svými nabídkami mohou volat i nadále a samozřejmě se to netýká normálních hovorů od vašeho dodavatele služeb.
Proč sněmovna odmítla senátní verzi?
Senát tam udělal změny, kvůli kterým by se to de facto vrátilo do současného stavu. Sněmovou schválená varianta je založena na takzvaném principu opt-in, což znamená, že pokud chci, aby mi někdo volal s nějakými reklamními nabídkami, musím pro to dát předem aktivní souhlas. Verze Senátu ale opět vracela současný princip opt-out. Tedy, že vás může kdokoliv s reklamními nabídkami navolávat, dokud neřeknete, že si to nepřejte. Ale ani pak to nepomáhalo – firmy si mezi sebou prodávaly kontakty na lidi a pak vás zavolala jiná firma, která o nesouhlasu nevěděla a nebo se vymlouvali na generování náhodného čísla. V konečném důsledku by se tedy vůbec nic nezměnilo. Nevím, proč to Senát takhle navrhl.
Novela do českého práva zavádí evropský kodex pro telekomunikace. Co to bude znamenat?
Hlavním důvodem předložení návrhu zákona je transpozice směrnice, kterou se stanoví Evropský kodex pro elektronické komunikace. Ten spočívá v přepracování čtyř stávajících směrnic současného regulačního rámce. Hlavně jde o zlepšení postavení a ochrany spotřebitelů pokud jde o připojení k sítím (pevné, mobilní a bezdrátové). Jinými slovy, mimo jiné, že spotřebitel bude mít stejné postavení při změně poskytovatele služby přístupu k internetu, jako jsme tak učinili u přenesení čísla u mobilních operátorů (ZEK z loňského roku), tedy, že se postavení spotřebitele významně zlepší.
„Schválená změna zajistí lepší prokazatelnost, a tedy i možnosti trestání případných porušení zákona, čímž jednoznačně dojde k posílení postavení českých spotřebitelů. Nepochybně také nastane určitá kultivace podnikatelského prostředí a jeho narovnání pro společnosti, které dnes daných nepřijatelných praktik nezneužívají,“ vysvětluje člen Rady ČTÚ Lukáš Zelený.
Mezi další významné změny patří usnadnění vstupu podnikatelů na trh zmenšením některých bariér, zejména zlepšením přístupu k omezeným prostředkům (číslům či kmitočtům), a zajištěním lepších podmínek pro snadnější budování sítí elektronických komunikací a poskytování služeb.
Zmínil lze také vyšší ochranu soukromí na internetu. „Nově budou muset provozovatelé webových stránek získat od návštěvníka souhlas, aby mohli používat nástroje, díky kterým mohou snadno zjistit, jaké části webových stránek jsou pro návštěvníky atraktivní a které naopak přehlížejí, co uživatele nejvíce zajímá a kam je lepší umístit reklamní plochu. Bez souhlasu to nepůjde,“ komentoval změnu Michal Nulíček, partner advokátní kanceláře Rowan Legal.
Přelomová změna spočívá v zavedení režimu opt-in. To znamená, že nově bude muset uživatel vyslovit předem prokazatelný souhlas s použitím cookies a jiných technologií. Změna se dotkne prakticky každého, kdo má webové stránky. Především pak těch společností, které přes webové stránky prodávají zboží a služby nebo získávají nové klienty.
(čj)